کد خبر: 213503 - تاریخ: چهارشنبه، 7 جولای 2021 - 08:48

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای گیلان:

آب‌گذاری اراضی شالیکاری تحت پوشش سد سفیدرود تا پایان تیر ادامه دارد

خرمی تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد شالیکاران گیلانی توصیه‌های جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای را برای اجرای تقویم زراعی رعایت کردند گفت: آبگذاری اراضی شالیکاری تحت پوشش شبکه سد سفیدرود تا پایان تیر ادامه دارد.

به گزارش خوبان، «وحید خرمی» شامگاه سه‌شنبه( ۱۵ تیر) در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه حدودا ۳۰۰ حلقه چاه توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان و در خارج از شبکه سد سفیدرود احداث شده است گفت: تمامی این تجهیزات هم‌اینک در مدار هستند و اجازه ندادیم هیچ چاهی خاموش بماند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای گیلان کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش در سطح کشور و کاهش آورد آب به سد سفیدرود به میزان یک سوم را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: طبیعی است که در هر منبعی اگر موجودی به یک سوم برسد یکسری عوارض منفی بر جای می‌گذارد.

 

خرمی از برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای شرایط پیشرو و فائق آمدن بر وضعیت حال حاضر تامین منابع آب استان سخن گفت و تصریح کرد: این برنامه‌ریزی جهت مواجه با تنش آبی و کمبود منابع قبل از شروع فصل کشاورزی در گیلان انجام شد و در شورای آب استان هم برنامه‌ها مذکور مورد تصویب قرار گرفت.

 

وی از پایش منابع و مصارف آب توسط کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای گیلان سخن گفت و با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان آبخور و تحت پوشش سد سفیدرود هستند افزود: این منطقه از سنگر، رشت، خمام شروع می‌شود و به مناطق دشت فومنات، بخشی از رضوانشهر و انزلی می‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای گیلان با تاکید بر اینکه در خارج از محدوده سد سفیدرود حدود ۶۷ هزار هکتار اراضی شالیکاری که آبخور سنتی هستند وجود دارد ابراز داشت: این محدوده هیچ سازه و هیچ منبع آبی برای ذخیره آب ندارد بنابراین انتظار داریم کشاورزان بالادست نسبت به رعایت مصرف آب و جلوگیری از هدرفت آن اقدام کنند.

 

خرمی تدابیر شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای مدیریت درست توزیع آب بین کشاورزان مناطق مختلف استان را هم برشمرد و اضافه کرد: وقتی ما با کاهش ۷۰ درصدی موجودی آب در پشت سد سفیدرود مواجهیم انتظار سال سختی را داریم بنابراین از سر ناچاری برنامه‌ نوبت‌بندی آب را مدتی است که در دستور کار قرار دادیم.

 

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد شالیکاران توصیه‌های جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای را برای اجرای تقویم زراعی به خوبی رعایت کردند اظهار داشت: آبگذاری برای اراضی که تحت پوشش شبکه سد سفیدرود هستند تا پایان تیر انجام می‌شود و ما هیچ نگرانی در این خصوص نداریم زیرا ذخیره سد تا آن روز کفاف می‌دهد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای گیلان با اشاره به اینکه کشاورزانی که تاخیر در کشت دارند در صورت فراهم شدن شرایط مناسب آبگذاری حداقلی در کانال‌هایشان انجام می‌شود گفت: کشاورزان امسال نسبت به سال قبل بهتر تقویم زراعی را رعایت کردند و علت آن هم این است که در ابتدای فصل کشت وضعیت آب و هوا مناسب بود.

 

خرمی میزان و درصد رعایت تقویم زراعی توسط کشاورزان را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد و با تاکید بر اینکه عدد مذکور سال به سال در حال افزایش است خاطرنشان کرد: در سطح گیلان بیش از ۴۵۰ ایستگاه پمپاژ با ۹۱۰ پمپ توسط شرکت آب منطقه‌ای ایجاد شده و اندکی کمتر را هم جهاد کشاورزی تجهیز کرده و در مدار دارد.

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads