کد خبر: 217228 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 نوامبر 2021 - 17:32

گودبرداری غیر اصولی بلای جان شهروندان/ نظارتی که وجود ندارد

گودبرداری های غیراصولی و نبود نظارت های کافی از سوی شهرداری ها به بلای جان شهروندان تبدیل شده که علاوه بر تهدید مال آنها ممکن است در این حوادث جانشان را نیز از دست بدهند.

به گزارش خوبان،  ۸ آبان ماه امسال بود که خبر ریزش دیوار مدرسه فرشتگان در استان گلستان به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و بعد از بررسی‌های انجام شده دلیل این حادثه گودبرداری غیر اصولی ساختمان مجاور مدرسه اعلام شد. از این دست خبرها کم نیست و هر از چندگاهی شاهد بروز چنین حوادثی در سراسر کشور هستیم که حتی در برخی از آنها عده‌ای از شهروندان علاوه بر از دست دادن مال، جان خود را نیز از دست داده‌اند.

روز گذشته خبر گودبرداری غیر اصولی و احتمال ریزش یک ساختمان دو طبقه در خیابان ۹۸ گلسار رشت در فضای مجازی گیلان منتشر شد. به گفته مسئولان شهرداری منطقه یک رشت این ساختمان که قرار است در شش طبقه ساخته شود نه مجوز شهرداری و نه پروانه ساخت دریافت کرده است. اگرچه این حادثه با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی تلفات جانی به دنبال نداشت اما خطر ریزش این ساختمان همچنان وجود دارد.

خطای انسانی و نبود نظارت‌ها

یکی از ساکنان این ساختمان   با اشاره به اینکه بعد از انجام گودبرداری در زمینی کناری احساس کردیم ساختمان نشست کرده و به عقب متمایل شده است، افزود: در ورودی این ساختمان به دلیل نشستی که شده بسته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شش مغازه در زیر ساختمان و چهار واحد مسکونی نیز روی این مغازه‌ها قرار دارد که همه نشست کرده و کج شده‌اند، گفت: شکاف‌هایی که در اطراف ساختمان و پیاده رو ایجاد شده در حال افزایش است.

این شهروند اضافه کرد: تمام ساکنان این ساختمان و واحدهای صنفی که در زیر آن فعال بودند به دلیل یک خطای انسانی و نبود نظارت‌ها از سوی سازمان‌های متولی هم جان و هم مالشان در خطر است.

گودبرداری غیر اصولی بلای جان شهروندان/ نظارتی که وجود ندارد

آغاز ساخت این پروژه بدون دریافت پروانه ساخت از شهرداری بوده است

سرپرست شهرداری منطقه یک رشت در این زمینه   با اشاره به اینکه مالک بدون صدور پروانه اقدام به گودبرداری کرده است، گفت: هنوز موضوع مهندس ناظر این پروژه مشخص نیست و شهرداری شش اخطاریه تاکنون برای آنها صادر کرده است.

وی با بیان اینکه تاریخ تمام اخطاریه‌ها مشخص است، افزود: تکلیف واحدهای مسکونی و واحدهای صنفی در حال ریزش برای عهده مالک ساختمان است.

سرپرست شهرداری منطقه یک رشت اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز شهرداری برای این پروژه پروانه‌ای صادر نکرده تمام مسئولیت‌های مربوط به مالک ساختمان در حال ساخت است.

وی با اشاره به خطراتی که مالکان ساختمان‌های اطراف را تهدید می‌کند، افزود: اقدام به پلمب این پروژه منفعتی برای صاحبان ملک‌های مجاور ندارد.

ایمن سازی اطراف ساختمان در حال ریزش

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت در باره آن در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این گودبرداری به صورت غیر اصولی و بدون مجوز انجام شده است.

شهرام مؤمنی با بیان اینکه این گودبرداری سبب شده تا به ساختمان کناری این زمین آسیب وارد شود، افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته احتمال ریزش این ساختمان وجود دارد.

وی با اشاره به حضور نیروهای آتش نشانی و کارشناسان، تصریح کرد: تمام ساکنان ساختمان و واحدهای صنفی زیر آن تخلیه شدند اما لوازم منزل و مغازه‌ها همچنان در محل وجود دارد.

گودبرداری غیر اصولی بلای جان شهروندان/ نظارتی که وجود ندارد

نظارت‌های شهرداری باید سختگیرانه تر باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به محض اطلاع از این حادثه کمیته نظارت و ارزیابی به محل اعزام شدند، اظهار کرد: یک سرمایه بدون دریافت روانه ساختمانی و شهری سازی را دریافت نکرده است.

بهزاد پارسا با بیان اینکه نقشه‌های این پروژه به تازگی تأیید شده اما هنوز نامه شهرداری از سوی سازمان نظام مهندسی ارسال نشده است، افزود: این یعنی اینکه هنوز به صورت قانونی مسئولیت مهندسان پروژه آغاز نشده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه موضوع گودبرداری این ساختمان به دلیل خطراتی احتمالی ریزش برای ساختمان‌های مجاور را به دنبال داشت بسیار حائز اهمیت بود، گفت: با توجه به این شرایط شهرداری باید نظارت سخت‌تر و شدیدتری در این زمینه انجام دهد.

پارسا همچنین به موضوع ارسال اخطاریه از سوی شهرداری منطقه یک رشت اشاره و تأکید کرد: تنها دادن اخطاریه کفایت نمی‌کند باید نظارت‌ها به صورت سختگیرانه‌تری انجام شود.

وی ادامه داد: شهرداری باید با کمک گرفتن از دادستانی در همان ابتدا از اجرای این پروژه ممانعت به عمل می‌آورد در حال حاضر و با شروع گودبرداری این کار به دلیل خطراتی که ایجاد کرده غیر ممکن است.

پارسا با اشاره به اینکه باید خطرات ایجاد شده برای ساختمان‌های اطراف در کوتاه‌ترین زمان به سرعت قبل از بروز هر حادثه‌ای برطرف شود، اضافه کرد: کمیته نظارت سازمان نظام مهندسی گیلان نکات و توصیه‌های لازم را به سازندگان این پروژه برای برطرف کردن خطرات به وجود آمده ارائه کرده است.

انتهای پیام/۲۲۲
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads