کد خبر: 20862 - تاریخ: چهارشنبه، 13 مارس 2013 - 12:52

90‌درصد نفت‌عربستان زیر پای شیعیان/وحشت آل‌سعود از شورش

خوبان خبر: رژیم سلطنتی عربستان سعودی در حال حاضر عمیقا نگران است، زیرا استان شرقی این کشور که موطن بخش عمده‌ای از جمعیت شیعۀ عربستان است، 90 درصد نفت این کشور را در اختیار دارد. نزدیکی این استان – حدود 30 دقیقه با اتومبیل – به بحرین نیز بر شدت این نگرانی می افزاید.

سیاست های ضد شیعی در عربستان سعودی، این کشور را به سمت وقوع وخیم ترین نوع برخورد میان مکاتب فکری شیعه و سنی در تاریخ این شیخ نشین سوق می دهد، برخوردی که به سرتاسر جهان اسلام کشیده خواهد شد.

1

به گزارش خوبان، بولتن نیوز به نقل از OilPrice، استان شرقی (الشرقیه)، بزرگترین استان عربستان سعودی، با دو میلیون جمعیت شیعه، به عنوان یکی از مراکز مهم تجمع مخالفین علیه سلطنت عربستان سعودی تلقی می شود. منابع آگاه مدعی هستند؛ مقامات بلند پایۀ عربستان چشم انداز یک شورش شیعی را در این استان مطرح نموده اند. این مقامات ایران را به حمایت از این ناآرامی ها متهم می کنند.

رژیم سلطنتی عربستان سعودی در حال حاضر عمیقا نگران است، زیرا استان شرقی این کشور که موطن بخش عمده‌ای از جمعیت شیعۀ عربستان است، 90 درصد نفت این کشور را در اختیار دارد. نزدیکی این استان – حدود 30 دقیقه با اتومبیل – به بحرین نیز بر شدت این نگرانی می افزاید.

بر اساس این گزارش، شیعیان، به عنوان فرقه ای اقلیت، که حدود 17 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، با تحریمها و تبعیضات دولتی زیادی روبرو هستند که به پشتیبانی روحانیون قدرتمند وهابی در عربستان بر آنها اعمال می شود: شیعیان از حق اجرای مراسم مذهبی خود در ملاء عام و همچنین از تصدی سمت های بالا در دولت، شرکت های دولتی و قوه قضائیه محروم هستند.

2

 

آنها اغلب اوقات از استخدام در مراکز دولتی، از جمله پلیس، ارتش و سرویس های امنیتی کنار گذاشته می شوند. همه ساله هزاران نفر از شیعیان با محاکمه های ناعادلانه ای مواجه هستند و به خاطر اینکه در مخالفت با حکومت سلطنتی این کشور حرف هائی می زنند، زندانی می شوند و حتی به دلیل فعالیت های روزمرۀ خود به شدت توسط سازمان های اطلاعاتی این کشور از نزدیک تحت نظر هستند.

دولت عربستان سعودی حتی برخی فعالیت های شیعیان را محدود کرده تا بلکه آنها را از نمایش هویت خود در جامعه نا امید سازد، مثلا استفاده از اسامی خاص شیعی را غیرقانونی اعلام کرده است. بدتر از همه اینکه هیچ قبرستانی مختص شیعیان در عربستان سعودی وجود ندارد.

در سال 2011، سازمان دیده بان حقوق بشر سیاست های عربستان سعودی را در قبال شهروندان شیعۀ خود محکوم کرد و از مقامات عربستان سعودی خواست تا با اقلیت شیعۀ خود نیز مانند سایر شهروندان رفتار کند.

با این حال، عربستان سعودی، متحد اصلی ایالات متحده است و آمریکا هم از انتقاد علنی از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و نقش این پادشاهی در سرکوب تظاهرات دموکراسی خواهی شیعیان خودداری می کند.

3
عربستان سعودی با حمایت از شورشیان سوری علیه رژیم اسد ، و تلاش برای اینکه ایران را تنها کشور شیعۀ جهان معرفی کند ، در داخل قلمرو خود جنگی جدید را آغاز کرده است که می تواند برای حاکمیت این کشور پادشاهی پیامدهائی خطرناکی به همراه داشته باشد.

 

انتهای پیام/35


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads