کد خبر: 216895 - تاریخ: یکشنبه، 31 اکتبر 2021 - 09:44

اجازه بسته شدن درب کارخانه‌ها را نمی‌دهیم/فراری شدن یک سرمایه‌گذار به دلیل ناتوانی دستگاه اجرایی گیلان

به گزارش خوبان، حجت الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی شامگاه شنبه در جمع تعدادی از کارآفرینان، صنعتگران، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان گیلان با موضوع انعکاس مشکلات حوزه بخش خصوصی که توسط اتاق بازرگانی گیلان هماهنگ شده بود، اظهار کرد: سرمایه گذار و کار آفرین از صدر اسلام مورد توجه بوده‌اند و در دین مبین اسلام هم به […]

به گزارش خوبان، حجت الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی شامگاه شنبه در جمع تعدادی از کارآفرینان، صنعتگران، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان گیلان با موضوع انعکاس مشکلات حوزه بخش خصوصی که توسط اتاق بازرگانی گیلان هماهنگ شده بود، اظهار کرد: سرمایه گذار و کار آفرین از صدر اسلام مورد توجه بوده‌اند و در دین مبین اسلام هم به پشتیبانی از کسانی که برای معیشت و اشتغال دیگران کوشش می‌کنند تاکید شده است. 

وی با اشاره به به نقش و اهمیت کارآفرینی گفت: مشکلاتی که امروز کارآفرینان با آنان روبرو هستند نیازمند دقت و بررسی و آن هم با سرعت و دقت بیشتر برای تسهیل در امور آنان است. 

رئیس کل دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه که نباید بگذاریم کارآفرینی به زمین بنشیند و یا خدای ناکرده درب کارخانه‌ای بسته و معاش کارگران قطع گردد، افزود: در مواقعی دستور العمل، شیوه نامه و یا بخش نامه‌ای صادر می‌شود که مخل تولید و بازرگانی است دستگاه قضا با جدیت این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد تا این اقدامات تولید داخل که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و هم اکنون مورد حمایت دولت جدید است دچار آسیب نگردد. 

خلیلی با اشاره به به مشکلات بانکی مطرح شده بنگاه‌های اقتصادی در این نشست بیان کرد: این نشست قطعا با جلسه‌ای دیگر باید دنبال شود تا به خروجی لازم برای رفع مشکلات برسیم و از بانک‌ها هم باید دعوت کنیم تا در جلسات آینده ما حضور داشته باشند، تند و تیزی بانک‌ها به گوش ما می‌رسد که جلوی تند و تیزی بانک‌ها باید گرفته شود و بانک‌ها باید از تولید که منافع ملی را دنبال می‌کنند حمایت کنند. 

برخی موانع موجب شده تا پای بخش مهمی از تولید، تجارت و بازرگانی گیلان بلنگد
رییس اتاق بازرگانی گیلان نیز با اشاره به مشکلات بخش تولید و بازرگانی اظهار کرد: تصمیمات بدون نگاه کارشناسانه در گذشته موجب مشکلات عدیده برای صنعتگران و صادرکنندگان شده و بخش تولید و بازرگانی نیازمند تصمیمات پایدار است و هر تصمیمی که خلق الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی گرفته شود امکان دارد بخشی مهمی از جامعه را با چالش جدی روبرو کند. 

هادی تیزهوش تابان از دستگاه قضایی گیلان به عنوان مهمترین پشتوانه روزهای سخت تولید و صادرات اشاره کرد و گفت: گیلان دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی به لحاظ اقتصادی در تولید و تجارت است و برخی از کالاهای تولیدی داخل گیلان دارای مزیت صادراتی در بازارهای هدف شمرده می‌شود. 

به گفته وی، بخش خصوصی دنبال قوانین مدت دار و دارای اعتبار است، قرار دادهای بین المللی حداقل سه سال باید ضمانت اجرایی داشته باشد و در بسیاری از مواقع یک قرارداد تاجر ایرانی پس از سه ماه به دلیل بخش نامه خلق الساعه ضمانت اجرایی ندارد و این پیامد بدی برای تاجر و حتی تجارت ایران است. 

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گیلان از اینکه دولت قبل برای تنظیم بازار و تامین نیاز داخل برای برخی محصولات جلوی صادرات کشور را می‌گرفت را نمونه‌ای از تصمیمات دولتی برای نادیده گرفتن قراردادهای تجاری تجار دانست و تصریح کرد: اگر در یک مقطع در کشور کالایی با کمبود روبرو می‌شود نباید برای تامین نیاز داخل به صادرکننده ضربه زد و مانع از صادرات برای تنظیم بازار داخل شد بلکه دولت‌ها می‌توانند در همان ایام که دوره‌ای است با واردات همان محصول بازار داخل را تنظیم کنند. 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی گیلان، در سال گذشته به دلیل ناتوانی یک دستگاه اجرایی در گیلان یک سرمایه گذار توانمند که تلاش داشت در یکی از شهرک‌های صنعتی سایت نیروگاه ایجاد کند از استان فراری شده است. 

گیلان به تنهایی ظرفیت هاب منطقه‌ای صادرات کل کشور را دارد
رییس انجمن کارآفریینان و سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی نیز از گیلان به عنوان یک ظرفیت بزرگ و منطقه‌ای در صادرات کشور نام برد و اظهار کرد: گیلان به تنهایی آنقدر دارای ظرفیت است که نه تنها شمال کشور بلکه می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای صادرات کل کشور تلقی شود. 

اصغر امانی بازرگان و تاجرمنطقه آزاد انزلی که در روسیه فعالیت وسیعی در حوزه تجارت و بازرگانی دارد از مشکلات و بخش نامه‌های صادراتی که لحظه‌ای برای تجار پیچیده می‌شود از آن به عنوان موانع‌ای برای صادرات و واردات دانست و افزود: مشکلات ناشی از برخی تصمیمات، چاقاق کالا دارای جذابیت بیشتری می‌کند و این اتفاق بد دغدغه‌ای برای دلسوزان کشور و حتی رهبر معظم انقلاب می‌شود. 

وی به مشکلات در مناطق آزاد که از حمایت‌های غیر از سرزمین اصلی برخوردار در مالیات، صادرات و واردات است و در قانون برای مناطق آزاد دیده شده به نادیده گرفتن قانون حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در ثبت سفارش صادرات و ثبت سفارش واردات و انتقال پول وجود دارد که فعالان اقتصادی همچنان در وزارت صمت از تصمیمات ناشی از اجرای قانون دچار آسیب و چالش هستند. 

به گفته رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در ۵/۳ سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار کالا واردات به منطقه آزاد انزلی شده در حالی که فقط در سال ۹۶ این واردات برای یک سال ۶۰ میلیون دلار بوده است. 

آمادگی اتاق اصناف برای انتقال صنوف مزاحم به شهرک صنوف

جلال الدین محمد شکریه نایب رییس اول اتاق اصناف ایران و رییس اتاق اصناف مرکز گیلان نیز با اشاره به ساماندهی صنوف مزاحم و حمایت دستگاه قضایی برای اجرای این اقدام مهم در استان اظهار کرد: گیلان یک استان مهم در حوزه گردشگری است و ورودی گیلان با صنوف مزاحم چهره ناپسندی را به خود دیده که اتاق اصناف این آمادگی را دارد با حمایت دستگاه‌های زیربط البته با اعطای زمین رایگان و یا بسیار نازل، این طرح مهم را اجرایی کند. 

لزوم قرار گرفتن سایه دستگاه قضایی بر اعطای تسهیلات بانک‌ها
نایب رییس اتاق بازرگانی، رییس انجمن شرکت‌های پخش گیلان نیز با اشاره به مشکلات‌عدم تامین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی و شرکت‌های پخش مواد غذایی از سیستم بانکی وعدم همراهی بانک‌ها با شرکت‌های پخش اظهار کرد: گیلان ۱۴۰ شرکت فعال پخش مواد غذایی و دارویی دارد که در سال جاری ۴ شرکت دارویی و مابقی غذایی در استان تعطیل شده است. 

