کد خبر: 212421 - تاریخ: یکشنبه، 30 می 2021 - 10:17

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در زیرساخت‌های بندری گیلان

توسعه زیرساخت های بندری و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای این کریدورهای اقتصادی یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امدی بود، بنادر گیلان با هموارسازی و رفع موانع موفق به جذب و بهره برداری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال شدند.

 به گزارش خوبان، طی سالهای اخیر با روی‌کار آمدن دولت تدبیر و امید و اولویت قرارگیری سیاست خصوصی سازی از سوی دولت شاهد جذب سرمایه گذاری هایگسترده بخش خصوصی و استقبال این بخش از ورود به عرصه های اقتصادی کشور بودیم که بنادر یکی از این عرصه ها محسوب می شود. 

سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان یکی از سازمانهای اقتصادی در سالهای اخیر برنامه های مختلفی برای جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف اجرا کرد و در این راستای به خصوص در استان گیلان توانست در توسعه زیرساخت های مورد نیاز برای گسترش صادرات و همچنین احداث مجموعه هایی همچون سیلوهای غلات ، انبارهای سرپوشیده و همچنین در بخش گردشگری نظر فعالان اقتصادی را برای سرمایه گذاری در زیرساختهای بندری جلب کند.

استان گیلان با دارا بودن یکی از قدیمی ترین بنادر کشور به عنوان اصلی ترین کریدور اقتصادی کشور به سمت آسیای میانه ، قفقاز و در نهایت اروپاو روسیه محسوب می شود که توسعه این بخش با حمایت دولت و بخش خصوصی می تواند در اقتصاد کلان کشور اثر گذار باشد. 

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در زیرساخت‌های بندری گیلان

احداث سیلوهای غلات با استفاده از توان بخش خصوصی

با تغییر رویکرد بنادر گیلان بویژه مجتمع بندری انزلی از آهن آلات به غلات ، ضرورت ایجاد زیرساختهای متناسب در دستور کار قرار گرفت و بنادر گیلان اقدام به احداث سیلوهای غلات کرد . 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار داشت: طی سالهای اخیر با هموار شدن مسیر سرمایه گذاری به خصوص در بخش بنادر ، گیلان میزبان سرمایه گذاری بزرگی در بخش های توسعه زیرساخت های بندی بوده است. 

حمید رضا آبایی تسهیل در فرآیند سرمایه گذاری و مجوز دهی ، استقبال دولت از بخش خصوصی به جای سرمایه گذاری دولتی و همچنین جلوگیری از ایجاد فضای رقابتی بین سرمایه‌گذار دولتی و خصوصی همگی منجر به استقبال گسترده سرمایه گذارای بخش خصوصی در بخش های اقتصادی همچون بنادر شده که گیلان و به خصوص بندر انزلی نیز از این فرصت بهره‌مند شد.

وی سرمایه گذاری در ایجاد مخازن و سیلوهای غلات را یکی از چندین حوزه ورود سرمایه گذار بخش خصوصی در بندر انزلی عنوان کرد و گفت: فقط سال گذشته سیلوی غلات ۵۰ هزار تنی توسط شرکت خصوصی آگروتامین با سرمایه گذاری ۲۳۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

آبایی تادامه داد: در سال ۹۹ شرکت “غلات بان ” نیز سیلوی ۳۰ هزار تنی خود را به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال افتتاح کرد و بندر انزلی توانست با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش برای ۱۰ نفر اشتغال دائم ایجاد کند .

ایجاد انبار سرپوشیده و مخازن روغن در بنادر گیلان 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ظرفیت ۳۸ هزار متر مربعی انبارهای سرپوشیده مجتمع بندری انزلی، تصریح کرد: سرمایه گذاری در این بخش کاملا توسط دولت و با منابع ملی انجام شد.

آبادی اظهار داشت: اما در سالهای ۹۲ تا ۹۹ با حمیات های دولت از بخش خصوصی، فعالان اقتصادی جای سرمایه گذاران دولتی را گرفتند و ۳۳هزار و ۵۰۰ متر مربع انبار سرپوشیده در مجموعه بندری انزلی ایجاد کردند.

وی در ادامه افزود : با بهره برداری از انبار چهار هزار و ۵۰۰ متر مربعی احداثی توسط شرکت سریر تجارت با سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال ، ظرفیت انبارهای سرپوشیده در اماکن مجتمع بندری انزلی به حدود ۷۲ هزار متر مربع رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در سال گذشته همچنین از مخزن ۲۰ هزار تنی روغن خوراکی با ۳۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره برداری شد.

 وی تصریح کرد: بنادر گیلان از ابتدای دولت تدبیر و امید اقدام به احداث مخازن روغن کرد و اکنون با بهره برداری از این مخازن ظرفیت نگهداری روغن به ۱۶ هزار تن رسیده است.

سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در زیرساخت‌های بندری گیلان

افزایش سهم بازار با استفاده از توان بخش خصوصی  

از اقدامات سازنده ای که طی سالهای اخیر در بنادر و دریانوردی استان گیلان انجام شد می توان به مجموعه فعالیتهایی اشاره کرد که بوسیله سازمان بنادر و دریانوردی به منظور افزایش سهم بازار انجام شده است. 

در این راستا آبایی با اشاره به اقدامات انجام شده در ساخت اسکله و خطوط انتقال در مجتمع بندری انزلی، گفت: مجتمع بندری انزلی دارای ۹ پست اسکله کالاهای عمومی و کانتینری به طول یکهزار و ۳۹۸متر بود که در هشت سال گذشته با احداث سه پست اسکله به طول ۵۳۹ متر توانست تعداد این اسکله ها را به ۱۲ پست ( به طول هزار و ۹۹۱ متر) افزایش دهد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد : در هشت سال گذشته یک پست اسکله غلات به طول ۱۹۰ متر و دو خط لوله روغن در مجتمع بندری انزلی احداث شده است .

وی خاطر نشان کرد : مجتمع بندری انزلی یک پست اسکله سوخت به طول ۱۸۳ متر داشت که در هفت سال گذشته با ساخت ۲ پست اسکله دلفین به طول ۴۰۰ متر تعداد اسکله های سوختی مجتمع بندری انزلی به سه پست به طول ۵۳۸ متر افزایش یافت .

به گفته آبایی مجتمع بندری انزلی در گذشته یک خط لوله نفتی داشت که در هشت سال گذشته مراحل احداث ۲ خط لوله جدید نیز در این بندر کلید خورد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه طی سالهای هفت سال اخیر را یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: پیش از آن بخش خصوصی ۳۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در بنادر گیلان سرمایه گذاری کرده بود .

وی میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی (سرمایه گذاران و ترمینال اپراتورها) در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان را در هفت سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این درحالیست که پیش از آن فقط ۶۷۴ میلیون ریال سرمایه گذاری در بخش خصوصی انجام شده بود .

ایجاد مارینای دریایی

ساخت کشتی های تفریحی در بندر انزلی و حضور این کشتی‌ها در محدوده استان گیلان کمک شایانی به رونق صنعت گردشگری دریایی خواهد کرد لذا می توان با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری دریایی و سفرهای بین المللی دریایی را در استان گیلان راه‌اندازی کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار داشت : اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با استفاده از مارینای دریایی می تواند نقش بسزایی در گردشگری و تفریحات سالم دریایی داشته باشد ‌. می بایست باید در این مجتمع بندری شرایطی فراهم شود که قابلیت تردد برای هر نوع کشتی فراهم باشد و خوشبختانه کلیه اسکله‌های بندرانزلی به فندرهای مجهز شدند که قابلیت پذیرش انواع کشتی را دارند.

سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی دولت برای زیر ساخت های بندی گیلان

محدودیت اراضی در شهرستان بندر انزلی توسعه امکانات بندری را با مشکلاتی مواجه می کرد لذا با بازنگری در طرح های جامع توسعه مجتمع بندری انزلی ، احداث موج‌شکن و استحصال اراضی از دریا در دولت تدبیر و امید با قدرت و قوت بیشتری ادامه یافت .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره استحصال اراضی از دریا گفت: تاکنون حدود ۴۵ هکتار اراضی از دریا استحصال شده که بیش از ۲۵ هکتار از این اراضی به بخش خصوصی واگذار شده و حدود ۲۰ هکتار نیز در حال آماده سازی برای واگذاری است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید برای توسعه زیر ساختها نیز یکهزار میلیارد ریال هزینه کرد گفت: این سرمایه گذاری شامل تجهیز بندر به کانال های جمع آوری آب های سطحی، انتقال خطوط برق، آب، فیبر نوری ، سیستم اطفاء حریق ،ایجاد پست های برق، ساماندهی ترمینال کانتینری می شود.

آبایی حضور بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی را برای بنادر بسیار مهم و حیاتی دانست و خاطر نشان کرد : باید این اراضی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت و بازاریابی مناسب برای شناخت سرمایه گذار انجام می‌شد. در هشت سال گذشته سعی شد از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود.

احداث سه پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین

مدیر مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی نیز گفت : فرآیند احداث سه پست اسکله در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و تا نیمه اول سال آینده این سه پست اسکله۲ مورد آن توسط بخش خصوصی و یک پست اسکله هم توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا می شود.

“افشین عزیزی” بیان کرد: در مجموع ۲۲ پست اسکله در منطقه آزاد انزلی طراحی و برنامه ریزی شده است که از این تعداد تاکنون سه پست اسکله مورد بهره برداری قرار گرفته که ۲ پست آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی به انجام رسیده است و هم اینک مقدمات احداث سه مورد دیگر در دست انجام است.

وی سازمان منطقه آزاد انزلی را یکی از معدود نهادهای دولتی کشور دانست که در زیرساختها موفق به جذب سرمایه گذار شده است.

سرمایه گذاری ۱۴هزار میلیارد ریالی در مجموعه کشتی‌سازی بندری انزلی

سال گذشته تفاهمنامه ای برای ایجاد مرکز ساخت و تعمیرات کشتی ها به امضای سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت تاید واتر رسید که براساس آن ایجاد یک مجتمع کشتی سازی در بندر انزلی برای ساخت و تعمیرات کشتی هایی چون شناورهای باری، خدماتی و مسافری متناسب با دریای خزر و دریای سیاه در دستور کار قرار گرفت تا با راه اندازی این صنعت اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان کشتیرانی دریای خزر انجام شود .

بر اساس گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی برای این مرکز هزینه شد که هدف آن تعمیر و نگهداری شناورهای ایرانی و خارجی خواهد بود و می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد .

مجتمع بندری انزلی ، بندر کاسپین در منطقه آزاد ، بندر آستارا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای بندری بهره گرفتند درحالیکه بنادر ظرفیت های بسیار بالایی برای سرمایه گذاری دارند.

در سایه تعامل فی مابین بخش خصوصی و بنادر می توان علاوه بر رونق اقتصادی و ارزآوری زمینه اشتغالزایی جوانان فراهم کرد دولت نیز در این راستا می تواند با تصویب قوانین و سیاست های حمایتی زمینه مشارکت بیشتر فعالان اقتصادی را در بخش های مختلف اقتصادی کشور فراهم کند .

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۱۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۵ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads