کد خبر: 207652 - تاریخ: سه‌شنبه، 15 دسامبر 2020 - 08:22

۳۹۲ تن ماهی در تور صیادان گیلانی

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌کل شیلات گیلان گفت : از ابتدای فصل صید تاکنون ۳۹۲ تن انواع ماهی های استخوانی از ۴۹ پره صیادی استان گیلان صید شده است.

به گزارش خوبان، اکبر ایلدرم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مقدار صید نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد کاهش داشته است، تصریح کرد : شرایط جوی ناپایدار،  افزایش روزهای بارانی و متلاطم و طوفانی بودن دریا در کنار صید غیر مجاز از جمله دلایل این کاهش است.  
وی خاطر نشان کرد : از ۳۹۲ تن ماهی صید شده در گیلان ۲۲۷ تن آن ماهی کفال ( ۵۸ درصد)، ۱۴۴ تن ماهی سفید (۳۷درصد) و ۲۱ تن سایر گونه ها مانند کپور، سیم، سوف و انواع کولی ها ( ۵ درصد) می باشد.   
وی میانگین صید هر شرکت تعاونی پره را در این مدت هشت تن عنوان کرد و افزود : چهار هزار صیاد در پنج هزار و ۸۰۰ مرتبه پره کشی این مقدار ماهی را از سواحل استان گیلان از آستارا تا چابکسر صید کرده اند.   
گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است. چهار هزار صیاد در قالب ۵۱ شرکت تعاونی پره از بیستم مهر تا بیستم فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی گیلان از آستارا تا چابکسر به صید ماهی می پردازند.
روش صید پره شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری عمق دریا پهن می شود.
تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و عمل کشش تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.  
به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads