کد خبر: 208527 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 ژانویه 2021 - 07:28

کاهش ۳۷ درصدی صید ماهیان استخوانی در سواحل گیلان

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌کل شیلات گیلان با بیان اینکه از ابتدای فصل صید( ۲۰ مهرماه) تاکنون ۵۹۲ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شده است، گفت : این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش دارد.

به گزارش خوبان، کبرایلدرم روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت : از این میزان صید ۳۴۶ تن معادل ۵۸ درصد ماهی کفال، ۲۱۷ تن یعنی ۳۷ درصد ماهی سفید و ۲۹ تن سایر گونه ها مانند کپور، سوف، سیم و انواع کولی ها نیز ۵ درصد می باشد.   
وی ارزش فروش ناخالص صید را ۴۹۴ میلیارد ریال عنوان و ذکر کرد: متوسط سرانه صید هر یک از ۴۹ شرکت پره صیادی ۱۲ تن است.

وی تاکید کرد: چهار هزار صیاد در هشت هزار و ۷۰۰ مرتبه پره کشی این مقدار ماهی را در عمق زیر ۲۰ متر در سواحل گیلان از آستارا تا چابکسر صید کرده اند.   
ایلدرم در ادامه به افزایش ۱۲ درصدی صید کیلکا در گیلان اشاره کرد و گفت : از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۷۰۲ تن کیلکا از آبهای خزر در استان صید شده است.

وی تصریح کرد : از این میزان چهار هزار و ۴۲۷ تن برای تولید پودر ماهی در مصارف دام، طیور و آبزی پروری راهی کارخانجات مربوطه شده و ۲۷۵ تن نیز برای مصارف انسانی به بازار عرضه شده است.

وی ارزش فروش ناخالص ماهی کیلکا را ۱۹۱ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو ماهی برای مصرف انسانی پنج هزار و ۵۰۰ تومان و در روی اسکله صیادی برای کارخانجات پودر ماهی چهار هزار و ۴۰۰ تومان است.  
وی خاطر نشان کرد : این کیلکا ماهیان توسط ۳۰ فروند شناور و ۲۱۴ صیاد در سواحل گیلان استحصال شده و از فرآیند انجام این فعالیت صیادی ۱۱ کارخانه پودر ماهی بخشی از مواد اولیه خود را تامین کرده و برای ۳۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است و چهار هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.  

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads