کد خبر: 215274 - تاریخ: شنبه، 11 سپتامبر 2021 - 07:56

دانستنی‌های حقوقی؛

هزینه کدام تعمیر‌های منزل بر عهده صاحب خانه است؟

مسکن به همراه امکانات آن اجاره داده می‌شود، اما ممکن است در مدت اجاره خانه یا امکانات آن نیاز به تعمیرات پیدا کند.

 به گزارش خوبان، درباره هزینه تعمیرات منزل اظهار کرد: اجاره نوعی عقد است که در آن مالک، منافع مال خود را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد و در عوض مال الاجاره یا اجاره بها دریافت می‌کند.

حاجیلو بیان کرد: شرایط اقتصادی این روز‌ها بسیاری از افراد را اجاره نشین  کرده و  عقد اجاره را به یکی از پرکاربردترین عقود تبدیل کرده است.

این وکیل دادگستری گفت: در عقد اجاره نیز مانند هر عمل حقوقی دیگر اصول و قواعد حقوقی‌ حاکم است و انعقاد آن نیز آثار حقوقی خاص خود را به دنبال دارد که موجر و مستاجر هنگام بستن قرارداد باید به آن‌ها توجه کنند.

وی با اشاره به نظر قوانین راجع به هزینه تعمیر منزل توضیح داد: مسکن به همراه امکانات اجاره می‌شود و ممکن است در مدتی که منزل در اختیار مستاجر قرار گرفته اشکالی در آن یا امکاناتش ایجاد شود، اگر موجر و مستاجر از قوانین مربوطه مانند قوانین تملک آپارتمان‌ها آگاه نباشند، مسئولیت تقبل هزینه‌های تعمیر به چالش اساسی تبدیل می‌شود؛ طبق قانون تعمیرات اساسی برعهده مالک و تعمیرات جزئی مسکن برعهده مستاجر است.

حاجیلو تصریح کرد: تعمیرات اساسی و ضروری ساختمان شامل تعمیرات اصل بنا مانند سقف، دیوار، در و پنجره، رنگ آمیزی ساختمان، تعمیر آسانسور، سیم کشی برق، تعمیرات لوله کشی گاز، فاضلاب، آب، تعمیرات تاسیسات مانند کولر، شوفاژ، پکیج، موتورخانه است که هزینه آن را باید مالک ساختمان بپردازد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: ممکن است مالک از انجام تعمیرات خودداری کند که راهکاری در این حالت برای مستاجر وجود دارد که از جمله آن مراجعه به شورای حل اختلاف و شکایت از مالک به علت نپرداختن هزینه‌های تعمیر است.

وی با بیان اینکه ممکن است با طرح شکایت نیز مالک هزینه تعمیرات را نپردازد گفت: در این حالت مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کرده یا هزینه تعمیرات را بپردازد و آن را از اجاره بها کسر کند؛ تعویض واشر شیر‌های آب، تعویض پوشال کولر، تعمیر موردی کلید، پریز یا قفل در و تعویض چراغ‌های سوخته از جمله تعمیرات جزئی محسوب می‌شود و هزینه آن‌ها برعهده مستاجر است.

حاجیلو با اشاره به لزوم پایبندی به توافقات انجام شده در قرارداد بیان کرد: البته ممکن است در قراردادی که بین موجر و مستاجر بسته شده درباره مسئولیت پرداخت هزینه‌های تعمیر به نحو دیگری توافق شده باشد و در این صورت باید طبق مفاد قرارداد عمل کرد.

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads