کد خبر: 216953 - تاریخ: سه‌شنبه، 2 نوامبر 2021 - 09:07

۳۴ واحد تولیدی راکد گیلان احیاء شد

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به هدفگذاری احیای ۶۸ واحد صنعتی استان طی سالجاری گفت: در ۶ ماه نخست امسال با احیای ۳۴ واحد تولیدی ۵۰ درصد از برنامه هدف‌گذاری شده اجرایی شده است.

به گزارش خوبان خبر ، منوچهر صدفی ،  اظهار داشت :امسال برای احیای ۶۸ واحد راکد شامل ۱۴ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی و ۵۴ واحد در داخل آنها برنامه‌ریزی شده که تاکنون ۳۴ واحد آن به چرخه تولید بازگشته است.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار و ۴۰۰  واحد صنعتی در استان افزود: کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات، تامین مواد اولیه از جمله مشکلات صنعتگران است .
صدفی با بیان اینکه مشکلات صنعتگران به طور معمول در کشور  مشترک است، اظهار داشت: در استان گیلان  صنعتگران با کمبود زمین صنعتی هم مواجه هستند و هم اینک برای توسعه واحدها و ایجاد واحدهای جدید با کمبود زمین روبرو هستیم .
وی فرسودگی ماشین آلات صنعتی را از عمده مشکلات بخش صنعت عنوان و تصریح کرد : لازم است تا تسهیلاتی از طریق دولت به بخش صنعت برای این امر اختصاص یابد تا صنعت گران محصولاتی با کیفیت بهتر وارد بازار کنند.
صدفی با اشاره به اینکه بزرگترین صنایع همواره دستگاه‌های شان را به روزرسانی می کنند، گفت:  در راستای رفع چالش‌های صنعت و کاهش مشکلات کارگران؛ واحدهای صنعتی را به بروز رسانی مکلف می‌کنیم تا دستگاههایی با تکنولوژی جدید جایگزین ماشین‌آلات فرسوده شوند در غیر این صورت  قابلیت رقابت با بازار را ندارند و با کیفیت پایینی محصولات خود را تولید می کنند.
 معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: دولت نیز با تسهیلات بانکی ، تسهیلات رونق تولید ، تسهیلات جهش تولید و ابلاغ تبصره ۱۸ برای بازسازی و نوسازی و تسهیلات طرح تام با همکاری بانک تجارت و صنعت و معدن به آنها کمک می کند.
 وی گفت: البته باید برای ماشین آلاتی که ساخت داخل ندارند از طریق معافیت گمرکی به واحدهای تولیدی کمک شود  و سازمان صمت نیز اهتمام دارد تا  برای مشکلات واحدهای تولیدی که مربوط به دستگاه‌های اجرایی بویژه تامین اجتماعی و مالیاتی برای رفع مشکلات آنها می شود،  کمک کند .
صدفی افزود: در همین راستا، صنعتگران می توانند با ثبت نام در سامانه ستاد تسهیل و نوسازی اعلام مشکل کنند که از طریق این ستاد و کارگروه رفع موانع تولید می‌توانیم برای رفع مشکلات آنها کمک کنیم.
وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای صنعتی که نقدینگی ندارند و غیر فعال هستند ، از طریق واگذاری به سرمایه گذاران جدید و یا همکاری سازمان امور مالیاتی، بانک ها و برخی مواقع دادگستری به چرخه تولید باز می گردند.
صدفی همچنین از حدود ۸۰ واحد صنعتی در تملک بانک ها در استان خبر داد و گفت : برای تعیین تکلیف این واحدها ، دستور های جدیدی از طرف مقامات کشوری ابلاغ شده است. 
وی اظهار داشت: تعدادی از شرکت‌های شبه دولتی وابسته به بانک ها هستند که سهامدار عمده آنها شرکت‌های دولتی و بانک‌ها هستند و رغبتی برای افزایش سرمایه ندارند بنابر این لازم است شرکت‌ها تعیین تکلیف شوند تا با ظرفیت حداکثر ، ادامه کار بدهند.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  ادامه داد: باید تکلیف حاکمیتی برای واحدهای تحت تملک بانک ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها صادر شود تا به مکان واقعی صنعتی تبدیل شوند.

وی در ادامه قطع برق و گاز را از دیگر معضلات واحدهای صنعتی استان برشمرد و گفت:  علاوه بر قطع برق و گاز ، چندین برابر شدن قبوض انرژی نیز به مشکلات صنعتگران افزوده شده است .
صدفی خاطرنشان کرد: برخی واحدها نیاز به ارز برای تامین مواد اولیه دارند که بانک‌ها باید کمک کنند تا آنها با بحران مواجه نشوند.
 معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت ، معدن تجارت گیلان در ادامه به نبود تصفیه خانه فاضلاب در برخی شهرکهای صنعتی اشاره و تصریح کرد:  اعتبارات لازم برای شهرکهای صنعتی به ویژه رشت باید اختصاص داده شود تا با مسائل زیست محیطی روبرو نباشیم .

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads