کد خبر: 207720 - تاریخ: پنج‌شنبه، 17 دسامبر 2020 - 16:40

فولاد گیلان تحریم را ذوب کرد/ توسعه ۱۸۰ هزار تنی مجتمع فولاد گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به طرح توسعه ۱۸۰ هزار تنی مجتمع فولاد گیلان در شرایط تحریم گفت: مجتمع فولاد گیلان توانسته در شرایط اقتصادی کنونی کشور، با حفظ توانمندی موجود توانسته تحریم‌ها را در کوره‌هایش ذوب کند.

به گزارش خوبان، فرهاد دلق‌پوش در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت هشت واحد فعال صنایع فولادی در گیلان اظهار کرد: سالانه دو میلیون و ۲۲۵ هزار تن انواع صنایع فولادی ازجمله شمش فولاد، میلگرد و ورق‌های فولادی در گیلان تولید می‌شود.

وی با اشاره به طرح توسعه ۱۸۰ هزار تنی مجتمع فولاد گیلان در شرایط تحریم گفت: مجتمع فولاد گیلان در حقیقت تحریم را در کوره ذوب کرد و در شرایط اقتصادی کنونی کشور، با حفظ توانمندی موجود توانسته با ایجاد طرح توسعه جدید یک گام بلند روبه‌جلو بردارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ظرفیت فعلی سه میلیون ۲۰۰ هزار تن در سال تولید این مجتمع افزود: مواد اولیه این مجتمع از کارخانجات بزرگی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و خوزستان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به مصارف تولیدی مجتمع فولاد گیلان بیان کرد: این مجتمع بخش عظیمی از نیاز صنایع پائین‌دستی مثل خودروسازی، صنایع نظامی، دریایی، ساخت ادوات کشاورزی و صنعت ساختمان را پوشش می‌دهد که شمار آن‌ها به بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی متوسط و کوچک می‌رسد.

دلق‌پوش میزان سرمایه‌گذاری طرح توسعه مجتمع فولاد گیلان را بیش از ۳۳ میلیارد تومان برشمرد و افزود: طرح توسعه تولید انواع ورق‌های فولادی گالوانیزه (با پوشش روی) زمینه اشتغال جدید قریب به ۴۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کند و قطعاً با توجه به نوع مصارف این ورق‌ها در صنعت خودرو، لوازم‌خانگی، قوطی‌ها و پوشش ساختمانی؛ گستره اشتغال غیرمستقیم آن به‌مراتب افزون بر یک هزار و ۲۰۰ نفر خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرباران بودن و فراوانی منابع آبی در گیلان، یکی از مزیت‌هایی است که زمینه‌ساز توسعه صنایع فولادی در استان است، تصریح کرد: صنایع فولادی یکی از صنایع پرمصرف در زمینه آب هستند که در مجتمع فولاد گیلان ۹۰ درصد آب مصرفی کارخانه از جمع‌آوری آب‌های سطحی حاصل از بارندگی در استخر تعبیه و در مجتمع تأمین می‌شود که مجتمع فولاد گیلان خروجی پساب واحدهای خود را با استانداردهای زیست‌محیطی منطبق کرده که احداث تصفیه‌خانه مجتمع، گواه این مطلب است.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه واحد را بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولاد کشور در بخش خصوصی است، افزود: اشتغال فعلی بدون طرح توسعه این مجتمع  یک هزار و ۵۰۰ نفر بوده که گیلان، افزون بر اینکه در ردیف چهارم کشور در تولید فولاد قرارگرفته، در مقایسه با استان‌هایی با شرایط مشابه آب و هوایی و پر بارش، موفق‌تر عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه ماده اولیه معدنی صنعت فولاد، سنگ‌آهن است، گفت: اگرچه گیلان ۵۶ معدن فعال دارد اما این استان فاقد ماده معدنی سنگ‌آهن است و مواد اولیه صنایع فولادی گیلان از استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

دلق‌پوش با اشاره توسعه صادراتی فولاد گیلان تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای صنایع فلزی مرتبط با فولاد که ماده اولیه‌شان از این آلیاژ تأمین می‌شود و همچنین نیاز بالای طرح‌های عمرانی و ساخت‌وسازها به مصالح ساختمانی فولادی در استان و کشور، بخش اعظمی از تولیدات صنایع فولادی گیلان به مصرف استان و کشور می‌رسد و فقط یکی از این محصولات فولادی این مجتمع، سالانه ۶ هزار تن میلگرد به عراق، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان صادر می‌کند.

در ادامه این بازدید؛ نوید سیار ثابت، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان، با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان محصول استراتژیک تولید می‌کند، گفت: ورق فولادی تولیدی این شرکت یک محصول استراتژیک است و اگر امروز تولیدات استراتژیک این کارخانه متوقف شود بسیاری از کارخانجات لوله و پروفیل کشور با بحران مواجه می‌شوند چون به دلیل عدم واردات از خارج کشور، مجتمع فولاد گیلان تأمین کننده مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی است.
وی با بیان اینکه فولاد گیلان توان و ظرفیت تولید بیشتر را دارد، عنوان کرد:

به گزارش فارس، مجتمع فولاد گیلان، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در بخش خصوصی کشور است و  از سال ۱۳۸۹ تا به امروز از کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان مواد اولیه خود را تأمین می‌کند و در صورت تأمین مواد اولیه مجتمع فولاد گیلان، این شرکت می‌تواند با حداکثر ظرفیت خود تولید کند.

 

طبق اعلام نوید سیار ثابت، قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان این مجتمع از سال ۱۳۹۱ تاکنون حتی یک ریال تسهیلات از بانک‌های داخلی و خارجی دریافت نکرده و با درآمدهای خود، مخارجش را تأمین کرده است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads