کد خبر: 208747 - تاریخ: دوشنبه، 18 ژانویه 2021 - 19:14

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گیلان مطرح کرد؛

احیای مخازن سدهای گیلان با رویکرد اقتصاد مقاومتی|برداشت مصالح به میزان ۵۸ درصد از مخازن سدها

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان، احیای مخازن سدهای گیلان با رویکرد اقتصاد مقاومتی را در شرایط کنونی گامی بلند در اعتلا و آبادانی استان دانست و گفت: تاکنون برداشت مصالح به میزان ۵۸ درصد از مخازن سدها تامین شده است.

به گزارش خوبان خبر ، مرتضی میرزایی در گفتگو با روابط عمومی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به لزوم احیای مخازن سدهای گیلان، اظهار کرد: بعد از گذشت پنج دهه از بهره برداری سدهای گیلان و با توجه به رسوب‌خیز بودن حوضه آبریز سفیدرود بزرگ، بخشی از مخازن سدها در اثر وقوع سیلاب انباشته از آورد رسوبی شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از مخازن سدهای انحرافی (سنگر و تاریک) مورد هجوم رسوبات و آورد رودخانه‌ای اعم از رس، سیلت لای و سنگ ریزه شده است، افزود: در این راستا طی سالیان گذشته همواره به صورت مقطعی اجرای عملیات رسوب‌زدایی با روش هایی نظیر «شاس» و استفاده از دستگاه های لایروب به صورت محدود و اجرای عملیات مکانیکی مد نظر بوده و همواره در دستور کار نگهداری و بهره برداری سدها قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان، همواره حجم رسوبات وارده به سدها را بیش از میزان رسوبات تخلیه شده از آن دانست و تصریح کرد: حمل رسوبات به صورت مکانیکی و با استفاده از ماشین آلات از مخازن از روش‌های پیشنهادی برای علاج این معضل است.

میرزایی اضافه کرد: با توجه به هزینه‌های حمل مصالح و خروج از مخزن سدها با استفاده از زیرساخت ریلی با حجم بالا و هزینه کم، عملیات مکانیکی یکی از روش‌های پیشنهادی بوده که این مهم هم اکنون در اجرای برداشت رسوبات نهشته شده در مخزن سد سفیدرود در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال لزوم تامین مصالح پروژه های عمرانی بزرگ نظیر راه آهن رشت – انزلی و با هدف کاهش برداشت از بستر رودخانه های استان حداقل برای چند سال آتی با استفاده از توان ماشین آلات اجرایی پیمانکاران اجرای پروژه راه آهن به دلیل بهره وری بالا در دستور کار قرار گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان عنوان کرد: با استقرار ماشین آلات در محدوده ای از مخزن که انباشت رسوبات باعث کاهش حجم مخزن و احتمال انحراف آب و آبگرفتگی اراضی حاشیه مخازن را به همراه خواهد داشت در یک دوره زمانی مشخص قبل از شروع فصل زراعی در یک اقدامی مشترک با هماهنگی مسئولین ارشد استان و دستگاه های مرتبط اعم از شرکت زیرساخت، ادارات کل صمت و حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای گیلان، اجرای عملیات به عنوان یک راهکار طلایی و مفید در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر احیای مخازن سدها، اجرای عملیات راه آهن به عنوان یک طرح ملی، جانی دوباره بگیرد.

وی با بیان اینکه از مجموع مجوزهای صادره درخصوص برداشت مصالح از نقاط دارای پتانسیل در سطح رودخانه ها و مخازن سدهای استان، تاکنون برداشت مصالح به میزان ۵۸ درصد از مخازن سدها تامین شده است، گفت: از کل مجوزهای صادره به میزان ۸۲ درصد صرفا جهت تامین مصالح پروژه های عمرانی در سطح استان بوده است.

میرزایی یادآور شد: در اجرای عملیاتی تخلیه رسوبات از مخزن سدها عملا قدرت آبگیری سدها افزایش یافته و با وقوع بارش های جوی، آبگیری به موقع مخزن سد سفیدرود و تامین آب به هنگام و تنظیم شده برای اراضی شالیکاری و مصارف شیلات و نیازهای زیست محیطی در موعد مقرر صورت خواهد گرفت.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گیلان، احیای مخازن سدهای گیلان با رویکرد اقتصاد مقاومتی را در شرایط کنونی گامی بلند در اعتلا و آبادانی استان دانست و اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که افزایش راندمان آبی و همچنین جلوگیری از خسارت بیشتر به تاسیسات سدها و دریچه های تحتانی ناشی از تخلیه ذرات رسوبی، حفاظت اراضی حاشیه مخزن، تامین آب به موقع اراضی کشاورزی و مدیریت سیلاب از جمله دستاوردهای این پروژه بزرگ محسوب می شود.

انتهای پیام/۲۲۲۵

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads