کد خبر: 207692 - تاریخ: چهارشنبه، 16 دسامبر 2020 - 09:37

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تأکید کرد:

ضرورت راه اندازی مراکز پژوهشی بخش خصوصی در گیلان

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: مراکز پژوهشی عمدتاً دولتی هستند و نیاز داریم که مراکز پژوهشی بخش خصوصی نیز در گیلان ایجاد شوند.

به گزارش خوبان، علی باستیبا بیان اینکه علت نیمه تمام ماندن پروژه‌ها عدم تخصیص بودجه و دلایلی مانند زمان ناکافی برای جذب آن است، گفت: وجود منابع نفتی در کشور باعث شد که احساس عدم نیاز به پژوهش در جامعه شکل گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه پژوهش و تولید ناخالص ملی در کشورهای توسعه یافته ۱۰ برابر ایران است، افزود: تعداد محققان در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر بوده و به ازای هر یک میلیون نفر، ۸۰۰ محقق داریم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به اینکه نهادهای پژوهشی در کشور عموماً دولتی هستند، تصریح کرد: پژوهشگران فرصت اجرای پروژه‌های خود را ندارند و بسیاری از مطالعات آنها در حال خاک خوردن است.

باستی با بیان اینکه اکثر کارهای انجام شده در حوزه فناوری اساس پژوهشی دارند که منبع اصلی آن اعضای هیئت علمی، فارغ التحصیلان دانشگاه یا حتی خود دانشجویان هستند، افزود: این کارها در حوزه کشاورزی هوشمند، رنگ و سموم غیر مضر برای انسان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات شرکت‌های فناوری گیلان مورد استفاده شرکت‌های بزرگ نیز قرار می‌گیرد، تصریح کرد: برخی از اعضای هیئت علمی نیز با بخش خصوصی قرار دارند و دستاوردهای پژوهشی خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

باستی رسالت دانشگاه‌ها و مسئولیت پژوهشی را رفع مشکلات تخصصی جامعه عنوان کرد و ادامه داد: طوری برنامه ریزی شده که بر اساس تولید دانش بومی بتوانیم نیازهای استان را برطرف کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان ادامه داد: در گیلان بیش از دو هزار عضو هیئت علمی داریم که موتور محرک تحقیق و پژوهش استان محسوب می‌شوند و ارزیابی عملکرد آنها مطابق با میزان ارتباط آنها با صنعت و جامعه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی عمدتاً دولتی هستند و نیاز داریم که مراکز پژوهشی بخش خصوصی نیز در گیلان ایجاد شوند، گفت: شرکت‌های دانش بنیان بر اساس فروش محصول خود درآمدزایی دارند و بر این اساس طبق نیازهای استان محصول تولید می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به برگزاری هفته پژوهش به صورت مجازی در گیلان، تصریح کرد: سامانه‌ای طراحی شده که امکان عرضه و تقاضای فناوری در آن وجود دارد و ۳۶ سازمان اعم از دولتی و خصوصی درخواست حضور در نمایشگاه را دارند همچنین ۲۱۱ طرح فناورانه داشتیم و اقدامات دیگر نیز برای آینده در دستور کار است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads