کد خبر: 209035 - تاریخ: سه‌شنبه، 26 ژانویه 2021 - 09:51

گیلان برای بیش از ۴ روز ذخایر خونی دارد

مدیر امور پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در این استان به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر ذخیره خونی گیلان ۴.۸۴ روز است.

به گزارش خوبان خبر ، گیتی ایزدی پور  با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه نخست امسال ۶۳ هزار و ۳۷۵ واحد خون جمع آوری شده است، اظهار کرد: این تعداد واحد خون در مقایسه با ۷۰ هزار و ۵۵۰ واحد خون اهدا شده در مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون در گیلان است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا از دلایل اصلی کاهش اهدای خون توسط مردم است، افزود: یکی از مهم‌ترین نکات در آمارهای ارزیابی شده حضور و استقبال خوب بانوان برای اهدای خون نسبت به سال‌های گذشته بوده است.

مدیر امور پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه در سال گذشته آمار اهدای خون توسط بانوان گیلانی ۳.۶۱ درصد بود، ادامه داد: این آمار امسال به ۴.۵۱ درصد رسیده که فاصله کمی با میانگین پنج درصد است که انتظار داریم میانگین اهدای خون بانوان در استان نیز به این رقم برسد.

وی در ادامه به میزان ذخیره خونی استان نیز اشاره و با بیان اینکه در حال حاضر ۴.۸۴ روز ذخیره خون موجود است، اضافه کرد: در حالت عادی این ذخیره باید برای ۵ تا ۷ روز باشد که امیدواریم برای استان نیز به آن میزان برسد زیرا با توجه به برودت هوا و بارش برف و باران و احتمال عدم تردد نیازمند تأمین منابع خوبی مراکز درمانی استان هستیم که باید میزان ذخایر خونی تقویت شود.

ایزدی پور با اشاره به اینکه استمرار اهدای خون توسط اهدا کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: از افراد واجد شرایط اهدای خون درخواست می‌شود برای نجات جان هموطنان خود به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند چرا که هر بار اهدا می‌تواند جان سه هموطن را از خطر مرگ نجات دهد.

وی با اشاره به اینکه امکان اهدای خون سالیانه سه بار برای خانم‌ها و چهار بار برای آقایان وجود دارد، ادامه داد: اهدا کنندگان اولی باید به صورت مستمر به این عمل اقدام کنند.

مدیر امور پزشکی انتقال خون گیلان در ادامه با بیان اینکه از خون‌های اهدا شده فرآورده‌های بسیاری تهیه می‌شود، گفت: سازمان انتقال خون به نسبت مساوی به همه گروه‌های خونی نیاز دارد.

کد خبر 5130522
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads