کد خبر: 216201 - تاریخ: شنبه، 9 اکتبر 2021 - 17:52

کشاورز روستای دهنه سر خمام:

پرورش برنج راتون در کشت دوم در مقایسه با کشت اول زحمت کمتری دارد

کشاورز روستای دهنه سر خمام بیان اینکه در شرایط آب و هوایی مساعد پرورش برنج راتون موفقیت آمیز است، اضافه کرد: امسال به دلیل بارندگی های قبل از برداشت برنج در کشت اول یکی از بهترین سال ها برای کشت راتون است.

به گزارش خوبان خبر ، راتون، مانند محصول برنج در کشت اول با مشقت به دست نمی آید این نوع برنج از جوانه زدن دوباره ساقه های برنج بعد از برداشت اول با اندکی مراقبت دوباره می روید و نیازی به کاشت مجدد ندارد.

سابق بر این  شالیکاران گیلان پس از برداشت برنج، شالیزارهایشان را تا سال زراعی بعد رها می کردند اما طی سال های اخیر با ارتقاء دانش و اطلاعات کشاورزان درباره مزایای شاه بج، هزینه پایین تولید ، طول کوتاه دوره رشد، کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب به پرورش آن راغب شده اند.

راتون گران ترین نوع برنج است، این برنج با کیفیت پخت بالا مورد استقبال خریداران به ویژه از استان های دیگر کشور قرار دارد اما به دلیل محدود بودن سطح زیر کشت آن اغلب مورد استفاده خود شالیکاران قرار می گیرد و فروش آن در بازار کم است.

کیوان پورفلاح شیجانی کشاورز روستای دهنه سر خمام از شالیکارانی است که چندین سال است بعد از برداشت اول برنج، کشت راتون را انجام می دهد او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در شرایط آب و هوایی مساعد پرورش برنج راتون موفقیت آمیز است، اضافه کرد: امسال به دلیل بارندگی های قبل از برداشت برنج در کشت اول یکی از بهترین سال ها برای کشت راتون است.

پور فلاح شیجانی در هشت هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود راتون پرورش می دهد، او اظهار داشت: پرورش برنج راتون در کشت دوم در مقایسه با کشت اول زحمت کمتری دارد ضمن اینکه می تواند  منبع درآمدی برای کشاورزان باشد.

این شالیکار ادامه داد: بیشتر کشاورزان امسال در کشت اول در مقایسه با سال گذشته محصول کمتری برداشت کردند بنابر این پرورش راتون می تواند کسری برنج در کشت اول آنان را جبران کند.

بسیاری از شالیکاران استان گیلان بعد از برداشت  شلتوک و تبدیل آن به برنج برای شکرگزاری و یا خیرات، مقداری از برنج را پخته و بین فامیل و همسایگان توزیع می کنند یا اینکه برنج خام را به نیازمندان می دهند.

پور فلاح شیخانی از جمله شالیکارانی است که بعد از برداشت راتون با پخت آن، خیرات می دهد، او  افزود: سرسبزی دوباره شالیزارها با پرورش راتون و پخت محصول شاه بج و توزیع آن بین مردم برایش بسیار لذت بخش است.

انتهای پیام/۸۹۹

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads