کد خبر: 216706 - تاریخ: شنبه، 23 اکتبر 2021 - 08:58

قول کمیسیون تحقیقات مجلس برای بررسی وضعیت تالاب انزلی

در جلسه مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بندرانزلی ابعاد مختلف احیای تالاب انزلی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خوبان، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بندرانزلی عصر امروز در جلسه با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وجود سه تالاب بوجاق، امیرکلایه و تالاب انزلی در گیلان اظهار کرد:‌ تالاب انزلی تاکنون دچار بی‌‌مهری‌های زیادی شده است و متأسفانه رسوبات از بالادست وارد حوضه آبخیز تالاب می‌شود و عمق تالاب روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند.

سید فرشید فلاح  با بیان اینکه هفت شهرستان در حوزه تالاب انزلی قرارگرفته و ورود انواع زباله و شیرابه این تالاب را به‌شدت تهدید می‌کند، تصریح کرد: ورود زباله و پسماند باعث شده عمق تالاب از ۱۱ متر به یک متر در ۱۱ سال اخیر برسد درحالی‌که این تالاب ظرفیت‌های بالایی برای حوزه‌های اقتصاد و گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه ۲۱ گونه پستاندار و ۱۷ گونه خزنده ازجمله داشته‌های تالاب انزلی است، بیان کرد: در سنوات گذشته آزولا وارد تالاب شد و موجودات آن را به خطر انداخت که با تلاش‌های مختلف و با همکاری مردم روند رو به رشد آن کنترل شد.

فلاح با تأکید بر خطرناک بودن گیاه آزولا که می‌تواند منابع آبی استان گیلان و حتی کشور را به خطر بیندازد، گفت: شش هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی با آزولا پوشانده شده است و هنوز منشأ ورود آن به تالاب مشخص نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بندرانزلی با تأکید بر اینکه گونه‌های مهاجم سنبل آبی و آزولا در تولید کود، کاغذ، تولید اسفنج و برای افزایش میزان نگهداشت آب در مزارع کاربرد دارند که می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد افزود: اکوسیستم تالاب انزلی حال‌وروز خوبی ندارد و امیدواریم بازدید اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات به ما در حل مشکلات و چالش‌های تالاب انزلی کمک کند.

نجات ملی تالاب انزلی

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه قبلاً حریم تالاب ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار بود که در سال ۹۳ و با اتخاذ یکسری تصمیمات غیر کارشناسی حریم آن به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافت، اظهار کرد: به علت برخی تصمیمات، برخی روستاها تا ۶۰ درصد و برخی فقط تا ۲۰ درصد جزو حریم تالاب قرار گرفتند.

 احمد دنیامالی با تأکید بر اینکه تالاب انزلی فقط مربوط به استان گیلان نیست بلکه باید در قالب طرح ملی نجات تالاب پیگیری شود، افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا تنها یک دستگاه به‌عنوان متولی در حوزه تالاب انزلی پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه تالاب انزلی تنها متعلق به گیلان نیست بلکه سرمایه ملی است، اظهار کرد: شایسته است طرح تحقیقاتی در مورد گیاهان مهاجم و چالش‌هایی که تالاب انزلی را تهدید می‌کند توسط مراکز پژوهشی تهیه شود و پس از انجام این مرحله مجلس هم می‌تواند در مسیر اجرای این طرح کمک‌های لازم را به استان گیلان و شهرستان بندرانزلی داشته باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads