کد خبر: 211936 - تاریخ: چهارشنبه، 12 می 2021 - 09:48

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی ؛

مارهای مشاهده شده در بندرانزلی سمی نیست | اندازه آن بستگی به محیط زندگی و رژیم غذایی دارد

سید فرشید فلاح، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی از غیر سمی و بی‌خطر بودن مارهای مشاهده شده در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خوبان، سید فرشید فلاح در رابطه با اخبار رسیده مبنی بر مشاهده مارهای غیربومی در محوطه بندری و بلوار انزلی اظهار داشت: با اعزام تیم کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به محل تجمع مارها در سواحل بندرانزلی، علت افزایش بی‌از حد این مارها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

فلاح با اشاره به بومی بودن این مارها ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان تمامی مارهای مشاهده شده در این ناحیه از نوع مار چلیپر یا Natrix tessellata که یک نوع مار آبی بوده و خطری برای شهروندان ندارد و کاملا غیرسمی است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی فصل‌زاد و ولد مار چلیپر را یکی از دلایل رویت بیش از حد این جانور عنوان کرد و افزود: علت افزایش قابل توجه این نوع مار آبی ایجاد یک زیستگاه مطلوب و وجود منابع غذایی کافی اعم از بچه ماهی، موش و… در منطقه موج‌شکن انزلی می‌باشد.

وی افزود: اندازه این مار بستگی به محیط زندگی و رژیم غذایی دارد و طبق مشاهدات و بررسی‌های صورت پذیرفته طول این مار گاها به ۱.۲ متر و وزن آن به حدود ۷۰۰ گرم می‌رسد.

حسین علی‌نژاد، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این خصوص اظهار داشت: مار‌های زنده گیری شده بر اساس کلیدهای شناسایی، تشخیص نوع گونه و سمی و غیر سمی بودن آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کلیه مار‌های زنده گیری شده از نوع مار آبی چلیپر با نام علمی Natrix tessellata و با طول حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر بومی مناطق تالابی و رودخانه‌های استان گیلان و کاملا غیر سمی می‌باشند و خطر جدی برای شهروندان محسوب نمیشوند. (برای اطمینان و تایید تشخیص، تصاویر مربوطه از طریق شبکه مجازی در اختیاراستادان دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه قرار گرفت، که ایشان نیز تشخیص کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان را مورد تایید قرار دادند).

علی نژاد در پایان گفت: گونه مار آبی چلیپر گونه بومی مار در حوزه تالاب انزلی بوده که با وجود پناه، غذا و امنیت (نداشتن شکارچی طبیعی) و شرایط مناسب‌زاد اوری در محدوده اسکله تراکم جمعیتی آن در این منطقه زیاد شده و با توجه به اینکه این گونه شناگر خوبی در آب می‌باشد به راحتی در محدوده بندری جابجا شده و گستره انتشار خود در این محدوده را افزایش داده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads