کد خبر: 214300 - تاریخ: شنبه، 7 آگوست 2021 - 12:16

فرماندار شهرستان رشت:

احیا رودخانه‌های رشت به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

فتح‌اللهی با بیان اینکه عملیات احیاء رودخانه‌های شهر رشت به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: کل بودجه شهر رشت حدودا هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و تامین این مبالغ از طرف شهرداری مقدور نیست.

به گزاش خوبان؛ «علی فتح‌اللهی» شامگاه جمعه( ۱۵ مرداد) در جمع خبرنگاران ساماندهی دو رودخانه گوهررود و زرجوب را یکی از خواسته‌ها و مطالبات به حق مردم خواند و اظهار داشت: این دو رودخانه در تاریخ یکی از مبانی مهم تاسیس شهرستان رشت بوده است و به عنوان یک قطب اقتصادی، کشاورزی تولیدی و فضای کسب و کار شناخته می‌شد.

 

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه همه باید نسبت به دو رودخانه گوهررود و زرجوب احساس مسئولیت کرده و برای نجات آن وارد میدان شوند تصریح کرد: بسیاری از کارها برای احیاء این دو رودخانه باید همزمان با هم اجرایی شود از طرفی برای جلوگیری از سرریز پساب واحدهای تولیدی و خانگی باید فکری اساسی بشود.

 

فتح‌اللهی ستاد بازآفرینی را زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و با بیان اینکه این ستاد در کشور توسط رئیس جمهور مدیریت می‌شود اذعان کرد: هدف این است که با اختصاص یکسری اعتبارات، شهرها مجددا بازآفرینی و اشکالات آن رفع شود و تمام دستگاه‌های خدمات رسان عضو این ستاد در شهرستان‌ها هستند.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت از شناسایی دستگاه‌هایی که به دو رودخانه گوهررود و زرجوب آسیب وارد می‌کنند سخن گفت و اظهار داشت: اولویت ما در ستاد بازآفرینی شهری این بوده که از ورود پساب‌ها و آلاینده‌ها به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب جلوگیری کنیم و در مرحله دوم برای تامین آب آن اقدام شود. 

 

وی با تاکید بر اینکه سد عزیزکیان با ذخیره حجم ۱۰ میلیون متر مکعب گنجایش در راستای تامین آب شرب و آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی شهر رشت احداث می‌شود ابراز داشت: در هر دو شهرک‌های‌ صنعتی شهر رشت تصفیه‌خانه احداث شده که بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هر سال هم برایش اعتبار اختصاص می‌دهیم.

 

علی فتح‌اللهی اجرای ۶ هزار متر عملیات لوله‌گذاری در شهرک مسکونی مسکن مهر رشت برای هدایت فاضلاب به سمت تصفیه‌خانه را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: سال گذشته در ورودی شهر سنگر هم تصفیه‌خانه بخش سنگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را افتتاح کردیم که به احیاء دو رودخانه آلوده شهر رشت کمک می‌کند.

 

فرماندار شهرستان رشت انجام چهار اقدام توأمان را در شهرستان رشت مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در کاهش تولید زباله و مدیریت آن، کاهش ورود حجم زباله به سراوان، تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی زباله‌های خشک و تر اقداماتی است که باید برای نجات سراوان و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در دستور کار قرار گیرد.

 

فتح‌اللهی از اجرای طرح تفکیک زباله و جداسازی آن به شکل پایلوت در روستاهای کوچصفهان خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون از مجموع ۲۴۲ روستای شهرستان رشت ۲۵ روستا در حال اجرای این طرح هستند و زباله‌ها در این روستاها جمع‌آوری نمی‌شوند حتی در روستای سقالسکار شهر رشت تمام سطل‌های زباله را جمع کردیم.

 

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت تعیین تکلیف شیرابه‌های دفنگاه زباله سراوان را اقدام مهم بعدی که پس از فرهنگ‌سازی تولید زباله باید برای آن فکری اساسی شود اعلام کرد و گفت: برخلاف سایر کشورها که در آن‌ها شهردار همه کار شهر است در کشور ما و شهر رشت اینگونه نیست که همه دستگاه‌ها زیرمجموعه شهرداری محسوب شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیریت در شهر رشت جزیره‌ای است و ۲۷ کیلومتر از رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در این شهر جریان دارد افزود: برای احیای رودخانه‌ها، جلوگیری از ورود فاضلاب، جریان پیدا کردن آب سالم و احیاء محیط پیرامونی آن با برآوردهای اولیه امسال حدودا به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالیکه کل بودجه شهر رشت حدودا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

 

علی فتح‌اللهی استفاده از ظرفیت نمایندگان استان گیلان و استانداری جهت تخصیص یک ردیف اعتباری برای ساماندهی رودخانه‌های شهر رشت را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیمانکار بزرگ و مجربی است که دانش فنی لازم برای انجام پروژه‌هایی بزرگتر از احیاء دو رودخانه شهر رشت را دارد اما باید برای انجام این کار اعتبارات لازم هم اختصاص یابد که به تنهایی از عهده شهرداری خارج است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads