کد خبر: 213052 - تاریخ: سه‌شنبه، 22 ژوئن 2021 - 08:54

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد؛

سهم ۴۰۰ میلیون دلاری کشاورزی در صادرات گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: محصولات کشاورزی سهم ۴۰۰ میلیون دلاری معادل ۴۰ درصد مجموع صادرات استان گیلان را دارد.

به گزارش خوبان ، مسعود الماسی عصر دوشنبه در جلسه برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در تحقق شعار سال با اشاره به پتانسیل‌های عظیم گیلان در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: با وجود همه توانمندی‌ها شاهد مشکلاتی در حوزه کشاورزی گیلان هستیم.

وی با بیان اینکه گیلان سطحی معادل ۹ دهم درصد خاک کشور را دارد، افزود: ۳.۲ درصد کل محصولات کشور را در استان گیلان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه حدود سه میلیون تن تولید در استان با شاخص‌هایی که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، گفت: گیلان در محصول تولیدی در استان رتبه اول تا پنجم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه در برخی محصولات کشاورزی تولیدات گیلان برند هستند، اضافه کرد: ایجاد امنیت غذایی، اجرای پروژه‌هایی در دستور کار قرار دارد که زمینه ارتقای تولید در استان را به دنبال داشته باشد.

الماسی با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم زمینه‌های لازم برای تولید را داشته باشیم باید به عوامل آن توجه کنیم، اضافه کرد: یکی از عوامل مؤثر در تولید عرصه‌های کشاورزی است که در سال‌های اخیر به عنوان مهم‌ترین عنصر فعالیت و تولید در گیلان به شدت مورد هجمه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه زمینه‌های برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی شمال کشور در حال رخ دادن است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها حفظ عرصه‌های کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نیروی انسانی فعال در این بخش، گفت: کشاورز، باغدار و تولید کننده و مجموعه عواملی که به صورت دولتی آنها را حمایت می‌کنند مورد توجه بوده برای اینکه بتوانیم با آموزش‌های بیشتر و ارتقای وضعیت تولید بتوانیم در این بخش نیز تأثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در سطح کشور و استان گیلان شاهد بهبود وضعیت آن هستیم صادرات محصولات کشاورزی است، افزود: در گیلان بر اساس آخرین آمارها بیشتر ۶۲ درصد کل صادرات استان مربوط به بخش کشاورزی است.

الماسی با بیان اینکه این نشان دهنده پتانسیل بخش کشاورزی گیلان برای توسعه است، اضافه کرد: از مجموع ۶۰۰ میلیون دلار صادرات گیلان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار را مربوط به بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در گذشته مازاد تولید محصولات کشاورزی برای صادرات در نظر گرفته می‌شد اما امروز بر اساس سیاست ۱۰ ساله تولید برای صادرات جایگزین برنامه‌ها قبلی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به ظرفیت صادراتی کیوی استان اشاره و تصریح کرد: امروز در باغات کیوی گیلان با توجه به سلیقه مصرف کنندگان خارجی کیوی تولید، جمع آوری و صادر می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر توسعه کشاورزی استان گیلان، افزود: بسیاری از موانع حوزه کشاورزی گیلان فرا بخشی است و منحصر به مشکلات درون وزارت کشاورزی نبوده و حوزه‌ها دیگر بوده که در صورت اتصال این حلقه‌های زنجیر شاهد توسعه و بهبود وضعیت در این بخش خواهیم بود.

کد خبر 5241381
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads