کد خبر: 208400 - تاریخ: پنج‌شنبه، 7 ژانویه 2021 - 13:14

معاون عمرانی استانداری گیلان :

تولید روزانه بیش از ۲هزار تن زباله در گیلان/ تعریف۷ پهنه مدیریتی

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تولید روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در این استان و چالش مدیریت پسماند، گفت: برای حل این چالش هفت پهنه مدیریتی تعریف شده است.

به گزارش خوبان خبر ، علی اکبر اوسط مقدم شامگاه چهارشنبه در گفتگویی با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات استان مدیریت پسماند و زباله است، اظهار کرد: در اکثر نقاط استان گیلان متأسفانه شاهد انباشت زباله هستیم.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته به علت عدم آموزش صحیح و همچنین نبود برنامه‌های لازم جهت مدیریت مناسب این مشکل به یک معضل و چالش برای مردم بسیاری از مناطق استان تبدیل شده است، افزود: در سال ۹۷ بسیار جدی مدیریت پسماند و زباله استان گیلان و سایر استان‌های شمالی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون عمرانی استانداری گیلان اضافه کرد: در همین راستا طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان تصویب و بر این اساس هفت پهنه برای مدیریت زباله استان تدوین شده که از جمله این پهنه‌ها در غرب و شرق استان و پهنه اصلی که بیشترین مدیریت زباله باید در آن انجام شود در مرکز استان تعیین و برای مدیریت آن برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تن زباله در استان گیلان تولید می‌شود که اغلب این زباله‌ها به صورت مستقیم وارد مراکز دفع می‌شوند، افزود: مراکز دفن زباله نیز به علت عدم مدیریت درست زمینه ایجاد مشکلاتی از جمله تولید شیرآبه ها و جاری شدن آن در داخل رودخانه‌ها و برخی مزارع‌ها برای استان فراهم کرده‌اند.

اختصاص اعتبار ۹۱ میلیاردی برای کارخانه زباله سوز رشت

اوسط مقدم در ادامه با اشاره به اینکه بر همین اساس از سال ۹۲ قراردادی مبنی بر احداث کارخانه زباله سوز با ظرفیت ۶۰۰ تنی در شهر رشت بسته شد، گفت: از همین سال متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشده تا در سال گذشته برای اولین بار ۱۱۹ میلیارد تومان برای برای بحث مدیریت زباله در استان گیلان اختصاص یافت که ۹۱ میلیون تومان آن فقط مختص زباله سوز رشت بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شهر رشت برای این زباله سوز اقداماتی شده است، تصریح کرد: بیش از ۱۴ درصد تجهیزات مورد نیاز زباله سوز وارد شهر رشت شده است.

معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه بخش دیگری مربوط به احداث ابنیه بوده که جزو تعهدات شهرداری و تأمین منابع توسط دولت بوده است، گفت: احداث ابنیه سوله بویلر که بخش اصلی زباله سوز است آغاز شده و به مرحله فونداسیون رسیده است اسکلت سوله نیز در حال حاضر تولید در شرکت تولید قطعات فولاد شرق گیلان در حال ساخت است که ما امیدواریم به زودی آماده و به مرحله بهره‌برداری و نصب برسد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت پسماند در غرب گیلان نیز اقداماتی صورت گرفته از جمله در شهر تالش یک کارخانه کمپوست با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز در حال احداث است، افزود: در حال حاضر سوله به مرحله بهره برداری رسیده به زودی با تأمین منابع مالی شاهد خواهیم بود که در بحث نصب تجهیزات نیز اقدامات لازم انجام شود.

مدیریت پسماند و زباله گیلان با بهره برداری از کارخانه‌ها لنگرود و رشت

اوسط مقدم ادامه داد: در شرق گیلان نیز به مرکزیت شهر لنگرود در حال حاضر کارخانه مرکز پردازش در حال احداث بوده که در بخش تجهیزات بیش از ۹۰ درصد نصب شده و در بحث فنی که مربوط به سوله پردازش است نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امیدواریم در نیمه نخست سال آینده بهره‌برداری شود.

وی تأکید کرد: با این اقدامات می‌توان تقریباً بخش عمده‌ای از زباله‌های استان را مدیریت کنیم ولی قطعاً با راه اندازی کارخانه زباله سوز در رشت شاهد خواهیم بود که اتفاقات بهتری رخ دهد.

معاون عمرانی استانداری گیلان افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در صورت تأمین منابع بهره برداری این کارخانه سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد و در آن زمان دیگر در سراوان چیزی تحت عنوان زباله شاهد نخواهیم بود.

کد خبر 5116256

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads