به گزارش خوبان، «احمد آقایی» شامگاه جمعه(۴ تیر) اقدامات دستگاه قضایی در حوزه احقاق حقوق عامه را برشمرد و ضمن تبریک مجدد هفته قوه قضائیه اظهار داشت: دستگاه قضایی در کنار دو قوه دیگر، مستقل عمل می‌کند و قانونگذار وظایفی را از جمله احقاق حقوق عامه در حوزه آن قرار داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مطالبات مشروع مردم و شهروندان را که از حاکمیت انتظار دارند، همان حقوق عامه دانست و با بیان اینکه حقوق عامه در کل مصادیق فراوانی دارد تصریح کرد: یکی از این مصادیق ایجاد بستر اشتغال برای شهروندان است، از طرفی جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی و حفظ امنیت آن‌ها هم از دیگر مصادیق احقاق حقوق عامه محسوب می‌شود.

وی از موفقیت دستگاه قضایی در جلوگیری از تعطیلی ۱۵۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ با بیش از ۴۰ بازرسی میدانی در سال ۹۹ و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه کارخانه‌هایی در سال‌های گذشته نظیر پوشش، الکتریک و ابریشم گیلان به علت سوء مدیریت و سوء استفاده از اصل ۴۴ قانون اساسی به تعطیلی کشیده شده بودند که دستگاه قضایی در حال احیاء آن‌ها است.

آقایی با اشاره به اینکه افراد سواستفاده‌گری که باعث تعطیلی و غارتگری کارخانجات استان شده بودند با درایت دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار گرفتند افزود: انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد اتفاقات خوبی در حوزه احیای مجدد کارخانجات تعطیل و راکد استان گیلان باشیم.

وی سوءاستفاده از اصل ۴۴ قانون اساسی و انحراف در واگذاری‌ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه کارخانجات پوشش، الکتریک و ابریشم گیلان به این بلا دچار شدند گفت: کارخانه پوشش ۸۵ هکتار اراضی و چهار هزار نفر نیروی انسانی داشت اما با یک سوءاستفاده در سال ۸۴ فردی این کارخانه را با ۱۸ میلیارد تومان خریده و ۴۰۰ دستگاه آن را اقساطی فروخت.

آقایی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته قرار بود اراضی کارخانه پوشش فروخته و یا به صورت قطعه‌بندی شده تبدیل به شهرک شود اظهار داشت: ‌دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده و جلوی این کار را گرفت و در حال حاضر هم مسببان وضعیت دلخراش کارخانه پوشش تحت تعقیب قرار داشته و عده‌ای بازداشتند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه  کشاورزی را مزیت اصلی استان دانست و اضافه کرد: گیلان با مساحت یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار وارث یک میراث بزرگ میهنی و طبیعی به نام جنگل‌های هیرکانی است و ۳۸ درصد آن را اراضی جنگلی و مجموعا ۸۵ درصد مساحت آن را هم اراضی کشاورزی تشکیل داده‌ است.

آقایی تولید سالانه سه و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان اعم از برنج، گندم، زیتون، چای و مرکبات را متذکر شد و اذعان کرد: جنگل‌های هیرکانی گیلان متعلق به دوره سوم زمین شناسی بوده و از شاهکارهای خداوند محسوب می‌شود و سهم استان ما از این میراث جهانی یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری حدود ۵۶۵ هزار هکتار است.

وی تغییر کاربری را از جمله چالش‌های عدیده‌ای که به شدت استان گیلان را تهدید می‌کند، اعلام کرد و گفت: در سال گذشته هزار و ۴۷۹ هکتار از اراضی که در گیلان تصاحب شده بود توسط دستگاه قضایی، دادستان‌های پرتلاش استان، رؤسای دادگستری‌ها و با نگاه خردمندانه رییس کل دادگستری با کمک منابع طبیعی برگردانده شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از رسیدگی به ۵۱۴ فقره پرونده تصاحب اراضی استان در سال ۹۹ خبر داد و یادآور شد: در حوزه تغییرکاربری اراضی استان گیلان هم سال گذشته جلوی تغییر کاربری ۲۱۴ هکتار از اراضی توسط سازمان جهاد کشاورزی گرفته شد.

آقایی از جمله آثار منفی تغییرکاربری اراضی را بیکاری و حاشیه‌نشینی و مهاجرت به شهرها دانست و عنوان کرد: گیلان دارای مزایایی مانند خاک حاصلخیز، منابع آبی و منابع انسانی است اما به علت سوء مدیریت و عدم نظارت در استان، سبب شده مهاجرت‌ها روز به روز افزایش و اراضی زراعی ما تغییر پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران محلی استان گیلان هم در بحث تغییر کاربری‌ها فرش قرمز پهن می‌کنند و این اصل یک خیانت محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از شاهکارهای دستگاه قضایی گیلان جلوگیری از غارت اراضی پادگان نیروی دریایی است و دستگاه قضا با اقتدار به موضوع ورود کرده و اراضی آن را برگرداند.