کد خبر: 212187 - تاریخ: شنبه، 22 می 2021 - 07:36

به وقت سلامت؛

رژیم غذایی غربی موجب افزایش ریسک التهاب روده می شود

طبق نتایج یک مطالعه جدید، رژیم غذایی غربی به گونه ای به سیستم ایمنی در روده ها آسیب می رساند که می تواند خطر عفونت و بیماری التهاب روده را افزایش دهد.

به گزارش خوبان، به نقل از ساینس دیلی، مطالعه محققان دانشگاه واشنگتن بر روی موش‌ها و افراد نشان داد که رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد قند و چربی باعث آسیب به سلول‌های Paneth می‌شود؛ Paneth سلول‌های ایمنی در روده هستند که به کنترل التهاب کمک می‌کنند.

هنگامی که سلول‌های Paneth به درستی کار نکنند، سیستم ایمنی روده بیش از حد مستعد التهاب می‌شود، افراد را در معرض خطر بیماری التهابی روده قرار می‌دهد و کنترل مؤثر میکروب‌های بیماری زا را از بین می‌برد.

این یافته‌ها، با بازیابی عملکرد طبیعی سلول Paneth، رویکردهای جدیدی را برای تنظیم سیستم ایمنی روده ایجاد می‌کند.

«تا چیانگ لیو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماری التهاب روده عمدتاً در کشورهای غربی نظیر آمریکا شایع بوده است اما هرچقدر که سبک زندگی مردم جهان با کشورهای غربی منطبق تر شده، شیوع این بیماری در جهان بیشتر شده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «تحقیقات ما نشان داد که مصرف طولانی مدت یک رژیم غذایی غربی حاوی مقدار زیاد چربی و قند باعث اختلال در عملکرد سلول‌های ایمنی روده می‌شود به گونه‌ای که می‌تواند موجب بروز بیماری التهابی روده شود یا خطر عفونت‌های روده را افزایش دهد.»

اختلال سلول Paneth یکی از مشخصه‌های اصلی بیماری التهابی روده است. به عنوان مثال، در افراد مبتلا به بیماری کرون، نوعی بیماری التهابی روده که با درد شکم، اسهال، کم خونی و خستگی همراه است، اغلب فعالیت‌های سلول‌های Paneth متوقف شده است.

محققان در این مطالعه، داده‌های ۴۰۰ فرد را بررسی کردند. محققان دریافتند که شاخص توده بدنی بالا با سلول‌های Paneth مرتبط است که در زیر میکروسکوپ غیرطبیعی و ناسالم به نظر می رسند. هرچه شاخص توده بدنی فرد بالاتر باشد، سلول‌های Paneth وی بدتر به نظر می رسند.

به گفته لیو، «چاقی به خودی خود یک مشکل نیست. داشتن رژیم غذایی مملو از چربی و قند مشکل ساز است.»

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که یک مولکول معروف به اسید دئوکسی کولیک، یک اسید صفراوی ثانویه که به عنوان محصول جانبی متابولیسم باکتری‌های روده تشکیل می‌شود، ارتباط بین رژیم غربی و اختلال عملکرد سلول Paneth را ایجاد می‌کند. اسید صفراوی فعالیت دو مولکول ایمنی موسوم به گیرنده فارنسوئید X و اینترفرون نوع ۱ را افزیاش می‌دهد که عملکرد سلول Paneth را مهار می‌کند.

کد خبر ۵۲۱۶۱۲۰

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads