کد خبر: 210059 - تاریخ: چهارشنبه، 24 فوریه 2021 - 09:24

آستراخان روسیه میزبان صنایع‌دستی گیلان می‌شود‌

فرزاد رشیدی، اظهار داشت: اشتغال پایدار صنایع دستی زمانی تحقق پیدا می‌کند که مبتنی بر استراتژی مدون و علمی بر اساس توسعه پایدار صنایع دستی و هنرهای سنتی باشد.

به گزارش خوبان، فرزاد رشیدی، اظهار داشت: اشتغال پایدار صنایع دستی زمانی تحقق پیدا می‌کند که مبتنی بر استراتژی مدون و علمی بر اساس توسعه پایدار صنایع دستی و هنرهای سنتی باشد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: این امر نیاز به استراتژی دقیق و همدلی و همراهی ارگان‌های مختلف دارد که نمونه این همدلی و همراهی بین نهادها را در ثبت ملی ۵ روستا و شهر گیلان مشاهده کردیم که با تلاش‌های صورت گرفته در مدت کوتاهی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه لازمه گردآوردن همه نهادها یک برنامه جامع و واقع‌گرایانه است افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار در حوزه صنایع‌دستی گیلان برنامه ۵ ساله‌ای تدوین شده و مطالعاتی بر روی صنایع‌دستی گیلان و صنایع دستی سایر کشورها که در مسیر توسعه پایدار صنایع دستی گام بر می‌دارند انجام شد در این مطالعات شاخصه‌های توسعه آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در قالب اهداف عینی تعریف شد.

رشیدی با اشاره به اینکه اهداف کلی این برنامه توسعه پایدار صنایع دستی بوده و اهداف عینی شاخص های قابل سنجش مانند عدد و بازه زمانی است گفت: استراتژی تدوین شده شامل ۷ فرآیند کلیدی است که در صورت اجرای مناسب منجر به توسعه پایدار صنایع دستی گیلان شده و تحقق این امر قطعاً منجر به هدف کلی یا همان توسعه پایدار می‌شود که از بخشی از خروجی‌های آن می‌توان به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش کیفیت زندگی هنرمندان صنایع دستی اشاره داشت.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت: فرآیند نخست از هفت فرآیند مذکور مشارکت است لذا زمانی می‌توانیم به توسعه پایدار برسیم که نقش اصلی را خود هنرمندان ایفا کرده و دولت با کاهش نقش از تصمیم‌گیری به تسهیل‌گری اکتفا کند.

رشیدی با بیان اینکه در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تصریح کرد: برای ۹ رشته صنایع‌دستی استان گیلان تشکل‌های تخصصی ایجاد شد و نمایندگان هنرمندان هر یک از این تشکل‌ها که با رأی‌گیری در بین خود هنرمندان انتخاب شدند امور مربوط به ثبت شرکت‌ها را عهده‌دار شدند.

وی با بیان اینکه هر برنامه‌ای در حوزه صنایع‌دستی در شورای سیاست‌گذاری صنایع‌دستی مصوب می‌شود گفت: به جهت شناخت کامل هنرمندان، دید هنرمندانه و دارا بودن از تجربه در حوزه صنایع‌دستی مربوط به خودشان یک نفر از نمایندگان انتخاب شده در شورای سیاست گذاری صنایع‌دستی با حکم مدیرکل حضور پیدا می‌کند.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اهمیت فرآیند مشارکت در این حوزه خاطرنشان کرد: در این شورا مباحث مربوط به هر بخش و مشکلات آن‌ها با مشارکت و بهره‌گیری از نظر هنرمندان بررسی می‌شود.

رشیدی با بیان اینکه یکی از خروجی‌های فرآیند مشارکت هنرمندان در بلند مدت تبدیل ذی‌نفعان به ذی‌حقان است اظهار داشت: وقتی افراد ذی حق باشند حس مالکیت داشته و در جهت رسیدن به اهداف مشارکت دارند به همین جهت فرآیند مشارکت امری کلیدی بوده و اگر اتفاق بیفتد یکی از بخش‌های پایداری توسعه صنایع دستی را محقق می‌سازد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه فرآیند دوم تمایز میراثی و هویت بخشی میراثی با ایجاد موزه‌های تخصصی صنایع‌دستی است افزود: اعتقاد ما این است که میراث فرهنگی آثار هنرمندان حوزه صنایع‌دستی است که شامل گذر زمان شده به عبارتی میراث ما اثر هنرمندان صنایع‌دستی است که در قرون گذشته می‌زیستند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین جاذبه گردشگری ایران نیز جاذبه‌های میراث فرهنگی بوده و شاید به همین دلیل موزه‌های تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌توانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به هم مرتبط سازند لذا در این زمینه برای ایجاد موزه‌های تخصصی پروپوزال‌هایی آماده شده و مجوزهای آن صادر شده است و اقدامات لازم برای ایجاد هر یک از آن‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر ثبت پرونده جهانی قاسم‌آباد گفت: استراتژی سوم برندسازی در حوزه مکان محصول جهانی بوده و از سال گذشته در جهت برندسازی صنایع‌دستی گیلان در عرصه جهانی اقداماتی صورت گرفته و به نتایج مطلوبی رسیدیم؛ نخستین اثر متمرکز ثبت جهانی گیلان در جهان در حوزه صنایع‌دستی شکل گرفت این ثبت که در طی ۱۱ ماه با همت‌های فراوان و همدلی بسیار داوطلبین، هنرمندان و مردم انجام شد مربوط به روستای قاسم آباد با محوریت چادر شب بافی است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند چهارم برندسازی مکان محصول در سطح ملی است عنوان داشت: فرآیند پنجم آموزش، ترویج و حمایت از صنایع‌دستی بوده و خوشبختانه در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده و در این راستا توانستیم شال بافی ویسرود را به عنوان میراث ناملموس گیلان ثبت کنیم.

رشیدی با بیان اینکه میراث ناملموس آیین‌ها و رسم و رسومات هستند که در خطر انقراض بوده و ثبت و انتقال آن به نسل آینده بسیار ضرورت دارد بیان کرد: روش‌هایی که منجر به تولید یک صنایع دستی می‌شود و یا جشن برداشت محصولات در گیلان خود از نمونه‌های میراث ناملموس است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان خاطرنشان کرد: در این حوزه جهت ترویج صنایع‌دستی و آشنایی افراد با این حوزه و تبلیغات آن از ظرفیت‌های فضای مجازی بهره برده و با سیاست‌گذاری جهت تولید کلیپ‌های کوتاه حداکثر ۳ دقیقه‌ای به ترویج و تبلیغ در این حوزه پرداختیم.

وی از استراتژی ششم با عنوان فعایت‌های مشترک گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد و گفت: اقامت‌های بومگردی باید با محوریت صنایع‌دستی فعالیت کرده و تجربه کار صنایع‌دستی را به گردشگران ارائه دهند در این راستا ۵ اقامتگاه بومگردی ایجاد شده که با محوریت رشته‌های صنایع دستی اقامت با تجربه صنایع‌دستی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

رشیدی با بیان اینکه فرآیند آخر بازرگانی و صادرات صنایع‌دستی بوده که در این راستا نیز اقدامات خوبی شکل گرفته گفت: همه این ۷ فرآیند مانند زنجیر پیوسته بوده و خروجی تمام آن‌ها منجر به صادرات می‌شود اجرای تمام این ۷ فرآیند در یک برنامه ۵ ساله تدوین شده است.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه منطقه آزاد انزلی خروجی خوبی برای صادرات است در بحث صادرات تأکید ما بر منطقه آزاد بوده و در این خصوص جلسات متعددی تشکیل شده و به دنبال این هستیم تا صنایع‌دستی گیلان نیز به عنوان سی و یکمین محصول ویژه در سبد محصولات صادراتی به کشورهای جزو اتحادیه اوراسیا صادر شود‌.

رشیدی با بیان اینکه قرار گرفتن صنایع‌دستی در سبد محصولات صادراتی سبب صادرات آن بدون تعرفه گمرکی به کشورهای جزو اتحادیه اوراسیا می‌شود افزود: در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده که خروجی آن تاکنون به نتیجه رسیده و ان‌شاالله تا سال ۱۴۰۳ به نتیجه کامل می‌رسد.

وی با تأکید بر اهمیت صادرات استفاده از ظرفیت سرای تجاری ایرانیان در آسترا خان و سان سیتی مسکو را با همکاری تجار و بازرگانان خواستار شد و خاطرنشان کرد: در این راستا در جهت صادرات صنایع دستی گیلان به روسیه مذاکراتی انجام شده است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: سال گذشته در زمینه صنایع‌دستی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات انجام شده که یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار آن از گمرک و ۶۰۰ هزار دلار آن نیز به شکل چمدانی صورت گرفته که البته این میزان صادرات در امسال به‌دلیل بیماری کرونا با کاهش مواجه شده است.

انتهای پیام/۶۱۴/س


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads