کد خبر: 209025 - تاریخ: سه‌شنبه، 26 ژانویه 2021 - 08:56

معاون عمرانی استانداری گیلان؛

طرح هادی عملا طرح مطلوبی نیست | افزایش ۳ برابری وابستگی شهرداری‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰

معاون عمرانی استانداری با بیان‌ اینکه تلاش داریم که ساخت و سازهای روستایی را مدیریت کنیم، یادآور شد: برای حوزه شهری نیز در تلاشیم به وضعیت مطلوب برسانیم.

   به گزارش خوبان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در جلسه پیگیری ساخت و سازهای غیر مجاز در فرمانداری شهرستان لنگرود گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز یکی از علل تغییر کاربری‌های غیر قانونی است و منجر به آسیب رسانی به محیط زیست و اقتصاد روستایی خواهد شد.

علی اوسط اکبری مقدم در ادامه با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته به همراه بازرس ویژه وزارت کشور در استان گیلان گفت: نارسایی‌ها در طرح‌های هادی، طرح‌های جامع تفصیلی و طرح‌های جامع شهرها از عوامل اصلی در تخلف ساختمانی محسوب می‌شوند.

معاون استاندار گیلان با اشاره به عوامل دیگر در تخلفات ساختمانی گفت: بحث‌ درآمد ناپایدار شهرداری‌ها، تقسیم اراضی زراعی ناشی از ارث از دیگر عوامل تخلفات ساختمانی است.

اوسط اکبری مقدم با اشاره به اینکه استان گیلان از سه جهت محدود شده، اظهار داشت: گیلان از یک سو به کوهستان و اراضی جنگلی، از سوی دیگر بحث جلگه و داشتن ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی و در بینابین کوهستان و دریا اراضی شالیکاری و باغی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درآمد شهرداری‌ها محدود به کمیسیون ماده ۱۰۰ است، گفت: تکیه گاه شهرداری‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ که در حال حاضر این وابستگی سه برابر شده است و این بزرگترین ضعف در مدیریت شهری محسوب می‌شود.

معاون عمرانی استانداری گیلان گفت: عدم درامد پایدار، رشد تورم و متناسب با آن‌عدم استقبال در حوزه مسکن به جهت افزایش قیمت در مصالح ساختمانی عملا شهرداری‌هایی که در گذشته از پویایی خاصی برخوردار بودند را امروز متوقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه چند شهر پویا در استان وجود دارد، گفت: شهر رشت، انزلی، لاهیجان، لنگرود، تالش و آستارا از جمله شهرهای پویای استان هستند و بعد از اینها آستانه اشرفیه، صومعه سرا و رودبار قرار دارند.

اوسط مقدم با اشاره به اینکه در حوزه روستایی نیز مشکلات زیادی داریم، گفت: بخش اطاقور دارای جاذبه‌های گردشگری است که مورد توجه افراد خارج استان قرار گرفته است و در این بخش ساخت و سازهایی صورت گرفته که متفاوت‌تر از دو بخش دیگر است.

وی ادامه داد: در ساخت و سازها در شهرستان لنگرود همان مشکلاتی را داریم که در شهرستان‌های غرب استان وجود دارد. نوار ساحلی در حوزه شهری قرار دارد و دارای نظم است اما در بخش کوهستانی مشکلاتی وجود دارد.

اوسط مقدم با اشاره به اینکه در این جلسات بارها عنوان کردم که نظارت بر ساخت و سازها باید انجام شود گفت: اقداماتی که الان انجام می‌دهیم توجیه کارهای ما نیست و بر این باور هم نیستیم که فاقد ایراد و اشکال هستیم.

معاون عمرانی استانداری با بیان‌ اینکه تلاش داریم که ساخت و سازهای روستایی را مدیریت کنیم، یادآور شد: برای حوزه شهری نیز در تلاشیم به وضعیت مطلوب برسانیم. حوزه شهری زمانی مطلوب خواهد شد که نارسایی‌های طرح‌های شهری و روستایی را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: شهر لنگرود با توجه به تراکم‌ جمعیتی که دارد، طرح شهری آن متناسب با نیازهای شهری نیست و قطعا عرصه‌هایی که باید دو طبقه ساخته شوند چهار طبقه در حال ساخت هستند.

اوسط مقدم با اشاره به اینکه برخی از شهرهایی که طرح‌های آن‌ها بسته نشده است به مشورت گذاشتیم، تصریح کرد: در شورای شهرها اعضای شورا در شهرها افرادی تحصیل کرده هستند و نظرهای مطلوبی دارند.

وی ادامه داد: در طرح‌های روستایی نیز تا وقتی که بازنگری صورت نگیرد نظارت‌ها دقیق نخواهد شد.

طرح هادی طرح مطلوبی نیست

 اوسط مقدم با بیان اینکه طرح هادی در گذشته با یک رویکرد خاصی بسته شده و در قالب یک دستور العمل در بازده زمانی به قید فوریت متصور کرده بودند، گفت: عملا طرح هادی طرح مطلوبی نیست زیرا خیلی از اراضی شالیکاری کاربری مسکونی برای آن‌ها تعریف شده و ساخت و ساز صورت گرفته که ما به این امر معترض هستیم.

وی گفت: در بازنگری‌ها اراضی شالیزاری از این طرح خارج می‌شود و این مشکلات که الان ساخت و ساز غیر مجاز وجود دارد در روستاهایی که بازنگری صورت گرفته، مسئولیت آن از صفر تا صد با دهیار خواهد بود و نیاز نیست از منابع طبیعی استعلام کنند و فرایند پروانه‌های ساختمانی نیز متفاوت‌تر خواهد بود.

 

منبع:دیارمیرزا

انتهای پیام/۱۲۱

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads