کد خبر: 213922 - تاریخ: شنبه، 24 جولای 2021 - 09:48

ششمین انتقال هوایی موفق «قلب پیوندی» نام‌آور گیلانی + عکس

علاوه بر برداشته شدن و پیوند کلیه‌ها و کبد در گیلان به بیماران نیازمند، قلب نام‌آور ۳۵ ساله گیلانی طی انتقال هوایی موفق به تهران به یک بیمار نیازمند دیگر جان دوباره بخشید.

به گزارش خوبان، هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای بدن خود جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد.

در ایران، سالانه حدود پنج تا هشت هزار نفر، جان خود را با مرگ مغزی از دست می‌دهند که نیمی از آنان یعنی حدود سه هزار نفر اعضای قابل پیوند دارند اما متأسفانه نهایتاً ۱۰۰۰ خانواده یعنی یک‌سوم راضی به اهدای عضو می‌شوند و دوسوم خانواده‌ها با عدم رضایت خود، موجب خاک‌سپاری بیش از هفت هزار عضو قابل پیوند در سال می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، بالغ‌بر ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند در فهرست‌های انتظار اعضای مختلف وجود دارند که متأسفانه روزانه هفت تا ۱۰ نفر از آنان یعنی هر دو تا سه ساعت یک نفر، به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

 

خوشبختانه با تشکیلات منسجم و هماهنگی که بین دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شبکه ملی شناسایی، اهدای عضو و درمان بیماران وجود دارد، بسیاری از نیازمندان نجات یافته و به ادامه زندگی خود بازگشته‌اند.

خبر پیوند عضو گرچه برای خانواده اهداکننده عضو بسیار حزین و ناراحت‌کننده هست و تا حدودی جامعه را اندوهگین می‌کند اما نجات‌بخشی و بخشیدن زندگی دوباره به چند ۱۰ نفر، شیرینی مضاعفی را علاوه بر خانواده اهداکننده عضو به جامعه نیز القا می‌کند.

با گذشت چهار ماه از سال ۱۴۰۰ و در ششمین انتقال هوایی عضو از گیلان، قلب یاسر مرزی گذار، نام‌آور ۳۵ ساله گیلانی، ساکن ماسال که براثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده ایثارگرش، به تهران انتقال یافت.

 

قلب این جوان ماسالی، پس از فراهم آوری در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت، به همراه تیم پزشکی با همکاری سازمان اورژانس کشور و از طریق مرکز فوریت‌های ۱۱۵ گیلان در سریع‌ترین زمان ممکن (حدود یک ساعت) به فرودگاه رشت منتقل و با پرواز جت به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران ارسال شد.

بر این اساس، با هماهنگی اورژانس تهران، تیم عملیات انتقال قلب با بالگرد به بیمارستان امام خمینی (ره) عزیمت کرده و قلب این نام‌آور گیلانی را برای پیوند در اختیار تیم پزشکی این مرکز درمانی قرار گرفت تا نجات‌بخش مرد ۴۹ ساله باشد.

 

علاوه بر قلب یاسر، دو کلیه این نام‌آور گیلانی، به مردی ۳۸ ساله و نوجوانی ۱۶ ساله پیوند زده شد و علاوه بر آن، کبد وی نیز برای پیوند به بیمار نیازمند برداشته شد.

 

نکته قابل‌تأمل و درنگ اینکه تمامی فرایند اهدای عضو و پیوند آن در گیلان با تکیه‌بر توانمندی گروه‌های درمانی و با مدیریت و هدایت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، اورژانس هوایی کشور و گروه‌های فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان‌های امام خمینی (ره) تهران و رازی رشت، به انجام رسیده و نویدبخش حیات دوباره در نظام سلامت گیلان است.

انتهای پیام/۳۳۸۹


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads