کد خبر: 207857 - تاریخ: دوشنبه، 21 دسامبر 2020 - 08:59

استاندار گیلان:

زمینه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سالمندی تقویت شود

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم تقویت زمینه فعالیت سازمان های مردم نهاد در حوزه سالمندی و مناسب سازی معابر شهری برای سالمندان گفت: پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی با موضوع ارتقاء سطح خدمات و شناسایی نیازهای سالمندان و پاسخ به آنها مورد حمایت قرار می گیرد.

به گزارش خوبان،  ارسلان زارع امروز در جلسه شورای سالمندان استان با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: پرستاران و کادر درمانی کشور و استان طی مدت حدود ۱۰ ماه اخیر زیباترین جلوه های ایثار و فداکاری را خلق و با صبوری به جامعه خدمت کردند.

وی با بیان اینکه در سیر تکوینی زندگی همه پس از دوران کودکی، جوانی و میانسالی به کهنسالی می رسند و در این ایام نیازمند کمک‌های خاصی هستند، ادامه داد: مردم ما به خوبی می دانند که از دیدگاه دینی، ملی و فرهنگ ایرانی به سالمندان فارغ از اینکه چه مرام، قومیت، مذهب و ملیتی دارند باید احترام گذاشت و در مسایل انسانی، همه سهیم و شریک باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان پدیده سالمندی و افزایش سهم سالمندان نسبت به جمعیت را ناشی از تغییر سبک زندگی، ارتقاء شاخص های سلامت و بهبود نوع زندگی دانست و افزود: این تحول جمعیتی مهم پی‌آمدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در میان کشورهای مختلف دنیا به دنبال داشته به گونه‌ای که در سال‌های اخیر سالمندان و مسائل آنان به یکی از دغدغه‌های کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده است. 

وی با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت به سالمندان توجه ویژه شده ، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نیز در این راستا براساس اسناد راهبردی بالادستی اقدامات موثری به ثمر نشانده است.

دکتر زارع افزود: باتوجه به اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است این مهم به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات همواره مورد توجه بوده و بسیاری از طرح ها و برنامه های این حوزه در سطح کشور باید به عنوان آزمونه (پایلوت) در گیلان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه سالمندان الهام‌بخش خانواده‌ها، کانون‌های محبت و استحکام نظام خویشاوندی و پیونددهنده نسل‌ها هستند، گفت: وجود عواطف در نظام خویشاوندی برای تعامل با سالمندان ، نقش تاثیر گذاری دارد و ارتباطات خانوادگی را قوام می‌بخشد. 

نماینده عالی دولت در گیلان یادآور شد: دولت تدبیر و امید علیرغم محدودیت منابع مالی رویکرد ارتقاء نظام حمایتی و رفاهی بازنشستگان به ویژه سالمندان را به خوبی طی سالیان اخیر دنبال کرده و این مهم در سال جاری به مرحله اجرا درآمد و به طور نسبی رضایتمندی این قشر تلاشگر را به دنبال داشته است.

وی بر ضرورت برنامه ریزی در جهت تقویت سمن ها و زمینه سازی برای مشارکت مردم در تأمین حقوق سالمندان تأکید و اضافه کرد: همانگونه که طی افزون بر ۱۰ ماه اخیر بسیاری از مناسبت های آیینی و مذهبی متاثر از وجود کرونا، به گونه ای دیگر برگزار شد؛ انتظار است میهمانی‌های خانوادگی به ویژه در شب‌ یلدا با بهره گیری از تولید محتواهای صورت گرفته توسط رسانه ها ، از طریق بستر فضای مجازی برپا شود تا سایه پرمهر بزرگترهای خانواده و وجود ارزشمندشان سالیان متمادی استمرار یابد.

استاندار گیلان بر لزوم امکان سنجی دانشگاه های استان برای افزودن رشته های روانشناسی یا مشاوره سالمندان در مقطعPHD  تأکید کرد و گفت: پایان نامه ها و پژوهش های استان به موضوعات ارتقاء سطح خدمات و احصاء نیازهای اجتماعی و اقتصادی سالمندان و پاسخ به آنها هدایت شود.

وی تکریم و حفظ منزلت سالمندان را شعف انگیز دانست و بر ضرورت فعال تر شدن کارگروه رسانه براساس برنامه های راهبردی سالمندان در موضوع تولید محتوا و تبلیغات محیطی تأکید و تصریح کرد: مناسب سازی معابر شهری و نیز دستگاه های اجرایی متناسب با نیاز سالمندان باید بیش از گذشته و با جدیت ، اجرایی شود.

دکتر زارع همچنین تکریم بازنشستگان توسط نهادها و دستگاه های اجرایی و بهره گیری از تجربیات و اندیشه های آنان را مورد تأکید قرار داد.

در این جلسه گزارش کمیته های تخصصی سالمندان توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکرد دستگاه های اجرایی در سال گذشته توسط مدیرکل بهزیستی، معرفی نظام مراقبت از راه دور سالمندان توسط دانشگاه علوم پزشکی و صدور کارت منزلت با رویکرد خدمات فراگیر رفاهی و بهداشتی بیان شد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads