کد خبر: 214253 - تاریخ: پنج‌شنبه، 5 آگوست 2021 - 17:59

اهتمام به مقابله با فساد و ایجاد شفافیت انتظار مردم از شوراها است

به گزارش خوبان، ارسلان زارع امروز در مراسم آغاز به کار اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر شهرستان رشت در سالن غدیر استانداری با اشاره به صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ که منتج به تثبیت در قانون اساسی و تأسیس نهاد شوراهای اسلامی شد، اظهار کرد: شوراها در […]

به گزارش خوبان، ارسلان زارع امروز در مراسم آغاز به کار اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر شهرستان رشت در سالن غدیر استانداری با اشاره به صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ که منتج به تثبیت در قانون اساسی و تأسیس نهاد شوراهای اسلامی شد، اظهار کرد: شوراها در حقیقت تبلور خواسته‌های مردم‌سالارانه ملت ایران و از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی در کشورمان هستند که با تلاش وافر و پشتکار جدی خود می‌توانند در آبادانی و توسعه شهر، روستا و نیز بالندگی کشور نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.

وی با قدردانی از مردم آگاه استان که باوجود تبلیغات و هجمه‌های دشمنان ملت و نظام اسلامی بافهم و شعور در انتخابات شرکت کردند و نیز تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری مطلوب انتخابات افزود: از امروز که با تحلیف به‌عنوان عضو رسمی شورای اسلامی شناخته‌شده‌اید؛ حفظ همدلی و وحدت در شوراهای اسلامی شهر و روستا برای خدمت به شهروندان و توسعه محلی می‌تواند اولین پاسخ به امید، اعتماد و رأی مردم باشد.

استاندار گیلان با اشاره به همراهی خوب رئیس‌کل دادگستری استان و همکاران مجموعه قضایی در برگزاری فرآیند انتخابات در گیلان و صیانت از آرای مردم گفت: علیرغم وجود دغدغه کرونا، این انتخابات به فرموده رهبر معظم انقلاب، حماسی و آبرومند برگزار شد.

زارع با بیان اینکه شهرداری‌ها به‌عنوان موسسه‌های عمومی غیردولتی خودگردان بوده، تأمین منابع مالی پایدار و حفظ روحیه انسجام و مشارکت اجتماعی را دو رکن اصلی در مدیریت شهرها دانست و افزود: در این راستا، شوراها و شهرداری‌ها با حمایت و پشتیبانی دولت و استفاده از تجربیات گذشتگان و اقشار به سمت ارتقاء فرهنگ شهروندی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در جایگاه‌های مهمی مانند شورای شهر باید با توکل به باری‌تعالی، رعایت تقوا، پاک دستی، روحیه انقلابی، تفاهم، انگیزه، پشتکار و خلوص نیت، تنها به دنبال خدمت در راستای منافع مردم بود، تصریح کرد: حرکت در این مسیر، نیازمند آگاهی و رعایت کامل قوانین و مقررات و نیز اهتمام جدی به ادای وظیفه‌ای است که مطابق قانون، بر عهده منتخبان مردم و اعضای شوراها گذاشته‌شده است.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه همه مسؤولان در گام دوم انقلاب یک‌صدا و همدل به دنبال خدمت به مردم هستند و هدفی جز توسعه استان و شهرشان ندارند، گفت: مسؤولان باید در زمان ایفای مسؤولیت خود، دست در دست هم قرار دهند تا منشأ خدمات برای مردم باشند.

به گفته زارع، توجه به مبلمان شهری، احیای بافت‌های فرسوده و اهمیت آن در بهبود سیمای شهر و آرامش شهروندان یک ضرورت است که باید به‌صورت محله‌ای و البته بر مبنای طرح‌های تفصیلی، احیاء شوند و با توجه به ظرفیت پشتوانه‌ای دولت، آماده همکاری در این زمینه هستیم.

وی حفظ محیط‌زیست، توسعه فضای سبز، انطباق معماری و شهرسازی بر اصول علمی و الگوهای بومی، توجه به امور فرهنگی در مسیر ارتقای نشاط و همبستگی اجتماعی، تقویت سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی، بهسازی حیات جمعی و فرهنگی جامعه، همکاری منسجم با دستگاه‌ها و نهادها، توسعه حمل‌ونقل عمومی و پرهیز از اختلافات را از توصیه‌های مؤکد خود به شوراهای اسلامی عنوان کرد.

استاندار گیلان اهتمام به مقابله با فساد، ایجاد شفافیت و مسدود کردن زمینه‌های آن را جزء انتظارات مردم از شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در دوره جدید مدیریت شهری دانست و گفت: اقدامات خوبی در توسعه دولت الکترونیک شکل‌گرفته که برای ارتقای این بخش در شهرداری‌ها به‌ویژه مرکز استان نیز گام‌های مؤثری برداشته‌شده است.

زارع با تأکید بر اینکه شوراهای اسلامی در جهت حفظ اعتماد وامانت شهروندان و در مقابل پذیرش این مسؤولیت باید با انجام وظایف قانونی و تحقق وعده و برنامه‌هایی که به مردم داده‌اند، تلاش و کوشش را وجهه همت قرار دهند، افزود: آبروی کشور و استان درگرو مبارزه قاطعانه و عمومی علیه فساد در دستگاه‌های عمومی و اجرایی است.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله دکتر رئیسی مبنی بر مغتنم شمردن فرصت‌ها، تسریع در انجام فرآیندها و شروع به کار اشاره کرد و افزود: در مسیر تعیین هیئت‌رئیسه، تشکیل کمیسیون‌ها و تصمیم به‌موقع برای تعیین و تکلیف انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری، زمان از دست نرود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر ضرورت توجه به امر آموزش نیروهای انسانی شهرداری‌ها و همچنین اشراف شوراهای اسلامی شهر و روستا به قوانین تصریح کرد: امروزه در شهرها و البته برخی مناطق روستایی، شاهد ساخت بناهایی هستیم که فاقد هویت بومی و محلی هستند و در معماری آن‌ها اثر چندانی از تمدن اسلامی و ایرانی به چشم نمی‌خورد که هدایت بخشی شوراها می‌تواند بسترساز تحول برای حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها باشد.

زارع با بیان اینکه اداره شهر باید به مردم واگذار و دولت و شهرداری‌ها، تسهیلات و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنند، اظهار کرد: اقدامات خوبی در دوره شورای پنجم برای بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاران شکل گرفت اما باید این مسیر بیش از گذشته استمرار پیدا کند.

وی بر ضرورت چابکی شهرداری‌ها و نیز تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ارائه خدمات به شهروندان از محل منابع ارزش‌افزوده تأکید کرد و گفت: هنر این است که مجموعه دستگاه‌های مسئول با اتکا به منابع غیردولتی نسبت به رفع نیازهای شهر اقدام نمایند.

رئیس‌کل دادگستری گیلان نیز در این مراسم با اشاره به عوامل مؤثر در شکل‌گیری تخلف و انحراف در روند مدیریت شهری اظهار کرد: بسیاری از تخلفات در حوزه عملکرد شوراها به عدم آگاهی از قانون و الزام به آن، نشأت می‌گیرد و این نقصان مهم باید در دوره جدید از سوی منتخبان شوراها برطرف شود.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی با بیان اینکه عدم آگاهی از قانون رافع مسؤولیت تصمیم گیران در شورا نخواهد بود، گفت: دستگاه قضا در صورت مشاهده چنین انحرافی، برای دفاع از حقوق عامه وارد عمل می‌شود و خسارات ناشی از تصمیمات اشتباه و ناآگاهانه را از متخلفان خواهد گرفت.

 وی از منتخبان جدید شوراهای اسلامی در سراسر استان خواست ضمن انتخاب شهرداری متخصص و کارآمد، نظارت بر روند مدیریت شهری را تقویت و عمده‌ترین وظایف شهردار را به‌طور مستمر در حوزه‌های مختلف، احصا کنند تا روند بهره‌وری در مدیریت شهر ارتقا یابد.

با اجرای مراسم تحلیف اعضای منتخب ششمین دوره شوراهای اسلامی، فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا در گیلان از امروز رسماً آغاز شد.

در ابتدای این مراسم اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان آیین تحلیف در برابر قرآن کریم برگزار و سوگندنامه را قرائت کردند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads