کد خبر: 209764 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 فوریه 2021 - 13:12

عمارت تاریخی چوکام اسیر گردباد ویرانی

عمارت چوکام ارزشمند از جمله بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار است که سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۲۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما این روزها گردباد ویرانی‌ها بیش از همیشه این عمارت ارزشمند را دربرگرفته‌ و بی‌تردید نیازمند توجه بیشتر متولیان ذی‌ربط است.

به گزارش خوبان خبر ؛ عمارت تاریخی چوکام در خمام رو به ویرانی‌ست. این مجموعه ارزشمند روزگاری از آنِ «ناصرالملک» نایب السلطنه‌ی احمدشاه قاجار بود که بعد به فرزندش حسین علی خان قراگوزلو واگذار کرد. عمارت  دو طبقه‌ی چوکام در دل باغی زیبا  بنا شده و دربرگیرنده‌ی ایوانی چشم‌نواز، ستون‌ها، سرستون‌ها، نرده‌های چوبی و تزیینات گچ‌بری تماشایی‌ست . این عمارت ارزشمند از جمله بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار است که  سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۲۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما این روزها  گردباد ویرانی‌ها بیش از همیشه این عمارت ارزشمند را دربرگرفته‌ و  بی‌تردید نیازمند توجه بیشتر متولیان ذی‌ربط است.

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشت اختلافات موجود بر سر موضوع  مالکیت عمارت چوکام را از جمله موانع احیاء آن دانست و با تصریح بر اهمیت حفاظت از این بنا اظهار کرد: اقداماتی در سال‌های گذشته به منظور مرمت و نگهداری آن ازسوی  اداره‌ی میراث فرهنگی انجام گرفته اما در سه، چهار سال اخیر اقدامی در این عرصه نداشتیم تا این که به سقف عمارت آسیبی که به نظرعمدی می‌رسید، وارد شد. واقعیت این است که آسیبِ سقف و نفوذ آب، سرعت تخریب بنا را افزایش می‌دهد و تخریب این بنا، رهایی از ضوابط میراث را به همراه خواهد داشت که البته از این امر ممانعت بعمل آوردیم و مرمت سقف انجام شد.

 ایمان سهیلی افزود: مرمت بخشی از بنا از سوی اداره‌ی میراث فرهنگی  با  جذب اعتباری معادل ۳۰ میلیون تومان  که از سوی کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان از محل اعتبارات سال ۱۳۹۸ اختصاص یافته بود و در سال ۱۳۹۹ جذب شد، انجام گرفت. البته در روند انجام این مرمت ابتدا با ممانعت یکی از مدعیان مالکیت بنا مواجه شدیم که  پس از پیگیر‌ی‌های لازم سرانجام  صورت گرفت.

 وی با بیان این که مالکان می‌توانند با ارائه‌ی طرحی خوب در راستای راه‌اندازی یک محیط گردشگری مناسب، از تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق توسعه‌ی ملی تسهیلات بهره‌مند شوند، تصریح کرد: بازسازی و احیای این ملک نیازمند مشارکت و تعامل  مالک و اداره‌ی میراث فرهنگی‌ست که متاسفانه تاکنون از سوی مالکان قدمی در این مسیر برداشته نشده و البته باید توجه داشت  تا زمانی که مشکل مالکیت بنا حل نشود هم نمی‌توان چنین انتظاری داشت.

سهیلی درپایان گفت: موضوع  رفع ابهامات مالکیت بنا هم اکنون در دیوان عالی کشور  پروسه‌ی اداری خویش را طی می‌کند.

 

انتهای پیام/۸۵۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads