کد خبر: 212144 - تاریخ: چهارشنبه، 19 می 2021 - 09:27

شناسایی ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در استان، گفت: هزار و ۲۰۰ اثر ثبت ملی شده اند.

به گزارش خوبان، مسعود حلاج پور شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه از ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در استان هزار و ۲۰۰ اثر ثبت ملی شده‌اند، گفت: در سال گذشته ۴۱ اثر را به تعداد آثار ثبت شده ملی گیلان اضافه کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به ضرورت رفع موانع مربوط به ثبت جهانی ماسوله، بیان کرد: این موضوع در سفر معاون وزارت میراث فرهنگی به گیلان پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها در خصوص ثبت جهانی موزه شیخ زاهد گیلان نیز وجود دارد، اظهار کرد: در این صورت تعداد آثار در انتظار ثبت جهانی استان گیلان به ۴ اثر افزایش می‌یابد.

حلاج پور با بیان اینکه گیلان با وجود وسعت کم، چهارمین استان کشور از حیث آثار ملی ثبت شده محسوب می‌شود، افزود: تعداد آثار ملی ثبت شده گیلان در بخش میراث معنوی ناملموس ۸۰ اثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان افزود: شیرینی پزی قدمتی دیرینه در گیلان دارد و پخت نان‌های محلی، رشته خشکار و سایر شیرینی جات جز میراث ناملموس استان به شمار می‌رود گفت: ثبت آثار ملی در جذب توریست و گردشگر به استان نقش ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه عدم اختصاص اعتبارات کافی یکی از موانع جدی در ثبت ملی و جهانی آثار است، تصریح کرد: ۴۲ درصد از ابنیه تاریخی گیلان متعلق به ۴۱ دستگاه اعم از کشوری و لشکری است و از این تعداد ۵۶ اثر متعلق به وزارت میراث فرهنگی است.

حلاج پور از راه اندازی کاخ سردار امجد تالش با همکاری سپاه خبر داد و بیان کرد: مقرر شد از این مکان به عنوان موزه باستان‌شناسی و دفاع مقدس بهره برداری شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads