کد خبر: 212156 - تاریخ: پنج‌شنبه، 20 می 2021 - 09:15

از سال ۸۹ تا سال ۹۸؛

در گیلان ازدواج ۴۰ درصد کاهش و طلاق ۴۰ درصد افزایش داشت

به گزارش خوبان، اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی با موضوع «ارایه تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه صیانت از جمعیت»، با حضور دکتر سعید نمکی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین درمان و بهداشت وزارت و روسای دانشگاههای علوم پزشکی گیلان، اصفهان، همدان و یزد برگزار شد. در این اجلاس، ارسلان […]

به گزارش خوبان، اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی با موضوع «ارایه تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه صیانت از جمعیت»، با حضور دکتر سعید نمکی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین درمان و بهداشت وزارت و روسای دانشگاههای علوم پزشکی گیلان، اصفهان، همدان و یزد برگزار شد.

در این اجلاس، ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و وزارت بهداشت مبنی بر صیانت از جمعیت و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس پنج برنامه راهبردی در خصوص توانمندسازی ذینفعان کلیدی و جمعیت هدف در راستای صیانت از جمعیت، پیشگیری و مدیریت ناباروری، پیشگیری و مدیریت آمایش جمعیت و نرخ ناباروری در سطوح دانشگاهی، استانی و کشوری و همچنین توسعه پژوهش‌های استانی اقداماتی صورت گرفته است.

سالاری با بیان اینکه استان گیلان بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: در این استان، ۶۵ درصد از بانوان ۱۰ تا ۵۴ ساله، دارای همسر هستند.

وی افزود: استان گیلان دارای پایین‌ترین میزان نرخ باروری (یک و یک دهم درصد) در کشور است. این در حالی است که شاخص سالخوردگی در استان، بالاترین میزان در کل کشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش نرخ باروری در شهرها و روستاهای استان، خاطرنشان کرد: از سال ۸۹ تا سال ۹۸، میزان ازدواج ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان طلاق ۴۰ درصد افزایش داشته است.

سالاری با اشاره به مغفول ماندن طرح حمایت بیمه‌ای در سامانه برکت خانواده، خواستار پیگیری‌های لازم در این خصوص شد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ هزار زوج زیر ۴۰ سال در استان وجود دارد که حدود ۶ درصد از آن‌ها نابارور هستند، تاکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌های کم بضاعت، توانایی پرداخت هزینه‌های بالای درمان ناباروری در بخش خصوصی را ندارند، تقویت زیرساختهای ناباروری در بخش‌های دولتی می‌تواند در افزایش نرخ باروری موثر باشد.

این مقام مسوول، گسترش رشته‌های فلوشیپی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و صدور مجوز جهت تقویت زیرساخت‌های لازم در بخش دولتی را از دیگر راهکارهای افزایش نرخ باروری عنوان کرد.

سالاری همکاری برون بخشی و مشخص کردن شرح وظایف و زمانبندی لازم در سازمانهای ذیربط را حایز اهمیت دانست.

گفتنی است؛ آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه در این اجلاس به عنوان مشاور پروژه برنامه صیانت از جمعیت وزارت بهداشت، در خصوص فرایند تدوین و عملیاتی‌سازی برنامه صیانت از جمعیت سخنانی ایراد کرد.

انتهای پیام/۱۵
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads