کد خبر: 210962 - تاریخ: چهارشنبه، 31 مارس 2021 - 15:36

گزارش|

ورزاجنگ، کرونا هم سرش نمی‌شود!

با وجود اینکه این روزها همه می‌کوشند از برگزاری تجمعات غیرضروری پرهیز و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند برخی از هموطنان با حضور در محل برگزاری گاو‌جنگ‌ها از واداشتن دو گاو نر به مبارزه‌ای خونین لذت برده و حتی روی گاوها شرط بندی می‌کنند؛ بی‌آنکه فاصله اجتماعی را حفظ کرده و یا دستکم ماسک زده باشند.

به گزارش خوبان خبر ؛ چند روز پیش بود که ۶ نفر از عوامل برگزاری گاوجنگ در شهرستان خمام استان گیلان به اتهام بر هم زدن نظم عمومی دستگیر شدند. با این وجود، فیلم‌ها و تصاویر جدیدی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند حکایت از آن دارند که سوداگران گاوجنگ حتی در این روزهای کرونایی که همه می‌کوشند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در تجمعات غیرضروری خودداری کنند هم از سرگرمی خون‌آلودشان دست نمی‌کشند.

گاوجنگ که به گیلکی “وَرزاجنگ” نامیده می‌شود وا داشتن دو گاو نر به جنگ با یکدیگر است که مانند جنگ سگ و جنگ خروس لاری، عموما با شرط‌بندی و گردش‌های مالی بالا همراه است.

در ادامه فیلم بخشی از فیلم‌هایی از ورزا جنگ‌هایی را مشاهده می‌کنید که در همین تعطیلات کرونایی سال نو برگزار شده. گاوجنگ‌هایی که عوامل متخلف برگزاری و تماشاگرانشان نه ماسک می‌زنند و نه فاصله اجتماعی را حفظ می‌کنند.

یک فعال محیط زیست در این باره به گفت: در گیلان شاخ گاوهای جنگی که به گیلکی، ورزا نامیده می‌شوند را تراش داده و تیز می‌کنند و آنها را در زمین‌هایی که برای برگزاری ورزا جنگ در نظر گرفته شده به جنگ با یکدیگر وا می‌دارند.

میلاد امیدی‌پور افزود: جنگ این دو گاو نر که با جراحت‌های عمیق همراه است تا جایی پیش می‌رود که یکی از آنها در پی شدت آسیب‌های وارده از جانب حریف فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد. گاو شکست‌خورده در بسیاری از موراد باید دردهای شدیدی را که در پی آسیب‌ها و جراحت‌های وارده توسط شاخ گاو حریف به آنها دچار شده تا مدتها تحمل کند. در برخی موارد هم این ‌آسیب‌ها آنقدر جدی هستند که صاحب گاو از نزدیک بودن زمان مرگ حیوان اطمینان حاصل کرده و به منظور جلوگیری از به هدر رفتن گوشت، پس از پایان جنگ، گاو مجروح را ذبح می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد تماشاگران ورزا جنگ که برای مشاهده جنگ گاوها ورودی پرداخت می‌کنند در برخی موارد به بیش از هزار نفر هم می‌رسد. بعضی از آنها از جنگ‌هایی که میان گاوهای مشهور منطقه برگزار می‌شود فیلم‌برداری کرده و در قهوه‌خانه‌ها برای سرگرمی تماشا می‌کنند.

این فعال محیط زیست خمامی  یادآور شد: اغلب ورزا جنگ‌ها مانند جنگ انداختن سگ‌ها و خروس‌ها با شرط‌بندی‌های سنگین همراه هستند.‌ پس از پایان جنگ، آنها که روی گاو بازنده شرط بسته بودند با فحاشی و عصبانیت زمین جنگ را ترک کرده و صاحب گاو برنده موفقیتش را جشن می‌گیرد که در برخی موارد با شرب خمر و استعمال انواع مواد مخدر همراه است.

امیدی‌پور ادامه داد: در روزهایی که ورزا جنگ برگزار می‌شود گاهی به علت ازدحام و ترافیک شدید خودروها و موتورها در روستای محل برگزاری جنگ و خیابان‌هایی که کشش این حجم از ترافیک را ندارند شاهد تصادف‌ خودروها و موتورها و حتی تصادف آنها با کودکان هستیم. همچنین در این روزها خانم‌ها به علت ناامنی و ازدحام شدید به ندرت از خانه خارج می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ورزا جنگ‌ها در بسیاری از موارد با درگیری‌های لفظی و زد و خوردهای شدید همراه است افزود: ماموران نیروی انتظامی در حالی که مطلع شوند که یک ورزا جنگ با شرط‌بندی، شرب خمر و بر هم خوردن نظم عمومی همراه است به منظور جلوگیری از تخلفات عازم محل برگزاری جنگ می‌شوند که در بسیاری موارد در برابر ازدحام تماشاگران و صدها وسیله نقلیه کاری از دستشان بر نمی‌آید.

امیدی‌پور با بیان اینکه گیلان، مهد ورزا جنگ است گفت: ورزا جنگ در اقصی نقاط استان گیلان و در برخی مناطق استان مازندران به ویژه چالوس، برگزار می‌شود اما تا به حال نشنیده‌ام که ورزا جنگ در نقاط دیگری از کشور برگزار شده باشد.

 

انتهای پیام/۲۳۳۲

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads