کد خبر: 215182 - تاریخ: چهارشنبه، 8 سپتامبر 2021 - 17:47

یاداداشت شهروند خمامی/

متأسفانه دولت های بیرونی تلاش دارند تا مسائل شان را داخل افغانستان حل کنند

امیر رهبر کارشناس رسانه و مسائل بین الملل هدف آمریکا از تحولات افغانستان را ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه و فرار رو به جلو دانست.

امیر رهبر درباره تحولات اخیر افغانستان و پیشروی های طالبان  یادداشتی نوشت: آمریکا تعمدا دست طالبان را برای پیشروی باز گذاشته و تسلیحاتی هم که در اختیار طالبان است اکثرا آمریکایی می‌باشد.

یکی از مشکلات بزرگی که افغانستان طی شاید ۱۴۰ سال گذشته به طور مشخص با آن مواجه بوده دخالت های نیروهای بیرونی در داخل این کشور است که در هر مقطع و دوره ای به یک شکلی اعمال شده و اجازه نداده تا افغانستان به سمت شکل گیری دولت فراگیر که خواسته جریانات سیاسی، قومی و زبانی را در افغانستان برآورده کند، پیش برود.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت های بیرونی به اهداف و منافع کوتاه مدت فکر کرده و تلاش دارند تا مسائل شان را داخل افغانستان حل کنند.

رهبر در ادامه افزود : حضور رئیس ISA (سازمان اطلاعات نظامی پاکستان) در افغانستان به عنوان یکی از نخستین مهمانان خارجی در این کشور خود گویای همه مطالب است و ISA تلاش می کند قدرت طالبان را تثبیت کند.

حالا این شرایط را مقایسه کنید با موضع جمهوری اسلامی ایران که آقای رئیسی در اولین روزهای کاری خود در دیدار با وزیر خارجه پاکستان تعبیر خوبی را به کار برده و اعلام رسمی ایران این بود که افغانستان قیم نمی خواهد. این پیام منعکس شد اما رفتار قیم مآبانه را امروز شاهد هستیم.

امیر رهبر با اشاره به این که تمام تحولات تحت برنامه آمریکا پیش می رود، اظهار کرد : آمریکا نمی خواهد رویکرد صلح در اولویت قرار گیرد، طالبان با چراغ سبز آمریکا حرکت می کند، دولت نیز با فشار آمریکا شرایط را پیش می برند.

رهبر تصریح کرد: این مسئله نکته مهمی است. باید نظاره گر باشیم که دولتی که طالبان می خواهد تشکیل دهد خواسته یا خطوط قرمز و حساس ایران را در نظر می گیرد یا خیر، تأکید بر این است که دولت فراگیر تشکیل شود. دولتی که برآمده از رأی و نظر و خواست مردم افغانستان باشد به رسمیت شناخته می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید همین موضع را صادقانه و جدی دنبال کنیم که اگر طالبان بخواهد تمامیت خواه باشد که دیگران یعنی همه شهروندان افغانستان با حاکمیت تطابق نداشته باشند ایران هم به مسیر خودش و عدم شناسایی آن ها ادامه خواهد داد.

امیر رهبر در پایان افزود : متاسفانه قدرت های منطقه ای در طول ماه های گذشته منفعل بودند، روسیه، چین، هند و پاکستان در میدان آمریکا بازی کردند بدون اینکه آمریکا را تحت فشار قرار دهند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads