کد خبر: 209837 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 فوریه 2021 - 10:47

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور:

رقم جدید برنج با نام کیان به زودی رونمایی می شود

، دکتر مریم حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رقم جدید برنج حاصل پژوهش مشترک بین موسسه تحقیقات برنج کشور و سازمان انرژی اتمی (پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای) است که با نام “کیان” نامگذاری شده است.


به گزارش خوبان، دکتر مریم حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رقم جدید برنج حاصل پژوهش مشترک بین موسسه تحقیقات برنج کشور و سازمان انرژی اتمی (پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای) است که با نام “کیان” نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه معرفی‌ کنندگان این رقم دکتر عبادی از موسسه تحقیقات برنج کشور و دکتر حلاجیان از پژوهشکده کشاورزی هسته ای هستند، اضافه کرد: رقم جدید برنج با نام کیان به زودی و قبل از فصل زراعی آینده به‌ صورت رسمی توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تحقیقات معرفی و رونمایی می شود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: رقم کیان از نظر کیفیت پخت کاملا مشابه ارقام محلی شمال کشور بوده، دارای متوسط طول دوره رشد ۱۰۵ تا ۱۱۰ روزه ” بسیار زودرس”، میانگین عملکرد ۶ – ۵/۵ تن در هکتار و نسبت به رقم محلی حدود ۲۰ سانتی‌ متر ارتفاع بوته کوتاهتری دارد.

وی با بیان اینکه پتانسیل عملکرد این رقم در شرایط نرمال بیش از ۶ تن در هکتار نیز می‌ رسد و با توجه به کیفیت پخت بسیار عالی و زودرسی مورد استقبال کشاورزان در مراحل تحقیقی – ترویجی قرار گرفت، اضافه کرد: مهمترین خصوصیت ویژه این رقم تحمل به خشکی در شرایط تنش کم آبی بوده و تحت شرایط تنش حداقل ۴ تن در هکتار عملکرد دارد و موجب پایداری تولید برنج داخلی در شرایط خشکی و محدودیت آب می‌شود.

وی بیان داشت: تحمل به بیماری در این رقم بالا و بیش از ارقام محلی است، درصد باروری و تعداد دانه پر در خوشه بسیار بالا بوده “حدود ۹۶ درصد” و مقاوم به ریزش است، لذا ضایعات مرحله برداشت در این رقم بسیار اندک است.

حسینی بیان داشت: این رقم در غربال ژنوتیپ ها برای شرایط خشکه‌ کاری “کشت مستقیم در بستر خشک” در استان‌ های گلستان و خوزستان نیز از سازگاری مناسبی برخوردار بوده ، از اینرو می تواند برای کشت در مناطق غیر شمالی به منظور خشکه کاری با رعایت دستورالعمل های فنی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ابراز امیدواری کرد تا رقم کیان با توجه به همه ویژگی های یاد شده، ضریب نفوذ بالایی را در سطح شالیزارهای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر رقم جدید برنج کیان از سال ۹۷ تاکنون پنج رقم دیگر شامل رش، تیسا، آنام، گیلار و طلوع به جامعه کشاورزی برنج معرفی شده است، عنوان کرد: برنامه معرفی رقم در موسسه تحقیقات برنج کشور به گونه ای تنظیم شده که سالانه حداقل ۲ رقم با خصوصیات بارز برای حل مشکلات کشاورزان معرفی و در اختیار شالیکاران قرار گیرد.

وی با تشریح ویژگی های ارقام جدید معرفی شده برنج از سوی موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: ارقام رش، تیسا و طلوع بالای ۷ تن در هکتار عملکرد داشته و ضمن داشتن کیفیت مناسب در گروه ارقام پرپتانسیل قرار دارند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه این گروه از ارقام موجب افزایش تولید در واحد سطح و بهبود کیفیت پخت ارقام اصلاح شده داخلی می شود، اضافه کرد: این رقم ها متحمل به بیماری “بلاست” هستند ضمن اینکه طلوع و تیسا در گروه ارقام زودرس قرار می گیرند.

وی بیان داشت: ارقام آنام و گیلار زودرس بوده و جزو ارقام بسیار خوش کیفیت با عملکرد مناسب هستند که برای جایگزینی با ارقام محلی فعلی معرفی شده اند، کیفیت پخت این گروه در حد ارقام محلی و بسیار عالی است، این ارقام متحمل به ورس هستند.

حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده و برنامه بذری برنج کشور، بذور تمامی ارقام معرفی شده جدید و رقم کیان در طبقات بذری سوپر الیت و الیت تولید شده و آماده توزیع بین پیمانکاران طبقه مادری است.

وی یادآور شد: بر اساس استانداردهای بین المللی، تنوع در ارقام جدید برنج معرفی شده متناسب با تفاوت های آب و هوایی، آب قابل دسترس و سایر شرایط محیطی الزامی است، از اینرو موسسه تحقیقات برنج کشور بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه، نیاز آبی هر رقم، کیفیت پخت، پتانسیل عملکرد، طول دوره رشد، سلیقه کشاورزان و مصرف کنندگان ارقام جدید و متنوعی را طی سه سال اخیر معرفی کرده است.

 وی اضافه کرد: کشاورزان می توانند با توجه به شرایط مزرعه و بازار هدف یکی از این ارقام را انتخاب کنند در ضمن تنوع بخشی به معرفی ارقام در گروه های متفاوت موجب افزایش تنوع ژنتیکی ژرم پلاسم و حفظ پایداری تولید در شرایط مختلف محیطی شامل انواع تنش های زنده و غیر زنده می شود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی انجام شده برای تنوع بخشی به ارقام برنج و سرعت بخشیدن به معرفی ارقام،به افزایش ضریب نفوذ ارقام اصلاح شده کمک شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads