کد خبر: 209546 - تاریخ: دوشنبه، 8 فوریه 2021 - 17:38

مدیرعامل آب منطقه ای  گیلان:

آبگیری ۷۰ درصدی سد سفیدرود | تامین آب آشامیدنی ۷۰ درصد جمعیت گیلان از سد شهر بیجار

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : تاکنون ۷۵۶ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفید رود ذخیره شده و داده ها حاکی از ذخیره مطلوب آب در مخزن سد آیت الله بهجت (ره) شهر بیجار است .

به گزارش خوبان، وحید خرّمی رئیس هیئت مدیره و  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به مطلوب بودن وضعیت آبگیری سد های مخزنی در گیلان و اعلام این خبر گفت: ورودی آب به سد سفیدرود در حال حاضر ۹۴ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۶ متر مکعب بر ثانیه است.

خرّمی با اشاره به آبگیری ۷۰ درصدی سد سفید رود افزود: این سد به عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند که روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای  گیلان با اشاره به اهمیت سد شهر بیجار بعنوان دیگر سد بسیار مهم گیلان نیز تصریح کرد: سد شهر بیجار تامین کننده آب آشامیدنی ۷۰ درصد جمعیت گیلان است که تاکنون ۹۶ میلیون متر مکعب آب در مخزن خود ذخیره کرده است.

رییس هیئت مدیره آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ورودی و خروجی این سد ۶ متر مکعب بر ثانیه است، افزود: سد شهر بیجار با ۹۲ درصد آبگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

گفتنی است، سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت و بر روی رودخانه زیلکی با آب بسیار مناسب به لحاظ کیفی واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.

لازم به یاد آوری است: سد مخزنی شهر بیجار(آیت الله بهجت) نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads