به گزارش خوبان خبر ؛ هر گوشه از استان سرسبز گیلان محیطزیست شکننده، کشاورزی، جنگل و مرتع دارد که اجرای پروژههای عمرانی در آنها باید با پیوست محیطزیستی باشد. یکی از پروژههای حال حاضر دولت در گیلان، راهآهن رشت- انزلی است که ۴۱ کیلومتر طول دارد و از رشت به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی میرسد. اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی ۸۰۰ میلیارد تومان است که برای تکمیل، ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافته و پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه ۶ این پروژه حدود ۸۵ درصد و قطعه ۷ حدود ۵۰ درصد است، اما بحث نه بر سر اعتبار است و نه پیشرفت فیزیکی. مشکل اصلی رنجی است که اجرای پروژه به ساکنان روستاهای در مسیر وارد میکند.
کارگاه عمرانی پروژه راهآهن رشت-انزلی راه اصلی حداقل ۷ روستای پرجمعیت در شهرستان رشت را تخریب کرده و برخیاز راههای روستایی در شهرستان خمام همچون پل بتنی و آسفالت مسیر دهنهسر شیجان به طالبآباد نیز از اینموضوع مستثنی نبوده است.
معاون عمرانی فرماندار رشت اخیراً در پاسخ به گلایههای مطرحشده با تاکید بر اینکه عبور ماشین آلات سنگین پروژه موجب تخریب معابر و آسفالت روستایی برخیاز روستاهای بخش مرکزی رشت شده، گفته بود:در حال احصا و جمعبندی خسارت به زیرساختهای شهری و روستایی از ادارههای راهداری و بخشداری بوده و لازم است راه برخیاز روستاهای بخش مرکزی رشت و پیربازار که در ظاهر بیشترین تخریب را شاهد بودهاند، همزمان با اجرای پروژه راهآهن بازسازی شود.
به گفته وی، علاوه بر اصلاح راهها، کانالهای آبرسانی که قطع شدهاند نیز در اولویت بازسازی پیمانکار پروژه قرار گرفتهاند، که اغلب اینراهها در محدوده رشت و خمام قرار دارند.
منبع: خمام نیوز+ همشهری
لنتهای پیام/۲۱۱۲۱
نظری ثبت نشده است