سامان نظری از مشکلات قانون کار و تامین اجتماعی به عنوان مانع جدی برای شرکت‌های بزرگ نام برد و گفت: تعطیلی ۳۵ درصد از شرکت‌های دارو غذا در کنار ۲۵ درصد از تعطیلی خواربارفروشی‌ها نشانگر مشکلات اقتصادی و تورم در کشور است که تنها دستگاه قضایی می‌تواند در کنار تولید کننده و بنگاه دار اقتصادی قرار گیرد و از آنان حمایت کند و این حمایت بخش اعظمی از مشکلات اجتماعی بر دوش قوه قضاییه را هم کاهش خواهد داد، لذا بانک باید سایه دستگاه قضایی را بر عملکرد خود و نحوه اعطای تسهیلات احساس کنند. 

برخی تصمیمات برای بخش کشاورزی توسط واردکنندگان گرفته می‌شود
رییس اتحادیه صادرکنندگان و بازرگان گیلان نیز با گله مندی از تصمیمات برخی افراد که در ساختمان‌های تجاری شمال ایران برای بخش کشاورزی و شمال ایران اتخاذ می‌کنند، اظهار کرد: از کنف، توتون و پیله ابریشم گیلان چیزی نمانده است و در حال حاضر نوبت نابودی چای، برنج و زیتون گیلان رسیده و این اتفاق ناگوار ناشی از تصمیماتی است که دو انجمن واردکننده برای برنج و چای شمال ایران می‌گیرند. 

قاسم رضاییان تولید کننده و صادرکننده چندین سال متوالی از دستگاه قضایی علی الخصوص دادستانی املش به جهت پیگیری و برخورد با کسانی که به دنبال آسیب به صنعت غذایی هستند اشاره کرد و افزود: اخیرا دادستان املش با یک اقدام شایسته و انسانی جلوی یک تولید کننده که با چای سنواتی به دنبال کسب سودجویی و به مخاطره انداختن سلامت جامعه بوده است مقابله و دستور محکم قضایی خود را جهت برخورد با این کارخانه انجام داده است. 

بدهی ارزی بانک‌ها را با چاپ اسکناس هم نمی‌توان باز پرداخت کرد
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی نیز به مشکلات بخش تجارت ناشی از تسعیر معاملات ارزی پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: در کشور ما به دلیل بالا بودن نسبی نرخ تورم سالیانه و در نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی، تقریبا همه واحدهای تجاری از جمله واحدهایی که به واردات و یا صادرات می‌پردازند درگیر این مسئله هستند. 

مهران فکری همچنین به مشکلات بدهی ارزی واحدهای تولیدی که ماشین آلات خود را به صورت واردات با تامین ارز از طریق تسهیلات بانکی تامین کرده اند، گفت: افزایش نرخ ارز در سه سال گذشته مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است که تولید کننده اگر اسکناس هم چاپ کند باز هم توانیی بدهی ارزی آنچه را که بانک عامل محاسبه و یا ادعا می‌کند و مطالبه می‌نماید را ندارد. 

تعاونی‌ها ظرفیتی برای اشتغال و رونق استان
رییس اتاق تعاون گیلان نیز به نقش و جایگاه تعاونی‌ها در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی پرداخت و اظهار کرد: گیلان دارای ظرفیت بسیار بالایی در تعاونی‌ها است و تعاونی‌ها بخش مهمی از اقتصاد ایران هستند که مورد توجه رهبر انقلاب نیز می‌باشد.

عیسی محمدی همچنین از تعاونی‌ها به عنوان بازوی دولت در اقتصاد اشاره کرد و با بیان اینکه ۱۰۰ تعاونی مسکن مهر، ۵۱ تعاونی صید و صیادی و تولید ۳۰ درصد گوشت سفید استان توسط تعاونی‌ها، بخشی از توانمندی تعاونی‌های استان است، گفت: تاسیس ۹ شرکت توسعه عمران که در سطح شهرستان‌ها باز گامی در جهت رونق اقتصاد در استان است که با حمایت دستگاه قضایی این توانمندی ظرفیتی را برای اشتغال و رونق استان ایجاد خواهد کرد. 

تغییر کاربری‌ها آینده شمال ایران را نابود می‌کند
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان نیز به تغییر کاربری‌های گسترده در گیلان پرداخت و اظهار کرد: اگر چاره‌ای برای مدیریت و نظارت بر زمین‌های کشاورزی و باغی گیلان و حتی شمال ایران اندیشیده نشود آینده شمال ایران با تغییر کاربری نابود خواهد شد. 

جواد خضر ابراهیمی به شدت از مهاجرت‌هایی که موجب قطعه قطعه شدن زمین‌های کشاورزی گیلان شده ابراز تاسف کرد و حجم جنگل تراشی و نابودی زمین‌های کشاورزیکه موجب تهدید محیط زیست و غذا است پرداخت و گفت: خوشبختانه دستگاه قضایی گیلان در چند سال اخیر به شدت با تغییر کاربری‌ها مقابله کرده و امید است این اقدام دستگاه قضایی برای صیانت از کشاورزی و آینده ادامه داشته باشد. 

وی از برخی کارشناسان رسمی دادگستری انتقاد و از ذکر نام آنان پرهیز کرد و با تاکید بر اینکه دستگاه قضا بر عملکرد کارشناسان رسمی دادگستری نطارت داشته باشد، گفت: لیست برخی از افراد را خصوصی در اختیار رییس کل قرار خواهم داد که این افراد در همه پرونده‌های کارشناسی برای بانک‌ها به گونه‌ای کارشناسی می‌کنند که طرف مقابل همیشه بازنده میدان است. 

بخش خصوصی بازوی حاکمیت است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این نشست پس از استماع مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آنان را بازوی حاکمیت دانست و اظهار کرد: اعتقاد دادگستری بر این است که مطالبات بخش خصوصی با کیفیت بالا رسیدگی شود و به همین منظور مشکلات بخش خصوصی که در این جمع مطرح گردید توجه ویژه به آن خواهد شد. 

جان احمد آقایی، مسائل مربوط به اتفاقات صورت گرفته در کارشناسی دادگستری و سایر موارد مطرح شده را از موارد قابل پیگیری دانست و افزود: قوه قضاییه خود را حامی تولید کننده و فعال اقتصادی می‌داند و این مهم در گیلان در راس تاکیدات رییس کل و مجموعه کارکنان است. 

دادستانی عزم جدی برای حقوق عامه دارد
دادستان مرکز گیلان نیز از عزم جدی دادستانی برای پیگیری حقوق عامه خبر داد و اظهار کرد: کارآفرین و سرمایه گذار نقش بی‌بدیلی در کاهش بزهکاری‌های اجتماعی، کاهش مواد مخدر در جامعه و کاهش طلاق و کاهش مشکلات اقتصادی با رونق بخشیدن به اشتغال‌زایی و مهیا کردن اقتصاد پایدار دارد. 

سید مهدی فلاح میری با بیان اینکه دادستانی برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی حساسیت لازم را دارد، گفت: در این راستا ایجاد اداره تسویه و ورشکستگی از اقدامات دادستانی برای حمایت از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری است که به عنوان مثال راه اندازی مجدد مرغ کیسم که از واحد‌های بزرگ و فعال استان بود و در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای این واحد تولیدی ایجاد و بعدها موجب متلاشی شدن امکانات و تجهیزات و زمین این مجموعه شد. 

وی با بیان اینکه دادستانی حساسیت لازم برای حمایت از تولید را دارد ف افزود: اخیرا در یک مورد دیگر در یک پرونده بانکی حمایت لازم از تولید کننده‌ای را داشته است که خوشبختانه در همین جمع هم حضور دارند. 

دادستان مرکز گیلان به تعلل بانک‌ها در پرونده‌ها و در تملک گرفتن املاک تولیدکنندکان، سودهای مرکب از بخش تولید را از مشکلات تولیدکنندگان دانست که دادگستری از آنان مطلع است و تصریح کرد: در این موارد حساسیت‌هایی را برای دستگاه قضا ایجاد شده که هم اکنون بانک‌ها در کانون توجه دادگستری قرار دارند لذا کسانی که برای جامعه امنیت و آرامش ایجاد می‌کنند دادگستری اجازه نخواهد داد تا بانک‌ها و یا هر دستگاه دیگر این آرامش را با برخی قوانین داخلی خود از آنان سلب نماید. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads