کد خبر: 210258 - تاریخ: چهارشنبه، 3 مارس 2021 - 09:22

زورآزمایی گیلانیان با کرونا در بازارهای شلوغ خریدهای نوروزی

بیش از یکسال ازهمزیستی کرونا با ساکنان زمین گذشت و این روزها نوع جدید و جهش یافته ای از این ویروس در حال خودنمایی است که به مراتب مرگبارتر از گونه های گذشته است اما این روزها علی رغم همه هشدارها و تاکیدات بازارها درآستانه سال نو مملو از جمعیت است.

به گزارش خوبان، جمعیتی در تکاپو و فارغ از این ویروس و وضعیت وخیمی که در آن گرفتار آمده اند، این روزها در بازارها در تدارک روز نو و نوروزی دیگر هستند و در میان این جمعت کم هم نیستند کسانی که حداقل های پیشگیری از کرونا را مثل زدن ماسک هم رعایت نمی کنند.  

استفاده از ماسک در انتقال بیماری تاثیر بسزایی دارد اما این به مفهوم داشتن مجوز برای حضور در مکان های شلوغ و رعایت نکردن فاصله اجتماعی نیست.

در طول این یک سال بسیاری از رفتارها، عادت ها و حتی نحوه آموزش ها با رویکرد حفاظت جان انسان ها در مقابل این ویروس موذی تغییر کرده است اما این روزها نمود چندانی از رعایت ها و رفتارهای پیشگیرانه و عمل به دستورالعمل ها نمی یابیم گویی کرونا رخت بربسته غافل از آنکه هنوز با ما و در کمین ماست و بی هراس به پیشوازش رفته ایم.

بازارها بیشتر میزبان مردمی است که براساس آداب و سنن به جای مانده از دیرباز؛ خود را برای سالی نو و استقبال از بهاری دیگر مهیا می کنند غافل از آنکه کرونا که نه تنها نوروز و بهار بلکه تابستان و سالی را بر همه ما و جهانیان زهر کرده و هر روز بر قربانیانش می افزاید این نوروز هم آرام نمی گیرد.

مشهود است که حالا حالاها از این ویروس منحوس خلاصی نداریم و در کمین مان می ماند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت؛ رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد. رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعلا تنها راه برای حفاظت از خود و اطرافیان در برابر آن است.

 سیما سادات لاری تاکید می کند : ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش است و قدرت سرایت و بیماری زایی بالا و مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی را دارد.

در این میان چه جایی بهتر از بازارها که از جمله کانون های آلوده ای است که به آسانی ویروس در آنها می چرخد، بازارهایی چون روزبازارهای گیلان و بازارهای محلی شهرها که به طور معمول همیشه شلوغ است و این روزها ازدحام مردم دو چندان شده است.

در این میان رشت و محدوده هایی چون بازار محلی و روز بازارها و پیاده راه که مجل تجمع دستفروشان و مغازه های تودرتو است و همچواری با بناهای تاریخی این شهر تبدیل به جاذبه ای گردشگری و مکانی برای  تفریح  مردم شده است این ایام مملو از انبوهی از جمعیتی است که در آستانه بهار رعایت فاصله اجتماعی و ماسک را در منزل گذاشته و خود بی هیچ سپر و حفاظی به میدان آمده اند تا وقتی را در لذت سیر و سیاحت بازار و خریدهای نوروزی بگذرانند.

وضعیتی که باید برایش راهکاری اندیشید تا بتوان از طریق آن حضور مردم را در بازارها تعدیل کرد شرایطی که مبادا در روزهای و هفته های پیش رو به وخامت و تعطیلی بازارها و تعطیلی زندگی ها بیانجامد و نوروز قبل دوباره تکرار شود.

خریدهای اینترنتی راهکاری است که در واقع قبل از کرونا در دولت یازدهم تلاش شد زیرساخت های آن با هدف بهره گیری از تکنولوژی و فناوری روز برای رونق کسب و کارها در فضای مجازی فراهم شود و با بروز کرونا،  تعطیلی مشاغل و زندگی عادی مردم، عملا اقبال قابل توجهی هم از سوی تولید کنندگان، کسبه و هم مردم از این ظرفیت شد.

به گونه ای که بسیاری از مشاغل از فرصت ایجاد شده برای معرفی خود و کالاهای شان استفاده کردند اما اکنون شیوع کرونا فرصت جدیدی را  برای مشاغل و مردم رقم زده و این روند را تسریع کرده تا بسیاری از خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

اما این روزها آنچه مشهود است حضور پر جمعیت مردم در بازارهاست و گویی دوران پس از کرونا فرا رسیده و این ویروس از میان مردمان این کره خاکی رخت بربسته، حال آنکه اشکال متعدد و جهش یافته ای از این ویروس جامعه و مردمان را تهدید می کند و تاکیدات مسئولان هم همه بر آن است که مردم به مانند روزهای اولیه شیوع کرونا ترددهایشان را محدود کرده و خریدها را تا حد امکان اینترنتی و در فضای مجازی انجام دهند تا نوروز با همه زیبایی هایش به کام این مردمان تلخ نشود.

مردم از بسترهای دولت الکترونیک بیشتر استفاده کنند

استاندار گیلان در همین ارتباط در ستاد مدیریت استانی کرونا عنوان کرد : بررسی های ستاد ملی کرونا نشان می دهد گیلان به لحاظ تعداد بیماران کرونایی به نسبت جمعیت این استان پنجمین استان کشور است.

ارسلان زارع بر لزوم استفاده مردم از بسترهای دولت الکترونیک تأکید و بیان کرد : به‌دنبال شیوع کرونا دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال، ظهور و بروز بیشتری یافت و طی یک سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه این بستر تقویت شد.

وی افزود: با وجود توصیه‌های ارائه شده مبنی بر رعایت جدی الزمات بهداشتی از سوی اصناف همچون پاساژها و نانوایی‌ها باید اقدامات لازم از سوی متولیان این بخش ها صورت گیرد.

وی بر ضرورت تشدید حضور اکیپ‌های نظارتی و استمرار رصد و پایش از بخش‌های مختلف و برخورد قانونی تأکید و اضافه کرد: رونق کسب و کار باید صرفاً با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشد و این دو منافاتی با یکدیگر ندارد و در این راستا خود اصناف نیز باید پای‌کار باشند.

زارع با اشاره به افزایش تقاضا از سوی شهروندان برای خرید در ایام پایانی سال و نیز اهمیت بیش از پیش رعایت توصیه های بهداشتی بر لزوم  استفاده مردم از بسترهای دولت الکترونیک تأکید کرد.

مردم از حضور در مغازه های شلوغ بپرهیزند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: شلوغی بازارهای نوروزی در این استان به شدت نگران کننده است و مردم نسبت به توصیه های بهداشتی حساسیت و توجه لازم را ندارند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه داخل  مغازه های کوچک و دربسته تعداد زیادی از مشتری ها مشاهده می شود که حتی ماسک ندارند، افزود:  این بی توجهی به پروتکل ها در این فضاها انتقال بیماری را موجب می شود و حتی شدت و سرعت می بخشد.

وی با بیان اینکه ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی بهترین اقدام،  پیشگیرانه است که بیرون از منزل باید انجام داده شود، خاطر نشان کرد: مشتری ها خود باید نسبت به حضور مغازه ها و فروشگاه های شلوغ حساس باشند و اگر  مردم در  زمان خرید کردن  مشاهده کردند که در مغازه ای ازدحام جمعیت دارد از ورود به آن خودداری کنند و اجازه دهند که آن واحد صنفی خلوت شود و سپس آنها وارد شوند.

 وی تاکید کرد : حتی در زمان خرید و حضور در خارج از منزل بهتر است دو ماسک استفاده شود.  

دکتر حیدرزاده تصریح کرد: چنانچه همه مردم در رعایت پروتکل ها با هم متحد شوند شرایط خوبی خواهیم داشته و ضمن لذت بردن از خریدها سال جدید خوبی را برای خود و سایرین رقم بزنیم.

این وضعیت و شرایط حاکی از نگرانی ها از بروز پیک چهارم کرونا با شدت و حدت بیشتری است شرایطی که بخش زیادی از مدیریت آن بر عهده خود مردم است و می توانند نیازهای خود را به درجه بندی کرده و بخش عمده نیازهای ضروری را با توجه به زیرساخت ها و شرایط موجود با کمترین حضور در خیابان ها، معابر و بازار تامین کنند.

 

کرونا اگرچه معضلات بسیاری را برای بشر ایجاد کرده اما تغییرات مثبتی را نیز در زندگی این مردمان رقم زده و بر سبک زندگی و رویه های عملکردی آنان اثر داشته؛  دنیا قبل از کرونا با سرعت رشد تکنولوژی و فناوری در حال تغییر بود اما کرونا سبب شد که این  تغییرات در برخی زمینه ها با شتاب بیشتری انجام شود که یکی از این موارد رونق کسب و کارهای اینترنتی و خرید و فروش ها در این فضاست .

خریدهای اینترنتی یکی از راهکارهای است که  می توان در این شرایط در بسیاری از موارد برای قرار نگرفتن در معرض این ویروس بهره جست و تاکید مسئولان و کارشناسان امر بر آن است.

در گیلان نیز فضای مجازی در حوزه کسب و کارها و خرید و فروش های اینترنتی رشد خوبی یافته اما شرایط این روزها حاکی از آن است که باید این امر بیشتر در میان مردم نهادینه شود.

یک شهروند رشتی به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان شیوع کرونا  سعی کرده ام هر کاری را که می توان اینترنتی انجام دهم از جمله خریدهای روزمره را که از طریق یکی از فروشگاه های زنجیره که تخفیف های خوبی هم برای این نوع خریدها دارد انجام دهد و خودشان رایگان به منزل می رسانند.

سمانه ماندگار افزود:  این نه تنها  موجب می شود تا حدی زیادی من و خانواده ام در کنار سایر مراقبت ها از تهدید انتقال کرونا در امان بمانیم بلکه در وقت  و هزینه ام نیز صرفه جویی می شود و به  آسانی می توانمنیازهای خود و خانواده ام را از این طریق فراهم کنم.

وی اظهار داشت:  البته باید در عین حال مراقب کلاهبرداری ها نیز باشیم و از درگاههای مطمئن خریدها را انجام دهیم.

یک مغازه دار و فروشنده پوشاک نیز گفت: قبل از کرونا ما از طریق شبکه های اجتماعی کالاهای مان را معرفی و در معرض نمایش می گذاشتیم که این  امر موجب شد که نه تنها مشتریانی از گیلان داشته باشیم بلکه بسیاری از مشتریان ما از استان های دیگر هستند.

سعیدی افزود: البته بدلیل مناسب بودن قیمت ها، مشتریان حضوری ما نیز زیاد هستند اما در شرایط کرونایی ناچاریم برای حفظ سلامت مشتریان و خود به صورت نوبت بندی به مشتری اجازه ورود دهیم و با خروج آنها اجازه ورود مشتریان بعدی را دهیم اما این امر لطمه ای به کارمان نزده و حتی احساس می کنم مشتریان در فضای مناسب و خلوت راحت تر و بهتر اجناس را دیده و خریدهایشان را با خیال راحت تر انجام می دهند.

هرچند اقبال از کسب و کارهای مجازی و خریدهای اینترنتی در ایام کرونا رشد داشته اما شرایط موجود حاکی از آن است که هنوز راه درازی تا نهادینه شدن این فرهنگ داریم که خود در کنار همه مزایا کاهش هزینه ها، ترددها، ترافیک های سنگین و مصرف سوخت های فسیلی، آلودگی های صوتی و جوی و بسیار موارد دیگری را در بر دارد.

افزایش ۲۸۵درصدی کسب و کارهای آنلاین در گیلان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان هم در همین زمینه با اشاره به طرح فاصله گذاری اجتماعی با شیوع کرونا از افزایش و توسعه بیش از ۲۸۵ درصدی کسب و کارهای آنلاین در استان خبر داد.

فرزاد توکلی افزود: در حقیقت توسعه کسب و کارهای مجازی و خرید اینترنتی مردم گیلان طی ۹ ماه امسال حدود ۴۵ تا ۴۸ درصد بیشتر از قبل بوده است.

وی با بیان اینکه بحث خرید آنلاین یا خرید از طریق شبکه های مجازی یکی از شاخص ها دسترسی مردم به زیر ساخت های ارتباطی است، تصریح کرد: در بحث شاخص ضریب نفوذ اینترنت هم گیلان جزو استان های اول تا سوم کشور است که طی سه ماه گذشته با ضریب نفوذ ۱۶۷.۵ درصد در جایگاه دومین استان کشور قرار داشته است.

وی رتبه استان در تعداد کسب و کارهای آنلاین را نیز بین ششم تا هشتم عنوان و بیان کرد: در این شاخص استان تا قبل از کرونا همواره بین جایگاه ششم تا هشتم کشور بوده که بعد از کرونا که فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گرفت،   تامین خدمات و مایحتاج مردم از روش های دیگر مثل فضای مجازی نیز انجام می شود.

توکلی اظهار داشت: در این راستا تمامی کسب و کارهای آنلاین استان در داخل یک سایت ساماندهی شدند و در قالب برنامه ای محوری به کسب و کارهایی که به صورت فیزیکی (سنتی) هم فعال بودند، مشاوره های لازم برای ایجاد فضایی که بتوانند خدمات یا کالاهای خود را به فروش برسانند توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف ارائه شد که نتیجه همه اینها افزایش بیش از ۲۸۵ درصدی توسعه کسب و کارهای آنلاین است.

وی با اشاره به فعالیت ۶ هزار کسب و کار آنلاین در استان گفت: یکی از برنامه ها اعتماد سازی است که در حال حاضر از بین حدود ۶ هزار کسب و کاری که به صورت آنلاین دراستان هستند، فقط یک هزار و ۵۰۰ کسب و کار مجوز فعالیت در فضای الکترونیکی را دارند و تلاش می کنیم تا از روش های مختلف و از طریق شبکه های مجازی خرید و فروشهای آنلاین به این نماد مجهز شوند تا اعتماد مردم و خریدها بیشتر شود.

وی اظهار داشت :نتیجه این امر توسعه کسب و کارها خواهد بود؛ ضمن آنکه آگاهی رسانی های عمومی نیز در استان انجام می شود تا آشنایی بیشتری نسبت به این کسب و کارها در استان صورت گیرد.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان برای اطمینان از غیر جعلی بودن  سایت هایی که مردم خریدهای اینترنتی خود را انجام می دهند، خاطر نشان کرد: تمامی درگاههای بستر کسب و کار باید نماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشند و عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی باشند.

وی گفت: در هریک از کسب و کارها نماد الکترونیک عضویت در اتحادیه، عنوان کسب و کار و صاحب امتیاز کسب و کار، مدت اعتبار مجوز، آدرس و دیگر مشخصات تعیین شده است.

قنبری رئیس اداره اصناف و تشکل های سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز گفت: اصناف و  صنعت کسب و کارهایی که به صورت مجازی فعالیت می کنند، دو مجوز را باید دریافت کنند یکی enamad.ir  است که بواسطه آن می توانند درگاه آنلاین خود را فعال کنند و  دومین مجوز باید از اتحادیه کشوری کسب و کارهای صنفی اخذ شود.

قنبریان افزود: همانگونه که اگر فردی در فضای عادی فاقد پروانه کسب و کار باشد مثل واحدهای صنفی که پروانه کسب ندارد،  اخطار می گیرند،  واحدهایی که در فضای مجازی نیز اگر فاقد مجوز باشند و فعالیت کنند، به آنان اخطار داده می شود و در صورت عدم توجه به  اخطار پلمب می شوند و اجازه فعالیت در این فضا به آنان داده نمی شود.

وی عنوان کرد : تلاش ما آن است که نظارت مناسبی بر فعالیت ها و خرید و فروش های اینترنتی بدهیم تا سامان مناسب تری یافته و مردم با آرامش خاطر و اطمینان نسبت به خرید در این فضا اقدام کنند.

حال با وضعیتی که در بحث کرونا و ظهور و بروز انواع جهش یافته آن این روزها شاهدیم باید تلاش کرد تا می توان از فضای اینترنتی به نفع خود و جامعه و کاهش شیوع این ویروس بهره گرفت و نوروزی متفاوت از سال گذشته که تبدیل به کابوسی سخت برای همگان شده بود را رقم بزنیم.  

 باید حواس مان باشد که هیچ چیزی بدان نمی ارزد که در این آشفته بازار کرونایی به جای و آرامش و شادی، کرونا را به هم هدیه کنیم.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر ویروس کرونا در کشور بود. هم اکنون حدود ٣١٠ بیمار مبت

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads