کد خبر: 214781 - تاریخ: پنج‌شنبه، 26 آگوست 2021 - 09:10

بیماری قارچ سیاه مسری نیست | افزایش مصرف داروی «آمفوتریسین» در کشور

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی گفت: بیماری ”قارچ سیاه“ از کسی به کسی دیگر منتقل نمی‌شود واین بیماری عمومیت ندارد، بلکه فرصت طلبی می‌کند و پس از کاهش سیستم ایمنی فرد بیمار، عوارض خود را سریع نشان می‌دهد.

به گزارش خوبان به نقل از صداوسیما، دکتر مصطفی قانعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه نام علمی این بیماری «موکورمایکوزیس» است، افزود: این بیماری قبلاً هم وجود داشت و یکی از مواردی که در بیماران دیابتی باید مراقب بود بحث مربوط به قارچ سیاه است، زیرا مرگ در آن بسیار سریع رخ می‌دهد.
او اضافه کرد: یکی از عوامل خطرساز که بیمار کووید ۱۹ را به بیمارستان می‌کشاند دیابت است؛ زمانی که فرد، بیماری دیابت و کووید ۱۹ را با هم دارد و سیستم ایمنی هم مختل شده است، یکی از خطا‌هایی که امکان دارد رخ دهد این است که به جای دُز معمولی، دُز بالای ”کورتیکواستروئید“ استفاده شود.
آقای قانعی گفت: زمانی که دُز، بالاتر از حد استاندارد باشد دوباره سیستم ایمنی را تحریک می‌کند.
رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه در دو هفته آخر مرداد، مصرف داروی «اَکتِمرا» یا «تِمزیوا» ناگهان افزایش جدی پیدا کرد، افزود: این دارو از «کورتون» خیلی قوی‌تر است و بدن بیمار برای بیماری‌های قارچی، مستعد می‌شود.
دکتر قانعی با بیان اینکه این بیماری درمان پذیر است، اضافه کرد: اگر شیوه نامه‌های درمانی را به طور دقیق رعایت کنیم و این قارچ زود تشخیص داده شود، درمان می‌شود.

واکسیناسیون مردم، بهترین راه مقابله با گونه‌های جدید کرونا

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی گفت: بهترین راه مقابله با گونه‌های جدید کرونا، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شناسایی زودرس، و واکسیناسیون مردم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر مصطفی قانعی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره کرونا نوع «لامبدا» با اشاره به اینکه هر سوش جدیدی که می‌آید سازمان بهداشت جهانی، تعریفی را از آن ارائه می‌کند، افزود: سوش «لامبدا» هنوز به عنوان عامل خطرناک قلمداد نشده، زیرا سرعت انتقال آن کم است.
وی اضافه کرد: هدف گذاری امسال ما باید این باشد که واکسیناسیون را برای کاهش فوتی‌ها انجام می‌دهیم و با این کار می‌خواهیم شدت ابتلا را که به بستری منجر می‌شود، کم کنیم.
آقای دکتر قانعی گفت: اثر بخشی داروی «فاویپیراویر» در درمان بیماری کرونا در یکی از معتبرترین مجله‌های پزشکی جهان یعنی «نیچه» رد شده است و در شیوه نامه هیچ کشوری نیست؛ ضمن اینکه عوارض جدی مانند تب، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ را در پی دارد.
رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: توصیه جدی این است که مردم این دارو را تهیه نکنند، زیرا که این دارو برای درمان کرونا، بی اثر است و با مصرف آن سقط جنین قطعی است.
آقای قانعی اضافه کرد:​ داروی «رمدسیویر» هم بر اساس مطالعه سازمان جهانی بهداشت و یکی از مجلات معتبر علمی، اثری در کاهش مرگ ندارد و تنها یک روز میزان بستری را آن هم برای بیمارانی که این دارو ابتدای درمان برای آن‌ها تجویز شود کم می‌کند.
وی درباره واکسیناسیون نوجوانان هم گفت: در بین واکسن‌ها تلاش می‌شود از واکسن‌های نوترکیب برای گروه‌های سنی پایین‌تر به شرط اینکه میزان پروتئین بالایی را به نوجوان، تحمیل نکنیم استفاده شود و این در برنامه کشورمان وجود دارد.
رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: یکی از واکسن‌های نوترکیب تولید داخل, «اسپایکوژن» است که با پیشرفت خوبی که داشته، احتمالاً در مهر می‌توانیم از این واکسن استفاده کنیم.
آقای دکتر قانعی با بیان اینکه واکسن پاستور را نیز می‌توانیم در آبان یا آذر داشته باشیم، اضافه کرد: این واکسن‌ها برای نوجوانان مناسب هستند و باید کمیته ملی تصمیم بگیرد که این واکسن در گروه سنی مربوط، تست شود تا سند علمی را در این زمینه داشته باشیم.

 
تبلیغ

برخی استان‌های کشور در حال گذر از موج پنجم کرونا هستند

اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی و تنوع قومیتی و آب و هوایی، کشور بزرگی است، افزود: نمی‌توانیم برای کل کشور، نسخه واحد بپیچیم؛ در جایی ممکن است از نظر بیماری کرونا در شاخه صعودی و در جایی نزولی باشیم.
آقای دکتر مسعود یونسیان ادامه داد: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در نواحی جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و نوار شمالی از جمله اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان و استان‌های قم، تهران، سمنان و تاحدودی یزد، از نظر تعداد بستری‌های جدید، قله را پشت سر گذاشتیم و در مرحله گذر از موج پنجم هستیم، اما در استان‌های غرب و شمال غرب کشور، متاسفانه هنوز آماری از کاهش نمی‌بینیم.
وی درباره اینکه چرا هنوز مرگ و میر‌های کرونایی کاهش نیافته است؟ گفت: افزایش و کاهش مرگ و میر‌ها با حدود دو هفته تاخیر پس از بستری و چهار هفته تاخیر پس از ابتلا است.
آقای یونسیان با اشاره به اینکه کل کشور در مجموع از نظر روند بستری کرونا، نزولی شده است، افزود: اگر اتفاقات هفته پیش از جمله تعطیلی‌ها و جا به جایی‌ها و تجمعات به اتفاق بدی منجر نشود امیدواریم روند کاهش بستری ادامه یابد.
اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر تعطیلی‌ها بخواهد مثبت واقع شود ابتدا باید مقدمات و ملزومات آن از جمله حمایت از اقشار آسیب پذیر را فراهم کنیم وگرنه مشاغل، تعطیل نمی‌شود و از طرف دیگر، این تعطیلی‌ها به جا به جایی، منجر می‌شود.
آقای دکتر مسعود یونسیان اضافه کرد: در موج سوم، تعداد فوتی‌ها به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۶ نفر و در موج چهارم، این رقم کمتر شد و در موج پنجم به حدود هفت نفر در یک میلیون نفر رسید.
وی گفت: تعداد موارد ابتلا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در موج چهارم، تقریباً دو برابر موج سوم و در موج پنجم، تقریباً دو برابر موج چهارم بوده است؛ یعنی کشندگی موج پنجم بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست و حتی کمتر از موج سوم است بلکه تعداد موارد ابتلا، خیلی بالا رفته است.
آقای یونسیان افزود: تخمین اینکه گونه «لامبدا» چه زمانی وارد کشور می‌شود، دشوار است و این موضوع به رفتار‌های بقیه مردم جهان و رفتار‌های ما و میزان واکسیناسیون کشور‌های همسایه بستگی دارد که متاسفانه کشور‌های همسایه شرق و غرب و شمال کشور ما واکسیناسیون مناسبی ندارند بنابراین ورود این نوع ویروس، اجتناب ناپذیر است.
اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نسبت افرادی که در کشورمان، دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند کمتر از چهار درصد است، در حالی که ۵۰ کشور جهان، بیش از نیمی از جمعیتشان، دو دُز واکسن را دریافت کرده اند و حدود ۱۰۰ کشور از نظر نسبت واکسیناسیون از کشور ما بهتر هستند و فقط ۵۰ کشور که اکثر آن‌ها از آفریقا و کشور‌های ضعیف اقتصادی هستند کمتر از ما هستند.
آقای دکتر یونسیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر به سرعت, ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را واکسینه نکنیم نگران موج ششم کرونا هستیم.
وی بیان کرد: فعلا نباید از دُز سوم واکسن سخن بگوییم، زیرا تاکنون فقط چهار درصد جمعیت کشورمان دو دُز واکسن را دریافت کرده اند؛ زمانی می‌توانیم از دُز سوم سخن بگوییم که ۷۰ درصد جمعیت کشورمان دو دُز واکسن را دریافت کرده باشند.
آقای دکتر یونسیان ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ به شدت به سن افراد وابسته است و کشندگی آن در افراد بالای ۸۵ سال بیش از هزار برابر افراد ۷ تا ۱۷ ساله است.
اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میانگین سنی کشورمان از کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان بیشتر است و این یکی از علت‌های بیشتر بودن مرگ و میر در کشور ماست؛ یکی از دلایلی که در موج اول کرونا، میزان فوتی‌ها در کشور‌های اروپا بسیار بالا بود، جمعیت سالمندی آن‌ها بود.
آقای دکتر یونسیان افزود: همچنین کشور‌هایی مانند افغانستان و عراق، سیستم‌های ثبت و گزارش دهی و اعلام موارد مرگ و تشخیص را ندارند.

افزایش مصرف داروی «آمفوتریسین» در کشور

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در ارتباط تصویری با این برنامه درباره بیماری قارچ سیاه با بیان اینکه متاسفانه اخیرا شیوع آن رشد فزاینده‌ای داشته است، گفت: میانگین مصرف داروی قارچ سیاه «آمفوتریسین» ماهانه حدود ۸ تا ۹ هزار عدد بود، اما حدود دو هفته گذشته به اندازه دو ماه و نیم مصرف کشور، این دارو مصرف شد.
آقای سید حیدر محمدی افزود: برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم میزان واردات این دارو را چهار برابر افزایش داده ایم که نخستین محموله آن جمعه به تعداد ۲۲ هزار عدد وارد کشور می‌شود و این محموله هر هفته به طور مستمر وارد خواهد شد.
وی اضافه کرد: زمانی که این دارو به مقدار کافی در بیمارستان‌ها موجود شود بازار سیاه آن نیز از بین خواهد رفت.
آقای محمدی در پاسخ به این پرسش که ماجرای ۵۰۰ تن سرم که در گمرک ماند و فاسد شد چیست؟ گفت: این سرم‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵ است که وارد کننده آن، خودش از تولیدکنندگان سرم کشور است و پس از تاریخ مقرر این سرم‌ها را وارد کرد و مصرف نشد.
او افزود: بیش از یک تا دو سال از تاریخ انقضای این سرم‌ها گذشته است و صاحب کالا باید آن‌ها از بین ببرد.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به کمبود سرم در کشور، حدود چهار و نیم میلیون عدد سرم وارد کرده ایم که بازار به اندازه خوبی کنترل شد.
آقای محمدی افزود: یکی از شرکت‌های سرم سازی کشور که به مشکل برخورده بود از دو شب پیش خط تولید آن آغاز به کار کرد و امیدواریم از هفته آینده تولید سرم‌های تزریقی را آغاز کند و با ظرفیت تولید چهار و نیم میلیون عدد در ماه، می‌توانیم مازاد مصرف داخل را صادر کنیم.
وی اضافه کرد: میانگین مصرف ماهیانه داروی «رمدسیویر» در سال ۹۹ حدود ۱۷۰ هزار عدد بود که در خرداد امسال به ۶۰۰ هزار، و در تیر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد، و در مرداد امسال به سه میلیون و ۷۰۰ هزار عدد رسید که غیر قابل پیش بینی بود.
وی ادامه داد: رشد فزاینده مصرف این دارو موجب شد که آن را در همه داروخانه‌های منتخب توزیع کنیم.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads