کد خبر: 209626 - تاریخ: پنج‌شنبه، 11 فوریه 2021 - 13:18

معاون میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

شناسایی و مستندسازی ۴۰۰ اثر تاریخی در منطقه دیلمان | ثبت ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور

ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از شناسایی و مستندسازی بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان طی سال‌های اخیر خبر داد.

به گزارش خوبان، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از شناسایی و مستندسازی بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان طی سال‌های اخیر خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های باستان‌شناسی که در منطقه دیلمان از گذشته تا اکنون به انجام رسیده منجر به شناسایی بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی شامل قلعه‌ها، غارها، محوطه و گورستان‌ها و دهکده‌های تاریخی و اماکن زیرزمینی شده است که نتایج این بررسی‌ها منجر به تدوین ۵ جلد گزارش و ۶ جلد کتاب تحت عنوان باستان‌شناسی دیلمان و کاوش‌های انجام شده در محوطه‌های باستانی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی شده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان افزود: مطالعات بر روی منطقه‌ی تاریخی دیلمان از سال ۱۳۸۷ آغاز و در ۶ ماهه نخست سال جاری به اتمام رسید که از آثار به دست آمده در این بررسی‌ها ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، مراحل مستندسازی و مطالعاتی بر روی ۲۶۰ اثر انجام شده و پرونده ۹۰ اثر دیگر نیز در دست بررسی و اقدام است.

جهانی با اشاره به اهمیت مطالعات بر روی منطقه باستانی دیلمان گفت: منطقه‌ی دیلمان از دیدگاه باستان‌شناسی یکی از مناطق بسیار غنی بوده و شهرستان سیاهکل نیز شهرت تاریخی خود را مدیون این منطقه است. دیلمان در گذشته تمام بخش‌های کوهستانی ولایت گیلان حدفاصل سفیدرود تا قلمرو طبرستان و جلگه گیلان شرقی تا حوزه قزوین را شامل می‌شده و در ایران پس از اسلام نیز نامی پرآوازه بوده است و پس از فتوحات دیلمیان قلمرو بیشتری را نیز در بر می‌گرفت سرزمین دیلم یا دیلمستان مسقط‌الرأس آل‌بویه یکی از سلسله‌های ایرانی است که در تاریخ ایران بعد از اسلام به نام زادگاه خود (دیالمه) آل‌بویه مشهور شدند. این قوم در تاریخ و ادبیات به سلحشوری و چالاکی و مهارت در زوبین‌اندازی و سوارکاری مشهور بودند چنانکه در آثار شعرا و ادیبانی نظیر خاقانی، فخرالدین اسعدگرگانی، عسجدی، ناصرخسرو، مسعود سعدسلمان، مقدسی، استخری، یاقوت حموی، زرین‌کوب و دکتر منوچهر ستوده اشاراتی به نام دیلم و دیلمان شده است.

ولی جهانی در انتها افزود: باستان‌شناسان اعتقاد دارند هنوز بدلیل اقلیم خاص، شرایط جغرافیایی و پوشش گیاهی و صعب‌العبور بودن این ناحیه این احتمال وجود دارد که با بررسی‌های بیشتر آثار تاریخی دیگری در این ناحیه کشف شود با این حال نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی که توسط محققین ایرانی و خارجی در این منطقه به انجام رسیده است مؤید صحت اهمیت تاریخی این منطقه است. قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در ناحیه دیلمان غار یرشلمان بوده که قدمت آن به دوره‌ی اشولین و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و از دیگر آثار مشهور این منطقه که شهرت بین المللی دارند می‌توان به محوطه‌های باستانی قلعه‌کوتی، حسنی‌محله، خرم‌رود و کافرستان و… اشاره کرد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads