کد خبر: 211567 - تاریخ: چهارشنبه، 28 آوریل 2021 - 09:55

رئیس جهادکشاورزی گیلان خبر داد

اختصاص ۱۰۶ میلیارد تومان برای مکانیزاسیون کشاورزی گیلان

رئیس جهادکشاورزی گیلان گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۰۶ میلیارد تومان برای خط ویژه مکانیزاسیون اختصاص و ۱۰۰۰ دستگاه نشاکار به مجموعه ماشین آلات استان اضافه شد.

به گزارش خوبان، مسعود الماسی در جلسه شورای آب و کشاورزی شهرستان بندرانزلی، با با اشاره به اینکه در کنار کشاورزان، مصرف کنندگان آب را هم داریم، اظهار کرد: علاوه بر وظایف و تکالیفی که برای خودمان داریم، خود را جدا از آب منطقه‌ای که متولی اصلی تامین آب است، نمی بینیم.

وی با بیان اینکه در زمینه تامین و استفاده بهینه از آب کشاورزی در طول سال های گذشته طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی اجرا شده است، افزود: هر کدام از این طرح ها به نوعی کاهش مصرف آب و افزایش راندمان را در پی دارد، اما در کنار طرح‌هایی که انجام دادیم کارهای غیر ساختاری هم داریم که از جمله آن تقویم زراعی است که به صورت مشترک با سازمان آب و هواشناسی همچنین موسسه تحقیقات برنج طراحی و به کشاورزان در سراسر استان پیشنهاد کردیم.

الماسی با اشاره به اینکه این پیشنهاد در سال گذشته ۸۵ درصد تحقق اجرا داشت، تاکید کرد: تقویم زراعی بر مبنای منابع آب، وضعیت هوا و فیزیولوژی گیاه برنج پیشنهاد شده که بهترین زمان برای عملیات برنج در آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل گرمای زود هنگام هوا کشاورزان زودتر به مزارع خود رفته اند، گفت: همچنین اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ داد از جمله افزایش قیمت کود، باعث شده کشاورزان کودهای مورد نیاز خود را هم خریداری کنند و در حال حاضر یکی از استثنایی ترین سال های فعالیت است، زیرا حجم خزانه تهیه شده جلوتر از میزان شخم است، در حالی که این دو اتفاق باید در کنار هم رخ دهد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه در زمینه مکانیزاسیون ماشین های کشاورزی عملکرد خوبی داشتیم، افزود: امروز در حدود ۷۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می‌شود که این امر طول زمان و مدت فعالیت را کاهش می دهد که در مصرف آب هم بسیار اثرگذار است.

الماسی با اشاره به اینکه تعدادی ماشین دار حرفه‌ای در سطح استان هستند؛ همچنین افرادی که از طریق اعتبارات ماشین‌آلات تهیه کرده اند، تاکید کرد: این ماشین آلات نباید به صورت اختصاصی استفاده شود، بلکه باید دارندگان را ترغیب کنیم تا به صورت اشتراکی از آن بهره‌برداری کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۰۶ میلیارد تومان برای خط ویژه مکانیزاسیون اختصاص داده شد و ۱۰۰۰ دستگاه نشاکار به مجموعه ماشین آلات استان اضافه شد، گفت: سال گذشته ۱۶۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان گیلان توسط ماشین آلات نشاکار به مرحله عمل درآمد که امسال انتظار داریم ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سال قبل انجام شود که همه اینها به صرفه جویی در حوزه آب کمک می کند.

الماسی با اشاره به پروژه های کشاورزی شهرستان بندرانزلی، تصریح کرد: سال گذشته در انزلی ۸۴ هکتار لایروبی آب بندان صورت گرفت و امسال نیز ۳۵ هکتار انجام شد که قطعا این کارها متناسب با امکاناتی که در اختیار داریم انجام می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه آب بندان ها از موارد تاثیرگذار در حفظ آب هستند، گفت: در بعد ملی امسال از اعتبارات آب بندان ها محروم بودیم و آنچه که در استان داشتیم بیش از ۳۰ درصد تختصیص نداشت.

۹۹ درصد سد سفید رود آبگیری شده است

وحید خرمی، مدیرکل آب منطقه ای استان گیلان نیز، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۹ درصد سد سفیدرود آبگیری شده و مخزن این سد تقریبا پُر است، اظهار کرد: آب گذاری برای کشاورزی از پنجم اردیبهشت در فومنات و شرق استان آغاز شده که این فعالیت ها با تقویم کشاورزی منطبق است و از نهم نیز بخش مرکزی آب گذاری می شود.

وی با تاکید بر اینکه این مرحله را نوبت بندی نخواهیم کرد و ۲۰ روز به صورت پیوسته برای کشاورزان آب خواهیم داد، زیرا کشاورزان برای نشا برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود:  انتظار داریم که وقفه ای در این زمینه رخ ندهد تا قسمت عمده نشا انجام شود و پیش بینی می شود در اردیبهشت ماه ۴۰ درصد مخزن خالی شود.

خرمی با بیان اینکه امسال هیچ پوشش برفی مناسب در بالادست سد سفیدرود نداریم، تصریح کرد: وضعیت داشته هایمان مشخص بوده و چیزی بیش از یک میلیارد مترمکعب است؛ در صورتی که نیاز به حداقل دو میلیارد مترمکعب آب داریم.

میدرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه ۳۰ کیلومتر لایروبی در برنامه داشتیم که طی چند روز آینده این کار به اتمام خواهد رسید، گفت: اولویت با رودخانه های اصلی است، زیرا بعضی از انهار کوچک هستند و بردن وسایل لایروبی به صرفه نیست.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads