کد خبر: 214887 - تاریخ: یکشنبه، 29 آگوست 2021 - 13:17

اما و اگرهای تاریخی بودن یک جنگل؛

منابع طبیعی : اسناد و مدارکی در خصوص تاریخی بودن جنگل فتاتو وجود ندارد/میراث فرهنگی:جنگل فتاتو اثر طبیعی تاریخی گیلان به شمار می آید

اما و اگرهای تاریخی بودن جنگل فتاتو شهرستان خمام ابعاد تازه ای از وجود تعارض در بین ادارات متولی آن را روشن کرد به گونه ای که تاریخی بودن این جنگل زیر سوال رفت.

در روزهای گذشته خبری مبنی‌بر غارت درختان جنگل فتاتو به‌عنوان میراث طبیعی گیلان در فضای مجازی منتشر شد و در این‌راستا معاون میراث فرهنگی گیلان مدعی شد که این‌جنگل در شهریور سال گذشته به ثبت ملی رسیده و به‌عنوان یکی‌از دو اثر ملی طبیعی در گیلان به شمار می‌رود.
اما روز گذشته مدیرکل منابع طبیعی گیلان در مصاحبه‌ای مدعی شد که این‌جنگل تاریخی نبوده و میراث فرهنگی تاکنون مدارکی را دال بر تاریخی‌بودن به منابع طبیعی ارسال نکرده است. از سوی دیگر فردی ادعا کرد اسناد مالکیت چندین هکتار از زمین‌های این‌جنگل را در اختیار دارد.

به گزارش خوبان خبر،  به نقل‌از مهر، علی رحیمی گفت: من سند بنچاقی دارم که در سال ۱۳۳۱ و قبل‌از قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی‌شدن جنگل‌ها به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قصد کارآفرینی و اشتغالزایی در زمین‌های تحت مالکیت خود را دارد، افزود : این زمین‌ها به‌صورت موروثی به ما رسیده ولی منابع طبیعی علاوه‌بر اینکه مانع بهره‌برداری از این‌زمین می‌شود، تاکنون دو بار نیز ما را به میز محاکمه کشانده است.‌

رحیمی با اشاره به اینکه از ۳۷۰ هکتار جنگل فتاتو تنها ۱۰۰ هکتار باقیمانده و مابقی تبدیل به شالیزار شده، ادامه داد : قصد دارم در ۱۸۰ هزار مترمربع زمین خود گلخانه گیاهان دارویی با هدف اشتغالزایی احداث کنم، اما با مانع تراشی‌های منابع طبیعی و میراث فرهنگی تاکنون از این‌کار جلوگیری شده است.

معاون میراث فرهنگی گیلان نیز در واکنش به مصاحبه مدیرکل منابع طبیعی گیلان، اظهار کرد: جنگل فتاتو و تالاب امیر بکنده دو اثر طبیعی تاریخی گیلان به شمار رفته و جنگل فتاتو تنها جنگل جلگه‌ای بازمانده از جنگل‌های هیرکانی است.

ولی جهانی، ادامه داد : منابع طبیعی گیلان خود به دنبال ثبت تاریخی این‌جنگل بود و مدارک ثبت این‌جنگل را برای مدیرکل منابع طبیعی گیلان ارسال کرده‌ایم.

وی، تاکید کرد : میراث طبیعی مانند بناهای تاریخی دارای ثبت ملی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه اقدام در حریم آثار ملی (طبیعی و تاریخی) باید با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

جهانی در خصوص ادعای فردی مبنی‌بر دارا بودن سند مالکیت در جنگل فتاتو، خاطرنشان کرد : تمام سندهای قبل‌از قانون اصلاحات ارضی باطل بوده و ارزش قانونی ندارند.

با این‌وجود، از آنجایی‌که حفظ و حمایت، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی، بیشه‌های طبیعی، اراضی مستحدث و ساحلی، حفظ و حمایت از آب و خاک کشور از طریق مدیریت علمی بر حوزه‌های آبخیز و رعایت اصول توسعه پایدار از جمله اختیارات و وظایف منابع طبیعی بوده و یک سوی مدیریت جنگل فتاتو نیز در حوزه اختیارات اداره کل منابع طبیعی گیلان است، میرحامد اختری اظهار کرد : همچنان بر روی حرفم هستم و تاکید می‌کنم اسناد و مدارکی در خصوص تاریخی‌بودن جنگل فتاتو وجود ندارد. 

مدیرکل منابع طبیعی گیلان این‌جنگل را از عرصه‌های کشاورزی روستاییان دانست و ادامه داد : اگر این‌جنگل بر اساس ادعای اداره کل میراث فرهنگی میراثی‌است، چرا از تعرض به آن جلوگیری نکردند؟

اختری با بیان اینکه مسوولان نباید مردم را با صحبت‌های بی‌پایه و اساس حساس کرده و جو را متشنج کنند، تاکید کرد : هیچ درخت متعلق به دوره هیرکانی بریده نشده و درخت‌های قطع شده از گونه صنوبر و دست‌کاشت بوده که به دلیل کاشت آن در اراضی ملی، درختان بریده شده توسط مأموران منابع طبیعی توقیف شد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، تصریح کرد : نیروهای اداره کل منابع طبیعی با حضور در منطقه فتاتو نسبت به جمع‌آوری ادوات و دستگاه‌ها و توقیف آنها اقدام کردند و میراث فرهنگی در این‌خصوص هیچ اقدامی برای جلوگیری از این‌تخلف نکرد.

اختری در پاسخ به ادعای یکی‌از شهروندان در خصوص داشتن سند مالکیت بر چند هکتار از زمین‌های این جنگل نیز، گفت : تمام سندهای صادر شده قبل از دی‌ماه سال ۱۳۴۱ باطل است.

با تمام این تفاسیر اما و اگرهای ادعای تاریخی بودن و نبودن جنگلی‌که به گفته مدیرکل منابع طبیعی تعداد کمی درخت دوران هیرکانی آن هم از گونه توسکا در آن وجود دارد و ارائه مستندات از سوی معاون میراث فرهنگی گیلان که نشان می‌دهد این جنگل در شهریور سال ۹۹ در فهرست آثار طبیعی گیلان به ثبت ملی رسیده، ما را به ضرب المثل معروف قسم حضرت عباس (ع) و دم خروس می‌رساند.

آنچه که مسلم است این چندگانگی‌ها نه تنها دردی از دردها دوام نمی‌کند بلکه با ایجاد اختلاف و همچنین سردرگمی در مردم باعث می‌شود که اعتمادشان به مسوولان را از دست داده و باورشان به عملکرد خادمانشان کمرنگ شود.

جنگل‌های هیرکانی، یکی‌از آخرین و معدود باقیمانده‌های جنگل‌های باستانی خزان کننده روی کره زمین هستند که از یک مسیر تکامل، بقا، تاب‌آوری و مقاومت تطبیق و گونه‌زایی منحصر به فرد، برای بیش‌از ۵۰ میلیون سال بی‌وقفه از دوران سوم زمین‌شناسی تاکنون به حیات و تکامل خود ادامه داده و به‌عنوان یکی‌از نادرترین و ارزشمندترین رویشگاه‌های طبیعی پهن برگ و خزان کننده در جهان معرفی شده‌اند، تا جایی‌که در برخی‌از منابع مکتوب از این رویشگاه‌ها به عنوان فسیل یا موزه زنده یاد می‌شود.

 

منبع: مهر

انتهای پیام/۲۵۵۸


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads