کد خبر: 21108 - تاریخ: شنبه، 16 مارس 2013 - 11:10

چندروایت تامل‌برانگیز ازشعارهایی که احمدی‌نژاد داد و عمل نکرد

خوبان خبر: دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه بیش از 90 درصد مسائل کشور در اختیار رئیس جمهور است، گفت: کسی که مدعی مبارزه با مفساد اقتصادی است برای جابجا شدن میلیاردها تومان اهمیت قائل نمی‌شود.

به گزارش خوبان، حسين فدايي در گفتگو با مهر با مروري بر فرمان 8 ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 1380 گفت: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب در سال 1380، فرمان 8 ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را ابلاغ فرمودند، ستادي با عنوان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران قوا و مسئولین ذیربط تشکیل شد و بر این اساس، جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هر 3 ماه یکبار برگزار می‌شد ؛ اما جلسات خیلی تشریفاتی بود و اصلا هیچ خروجی نداشت.

دبیرکل جمعیت ایثارگران، افزود: به عنوان مثال می‌گفتند که امروز در مورد چه موضوعی صحبت کنیم و سپس در مورد آن موضوع صحبت می‌کردیم. به دلیل اینکه خبرنگاران پشت در جمع شده بودند، می‌گفتند که باید مطالبی را برای خبرنگاران آماده کنیم که به صورت نمادین به خبرنگاران ارائه دهیم. این جلسات مفتضح بود.

وي با اشاره به پايان دوران توسعه سياسي و آغاز رياست جمهوري احمدي نژاد اظهار داشت: در دوره آقای احمدی‌نژاد در اولین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از همان ابتدا گفتند که ما مبارزه با مفاسد اقتصادی را از خود اعضا خود شروع می‌کنیم و ما خیلی خوشحال شدیم ؛ سپس دبیر جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از معاونت وزیر به معاون اول رئیس جمهور  ارتقاء داده شد و ما برای این موضوع نیز خوشحال شدیم.

احمدی نژاد به تعداد انگشتان دست در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد شرکت نکرد

دبیرکل جمعیت ایثارگران، افزود: قرار شد جلساتی به منظور هماهنگی بین مسئولان قوا در نظر گرفته شود تا در آن جلسات دستاوردی داشته باشیم ولی تا الان که قریب به 8 سال از ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد، ایشان به تعداد انگشتان دست در جلسه ستاد شرکت نکردند.

وي با بیان اینکه دلیل عدم حمایت آقای احمدی‌نژاد را از ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را ما نمی‌دانیم، گفت: عملاً این جلسات با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شد و به تبع آن سران قوا نیز در جلسات شرکت نمی‌کردند. آقای احمدی‌نژاد با عدم حضور خود، جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را  تنزل داد و دیگر این جلسات تصمیمات مهم و اساسی نداشت.

عضو سابق كميسيون اصل 90 مجلس هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدامات كميسيون اصل 90 در مجلس هفتم و هشتم گفت: در کمیسیون اصل 90 گزارش‌های بسیار خوبی را در رابطه با نظام بانکی، قراردادهای مهم اعم از نفتی و غیرنفتی و… را منعکس کردیم و به دلیل  اینکه ما یک نسخه از این گزارش‌ها را به آقای احمدی‌نژاد دادیم ، قائدتاً ایشان نیز در جریان این گزارش‌ها بود.

احمدی نژاد شعار داد ولی نظام بانکی را اصلاح نکرد

فدائی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌ها مشاهده می‌شود سرنخی از مفاسد اقتصادی در بانک‌ها وجود داشت، لذا سامان دادن به بانک‌ها یک امر تقریبا قابل قبول و مشترک برای همه است. در طرح تحول اقتصادی، سامان دادن به وضعیت اقتصاد کشور که تغییر و تحول اقتصادی بود یکی از محورها ساماندهی نظام بانکی در نظر گرفته شد .احمدی نژاد شعار داد ولی نظام بانکی را اصلاح نکرد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران، ادامه داد: بالاخره بعد از مدتی بنده  به آقای احمدی‌نژاد گفتم که شما می‌دانید بانک‌ها چه وضعیتی دارند؟ آقای احمدی‌نژاد گفت “بله، می‌دانم.” گفتم پس چرا وضعیت موجود را درست نمی‌کنید. آقای احمدی‌نژاد گفت “من اختیار ندارم.” من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که این حرف را نزنید؛ زیرا اکثر بانک‌ها دولتی هستند و یا اینکه اگر خصوصی‌ نیز باشند توسط شرکت‌های دولتی اداره می‌شود. این بدترین جواب ممکن آقای احمدی‌نژاد در رابطه به این مسئله بود. بعد آقای احمدی‌نژاد گفت که اگر به من اختیارات لازم را بدهند من یک ماهه معضلات بانکی را حل می‌کنم.

وی با اشاره به راهكارهاي پيشنهادي براي اصلاح نظام بانكي گفت: برای ورود به نظام بانکی یک نرم‌افزار جامع نیاز داریم و اصلاً لازم نیست که آقای احمدی‌نژاد برای این موضوع وقت بگذارد، بعد مشاهده می‌کنید که چه تحولی در مسائل بانکی و خیلی مسائل دیگر ایجاد می‌شود. حالا بحث نظام بانکی را در جزئیات توجه کنید. به عنوان مثال به آقای احمدی‌نژاد گفتم مسئولی که کنار شما نشسته است، بدون اطلاع رئیس بانک مرکزی در مورد موضوعات مختلف هر هفته با مسئول بانک‌ها جلسه دارد؟ و حتی بعد از اینکه رئیس بانک مرکزی مطلع می‌شود، نسبت به برگزاری جلسات اعتراض می‌کند. برخی تخلفات پرونده بزرگ فساد مالی هم در این جلسات شکل گرفته بود.

کسی که مدعی مبارزه با مفساد اقتصادی است برای جابجا شدن میلیاردها تومان اهمیت قائل نمی‌شود

وي با اشاره به برخورد شعاري و بهره مندي قدرت طلبانه از بحث مبارزه با فساد اقتصادي گفت: از سوی دیگر در مصداق‌های پرونده‌ها مشاهده می‌شود که از نواحی مستقیم و غیرمستقیم حمایت‌هایی وجود دارد. بعد کسی که فریاد می‌زند مدعی پرچمداری مبارزه با مفاسد اقتصادی است و لباس ساده می پوشد و حتی غذای خود را از منزل می‌آورد، اهمیتی برای جابجا شدن میلیاردها تومان قائل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: شما نگاه کنید در آن زمان که چند نفر از اعضای هیئت مدیره بانک‌ها چند شغله هستند؟ و چند از نفر از مدیران بانک‌ها، چه مقدار برای امور بانک وقت می‌گذاشتند؟ و یا اینکه کارهای این مدیران با مسئولیت آنها تناسب دارد یا خیر؟ زیرا برای تناسب بین کارهای مدیران و مسئولیت آنها قانون وجود دارد. چقدر از این اشکالات وجود داشت؟ افرادی که مسئولیت یک منطقه آزاد را بر عهده می‌گرفتند، چقدر این شخص برای مسئولیتی که به او محول می‌شود صلاحیت داشت؟ افرادی که برای مسئولیت‌های اقتصادی نصب شدند، چقدر باید صلاحیت داشته باشند ولی اینجا باید از صلاحیت بیشتری برخوردار باشند. چقدر این موارد رعایت شد و با دقت مسئولیت‌ها به اشخاص واگذار می‌شد؟ یعنی ما با اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها می‌توانیم با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم.

دبیرکل جمعیت ایثارگران، اذعان داشت: البته مسئله این نیست که طرح ما را اجرا کنند؛ اصلا خودشان برای این معضلات، طراحی کنند، حتما تاکیدی بر این نیست که طرح ما اجرا شود. بر این اساس باید با اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها، بکارگیری نیروهای شایسته، عدم اعمال نفوذ قدرت از بالا در مجموعه از مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

وی با تاکید براینکه باید هزینه برای آدم فاسد بالا رود، نه اینکه فضایی برای آدم فاسد ایجاد شود، اظهارداشت: وقتی این اتفاقات بیفتد مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت می‌گیرد، در غیر اینصورت با حرف‌های دست چندم و ناقص و اوهامی نمی‌توان با فساد اقتصاد مبارزه کرد.

فدايي با اشاره به ماجراي جنجالي بيمه ايران گفت: در یک جلسه دوستانه با آقای رحیمی نشسته بودیم که ایشان گفت آقای احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای بیمه ایران دارد. به صورت کاملاً اتفاقی گفت که هیئت مدیره بیمه ایران فسادهایی را داشتند. گفتم آقای رحیمی شما اعضای هیئت مدیره بیمه ایران را می‌شناسید؟ این اعضا که کمتر از 6 ماه است، مسئولیت را بر عهده گرفتند؟ من با شناختی که اعضای هیئت مدیره وقت بیمه ایران دارم، می‌دانم اعضای حزب‌اللهی و معقتد هستند و با مسئولان قبلی بیمه ایران مشکل دارند. به آقای رحیمی گفتم که حتماً بررسی کند ولی ایشان اصلا به حرف ما توجهی نکرد. پس از این صحبت‌ها اصلا بررسی نکردند و آقای احمدی‌نژاد هم در رسانه ملی در مورد بیمه ایران صحبت کرد و بعد از 3-4 سال آنها تبرئه شدند که بعد هم آقای احمدی‌نژاد عذرخواهی کرد. خب! آیا این مبارزه با مفاسد اقتصادی است؟

احمدی نژاد برای عده ای حاشیه امن درست کرده است

وي افزود: بعدها برای آن پرونده‌ها خط قرمز هم درست شد و آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی عمومی گفت هر کس با نزدیکان و معاونان من برخورد کند، انگار با من برخورد کرده و این اشخاص خط قرمز من هستند. یعنی برای عده‌ای حاشیه امن درست کردند.

عضو سابق كميسيون اصل 90 مجلس هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي در مورد پرونده 3 هزار میلیارد تومانی و بررسي آن در کمیسیون اصل 90 گفت: در گزارشي رسما در اين زمينه منتشر كرديم و مطالبي را تاكيد كرديم. ما با آقای بهمنی و حسینی در کمیسیون اصل 90 توافق کردیم و صورتجلسه آن نیز موجود است. قرار شد بدون اینکه مطلبی را رسانه‌ای کنیم، اصلاحات انجام شود ولی بعد از اینکه گزارش را جلوی آقای احمدی‌نژاد گذاشتند، آقای رئیس جمهور گفت که به این کارها توجه نکنید و جلوی اصلاحات عملاً گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس توافق ما با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، قرار بود که اعضای هیئت مدیره‌ها را بررسی کنند و دو شغله‌ها و کسانی که صلاحیت ندارند را اصلاح کنند و معاونین وزیر، عضو هیئت مدیره‌ها نباشند. این موارد را با حضور مسئولان مذکور صورتجلسه کردیم ولی در آن زمان عمل نکردند. این بهترین سند برای ارائه است. به جای اینکه استقبال کنند، جلوی این توافقات را گرفتند.

کار پورمحمدی و لاریجانی در علنی کردن پرونده ها نادرست بود

وي افزود: ما البته کار آقای لاریجانی و آقای پورمحمدی در مجلس که پرونده را علنی کردند و موج‌هایی را به وجود آوردند را اصلاً درست نمی‌دانیم و آنها نیز کار غلطی را انجام دادند. نظر ما این بود که عاقلانه، بدون اینکه نظام بانکی و فضای اقتصادی به هم بخورد، مسائل را اصلاح کنیم تا مردم به خاطر این موضوعات بی‌‌اعتماد نشوند و از این طریق کار را جلو ببریم.

وي اضافه كرد: ما با همه هیئت‌مدیره بانک‌ها، رئیس بانک مرکزی، نماینده تام‌الاختیار وزیر اقتصاد، سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی هر هفته جلسه داشتیم و با کار کارشناسی مشکلات را شناسایی می‌کردیم و ریز مشکلات را برای آنها می‌گفتیم و با حضور خودشان آسیب‌شناسی می‌کردیم و آنها نیز متعهد می‌شدند که کارها را درست کنند و خیلی از مشکلات در همین جا معلوم شد. حتی نامه کمیسیون به بانک مرکزی باعث شد سر خط 3هزار میلیاردی بیرون آید.

فدایی با اشاره به بحثهايي كه پيرامون انتشار ليست معوقات بانکی وجود دارد گفت: در آن مقطع، ما لیست معوقات بانکی را به آقای احمدی‌نژاد دادیم. به نظر من یک مدیر مدعی مبارزه با فساد اقتصادی باید از اطلاعات و فرصت‌ها استفاده می‌کرد و سامان‌دهی نظام بانکی را در دستور کار خود قرار می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای احمدی‌نژاد از ابتدا 10 جلسه یا 15 جلسه به سامان‌دهی نظام بانکی اختصاص می‌داد، دیگر کار به اینجا نمی‌رسید ولی به دلیل عدم پیگیری آقای احمدی‌نژاد، الان مشاهده می‌شود که مشکلات بانکی یکی‌یکی نمایان می‌شود. هر چند اخیراً شنیدیم وقت می‌گذارد. اگرچه دیرشده ولی این هم خوب است. البته آقای احمدی‌نژاد به دنبال این بود که بگوید هیئت مدیره بعضی از بانک‌ها خصوصی است و ما نمی‌توانیم ورود داشته باشیم، ولی به هر حال دلیل خاصی را نیاورد، با وجود اینکه این شرکت‌ها اکثراً دولتی هستند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران، در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم بیش از 90 درصد مسائل کشور در اختیار رئیس جمهور است. همه امور کشور از جمله خزانه کشور، قراردادها و… در اختیار رئیس جمهور است؛ چطور ممکن است که بگویند اختیارات نداریم؟

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads