کد خبر: 209694 - تاریخ: شنبه، 13 فوریه 2021 - 15:21

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

رشد ۳۶ درصدی تولید بذرهای گواهی شده برنج امسال در استان گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رشد ۳۶ درصدی تولید بذرهای گواهی شده برنج در استان، گفت: امسال دو هزار و ۲۱۶ تن بذر گواهی شده در گیلان تولید شده است.

به گزارش خوبان، مسعود الماسی ظهر شنبه در حاشیه توزیع بذرهای گواهی شده برنج در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنج و گندم از مهم‌ترین قله‌های تأمین کننده قسمت اعظم انرژی مورد نیاز مردم ایران است، اظهار کرد: تهیه بذر باکیفیت و با تولید بالا یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در راستای افزایش ضریب خود اتکایی در محصول استراتژیک برنج محسوب می‌شود.

وی به افزایش درجه مکانیزاسیون در مرحله برداشت برنج و مشکلات تهیه بذر توسط زارعین اشاره کرد و افزود: در همین راستا توجه و اهمیت تهیه و تدارک بذر گواهی شده بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از بذر گواهی شده، گفت: داشتن وزن خالص از نظر ژنتیکی و قدرت بالای جوانه زنی و عاری از بیماری و بذر شکسته نارس و علف‌های هرز در بذرهای گواهی شده سبب کاهش هزینه زراعی و هزینه‌های مرحله داشت می‌شود.

وی وجود یکنواختی محصول در زمان رسیدگی، کاهش ضایعات تبدیل و فرآوری، افزایش کمی محصول حداقل به میزان ۳ تا ۵ درصد را از دیگر مزایای استفاده از بذرهای گواهی شده عنوان و اضافه کرد: استان گیلان امسال دو هزار و ۲۱۶ تن بذر گواهی شده تولید شده که در مقایسه با سال گذشته با هزار و ۶۳۰ تن، ۳۶ درصد رشد داشته است.

الماسی با بیان اینکه ارقام تولیدی شامل هاشمی، گیلانه، آنام و رش است، گفت: هم اکنون بخشی از آن در حال توزیع در بین کشاورزان است و متقاضیان و بهره‌برداران می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بخش و شهرستان محل سکونت و کارگذاری‌های مجاز توزیع نهاده‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی نسبت به خرید بذر گواهی شده اقدام کنند.

وی با اشاره به اجرای حدود ۲۰ درصدی شخم زمستانه در شالیزارهای استان گیلان، ادامه داد: تا پایان امسال شاهد تخصیص ۱۰۰ درصدی کود اوره خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۱۱۹ درصدی در توزیع کود اوره بوده‌ایم، افزود: توصیه می‌شود کشاورزان از کودهای یارانه‌ای به عنوان کود اصلی و پایه در کشاورزی استفاده کنند و سایر کودها صرفاً به عنوان مکمل تغذیه گیاه بهره‌مند شود.

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads