کد خبر: 210023 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 فوریه 2021 - 07:39

چه بخش‌هایی از ساختمان مشاع هستند؟

بر اساس قانون بخش‎هایی از ساختمان مسکونی جزء مشاعات هستند و همه افراد در آن‌ها حق تصرف دارند.

به گزارش خوبان، از جمله مهمترین سوالاتی که هنگام خرید خانه به ذهن خطور می‌کند این است که چه قسمت‌هایی از خانه جزء مشاعات به حساب می‌آیند.

در پاسخ به این سوال باید گفت بر اساس قانون بخش‌هایی از ساختمان که تمامی مالکان حق استفاده از آن را دارند شامل زمین زیربنا خواه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد، تحت عنوان قسمت‌های مشاع محسوب می‌شوند.

البته باید به این تأسیسات قسمت‌های مشترک از قبیل چاه آب، پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع شده باشد همچنین آسانسور، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها از هر قبیل مانند لوله‌های فاضلاب، برق و تلفن، گذرگاه‌های شوت زباله، اسکلت ساختمان، تأسیسات مربوط به راه پله، وسایل تأمین کننده روشنایی، تلفن، پشت بام و تأسیساتی که در پشت بام برای استفاده عمومی احداث شده است، نمای خارجی ساختمان، محوطه ساختمان که جنبه استفاده عمومی دارد و در سند اختصاصی قید نشده است هم از جمله این موارد مشاع هستند.

علاوه بر پله‌های ورود به پشت بام و پله‌های ایمنی، در‌ب‌ها و پنجره‌ها، راهرو‌ها و پاگرد‌ها که در قسمت‌های غیر اختصاصی باشند و دیوار‌های حد فاصل بین قسمت‌های اختصاصی اگر جزء اسکلت ساختمان نباشند بین اهالی ساختمان مشترک هستند.

 

انتهای پیام/۳۲۲

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads