کد خبر: 211313 - تاریخ: شنبه، 17 آوریل 2021 - 08:58

طرح روستاهای بدون زباله در شهرستان رشت اجرا می‌شود

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اجرای طرح روستاهای بدون زباله در سطح شهرستان گفت: تفکیک زباله از مبدأ در حوزه روستایی باید افزایش یابد.

به گزارش خوبان، علی فتح‌اللهی  در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان رشت با اشاره به شرایط خاص زباله و پسماند در استان‌های شمالی اظهار داشت: استان‌های شمالی که همواره از شرایط خاص آب و هوایی، رطوبت بالا و سرسبزی برخوردار است لذا کوچکترین زباله می‌تواند چهره زشتی برای جامعه ایجاد کند.

فرماندار شهرستان رشت افزود: سطح آب‌های زیرزمینی در استان بالا است و دفن زباله می‌تواند اثرات منفی زیست محیطی، آلودگی آب‌ها و رودخانه‌ها را به‌همراه داشته باشد از طرفی بعضی از این آب‌ها برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که نشان می‌دهد اگر این سیستم مورد توجه نباشد مشکل‌ساز خواهد شد.

فتح‌اللهی با اشاره به ظاهر اولیه زباله و تولیدات آن خاطرنشان کرد: درحال حاضر چند نوع زباله از جمله زباله شیشه، پلاستیکی و زباله تَر و قابل بازیافت داریم اما مهم این است که اقدامات و اتفاقاتی را رقم بزنیم که برای جامعه مفید باشد.

وی با بیان اینکه سالانه میلیاردها تومان در زمینه مذکور سرمایه‌گذاری می‌شود افزود: رفع معضلات زباله و پسماند نیازمند فرهنگ‌سازی است و اگر این مسائل را تنها برعهده شهرداری و دهیاری بدانیم، رفع معضلات آن امکان‌پذیر نخواهد بود یا اگر فقط بخواهیم برای محل دفن زباله کاری کنیم باز کافی نیست.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت آموزش و فرهنگ‌سازی در مسائل مربوط به پسماند را جزو اولویت‌ها دانست و ابراز داشت: رسانه‌ها و صدا و سیما در این زمینه می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند از طرفی فرزندان و نسل‌های بعدی که در مدارس پرورش پیدا می‌کنند باید این آموزش‌ها مدنظر باشد.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به تاثیرات افزایش میزان مشارکت مردم در کارها خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده هر جا که میزان مشارکت مردم را افزایش دادیم، هزینه‌های اجرای آن کار به حداقل رسید و این در هر پروژه‌ای از جمله مسجدسازی، آسفالت، بازگشایی مکان خاص و اجرای هر برنامه‌ای تاثیرگذار است.

فتح‌اللهی با بیان اینکه زباله به شخص ثروتمند و هم شخصی که وضعیت مالی خوبی ندارد ارتباط دارد افزود: در سال‌های اخیر طرحی در شهرستان تالش آغاز شد که بسیار تاثیرگذار بود از طرفی ادارات یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های زباله کاغذ هستند اما طرحی ارائه شد که ما می‌توانیم زباله‌های کاغذی را جمع‌آوری کرده و استفاده مطلوب داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت با بیان اینکه در سال ۹۸، مدرسه‌ای با پول کاغذهای باطله احداث و به بهره‌برداری رسید خاطرنشان کرد: ما به صورت پایلوت با هماهنگی استانداری و نهاد ریاست جمهوری طرح مذکور را در بخش کوچصفهان آغاز کردیم تا از زباله‌های کاغذی استفاده مطلوب شود.

وی گفت: طرح مذکور اوایل اسفندماه به کل استان‌های شمالی ابلاغ شد که می‌بایست از الگویی که در سطح شهرستان رشت اجرا می‌شود کل استان‌های شمالی اجرایی بهره گیرند بنابراین اگر ما همت کرده و تلاش و برنامه‌ریزی کنیم به‌معنای واقعی کلمه تاثیرگذار خواهد بود لذا باید تولید زباله به حداقل برسد.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت با بیان اینکه معضلات و مشکلات مربوط به زباله سراوان باید جزو دغدغه‌های مدیران باشد تصریح کرد: در حوزه کاهش زباله و کاهش ورودی زباله به سراوان می‌بایست جاهایی که قابلیت کار وجود دارد جهت اینکه تفکیک زباله از مبدأ انجام شود را در اولویت قرار دهیم.

فرماندار شهرستان رشت بیان داشت: برای رفع معضلات سراوان اگر به خوبی عمل نشود این اتفاق زیست‌محیطی تبدیل به یک اتفاق امنیتی می‌شود چراکه مردم منطقه آسایش و آرامش ندارند لذا زمانی که تصمیم‌گیری می‌کنیم باید تصمیمات را اجرایی و عملیاتی کنیم و تمام تصمیمات با زمان‌بندی باشد.

فتح‌اللهی گفت: شرایط سراوان به گونه‌ای است که حتی راه‌اندازی تصفیه‌خانه یا کارخانه کود آلی و زباله‌سوز هم مشکلات آن را به‌طور کامل رفع نمی‌کند و ممکن است تا مدت ۲۰ یا ۲۵ سال آینده هم با مشکل شیرابه سراوان روبه‌رو باشیم لذا باید برای آن فکری شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت اجرای طرح روستاهای بدون زباله را جزو دیگر اولویت‌ها دانست و ابراز داشت: تفکیک زباله از مبدأ در حوزه روستایی حتماً باید افزایش یابد و این کار از روستاهایی که قابلیت اجرایی کار را دارند آغاز شود از طرفی استاندار گیلان نیز به این قضیه تاکید دارد.

وی در خصوص حمل شن و ماسه و استفاده برای مصارف ضروری از جمله پروژه‌های شهری و غیر شهری گفت: استان گیلان در این حوزه شرایط خاص خود را دارد با توجه به فصل تخم‌ریزی ماهیان در بستر رودخانه می‌توانیم قبل از رسیدن به فصل محدودیت برداشت شن، حجمی از شن و ماسه با مجوز در مکانی دِپو شود تا در فصلی که کاهش مجوز وجود دارد از حجم دپو شده استفاده شود.

فرماندار شهرستان رشت خاطرنشان کرد: بعضی اراضی استان گیلان که در خارج از بستر رودخانه هستند و محدودیت تخم‌ریزی ماهیان ندارند، این اراضی ظرفیت را دارند که با هماهنگی محیط‌زیست و منابع طبیعی از شن و ماسه آن برای مصارف ضروری استفاده شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads