کد خبر: 20712 - تاریخ: دوشنبه، 11 مارس 2013 - 10:33

در کنفرانس شورای روابط خارجی آمریکا؛

کیسینجر: آمریکا می‌خواهد ایران بتواند یک روز همپیمان واشنگتن باشد

خوبان خبر: وزیر خارجه اسبق آمریکا در کنفرانس شورای روابط خارجی در نیویورک ضمن تأکید بر اینکه ایران هسته‌ای می‌تواند «قدرت و واقعیتی» جدید در منطقه باشد گفت آمریکا می‌خواهد ایران یک روز همپیمان واشنگتن باشد.

به گزارش خوبان، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، «هنری کیسینجر» با حضور در کنفرانس شورای روابط خارجی در نیویورک در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله ایران، سوریه، مصر، کره شمالی، چین، ترکیه و مسائل دیگر بحث کرد.

*اوباما در 12 ماه آینده درباره ایران تصمیم‌گیری می‌کند/آمریکا می‌خواهد ایران همپیمان این کشور باشد

وی در خصوص نگاه اوباما به ایران تصریح کرد: رئیس‌جمهور «باراک اوباما» احتمالاً در 12 ماه آینده تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. ایران در تلاش برای گسترش برنامه هسته‌ای خود است. آنها فکر می‌کنند که این برنامه می‌تواند یک «شبکه ایمنی» برایشان ایجاد کند اما احتمالاً این برنامه به بی‌ثباتی منتهی می شود زیرا بقیه کشورها نیز تمایل به تسلیحاتی شدن پیدا می‌کنند. برای اسرائیل، وارد جنگ شدن تصمیم مهمی است که به موجودیت آن مربوط می‌شود.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با سیاستمداران رژیم صهیونیستی از آنها درخواست کرد که به جای تصور کردن روز تصمیم‌گیری در خصوص حمله نظامی به ایران، عواقب آن و 30 روز بعد از آن را برای او به تصویر بکشند و سپس تصریح کرد که فکر نمی‌کند که اسرائیل در اینباره به طور عمیق فکر کرده باشد و تنها به این امید هستند که کشوری به غیر از آمریکا که شاید روسیه باشد، این سناریو را عملی کند.

وی درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه ایران گفت: ممکن است که اسرائیل علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد و ایران در واکنش به این اقدام، در تنگه هرمز مشکلاتی را به وجود آورد و حتی امکان دارد که اسرائیل دست به اقدام نظامی بزند و ایران واکنشی نشان ندهد اما شما نمی‌توانید به این امید وارد عمل شوید.

کیسینجر ادامه داد: آمریکا تمایل دارد ایران یک «کشور» و نه یک «هدف» باشد، کشوری باشد که روزی بتواند همپیمان ما باشد. برخی می‌گویند که اگر در تهران یک حکومت جدید روی کار آید، ما با واقعیت متفاوتی روبرو می‌شویم. یک ایران هسته‌ای یک نیرو و واقعیت جدید در منطقه خواهد بود و دیگران بطور قطع به دنبال سلاح‌ هسته‌ای خواهد رفت.

وی تصریح کرد: سوالی که سیاستمداران آمریکایی در سالهای آتی با آن روبرو هستند این است که آیا سطح کنونی غنی‌سازی اورانیوم ایران قابل پذیرش است؟

*پدر اسد در زمینه دیپلماسی تبحر بیشتری در مقایسه با بشار داشت

وی در خصوص سوریه گفت: کسی که چشم پزشکی را بعنوان شغل انتخاب می‌کند، کسی نیست که با مفاهیم دولت زیاد آشنا باشد. پدر «بشار اسد» در مقایسه با بشار، در زمینه دیپلماسی تبحر بیشتری داشت.

کیسینجر ادامه داد: بهتر است اسد قدرت را ترک کند. آمریکا به دنبال یک سرانجام غیرافراطی (در سوریه) است. مسئله اینجاست که سوریه بعد از سقوط اسد به چه شکلی تبدیل می شود. به صورت فرضی، نتیجه‌ای در سوریه قابل قبول است که به تمامی گروه‌های قومی تا اندازه‌ای خود مختاری دهد.

وی تصریح کرد: ما باید از نگرانی‌های روسیه آگاه باشیم. آنها تقریباً‌ از گسترش افراط گرایی (در سوریه) نگران هستند. افراط گرایی که ممکن است در سوریه به وجود آید می‌تواند اول از همه به روسیه برسد. اگر ما بتوانیم با روسیه یک توافق استراتژیک داشته باشیم می‌توانیم این توافق را به جهان عرب بیاوریم. ما به دنبال این هستیم که به مسائل بشردوستانه اهمیت دهد و افراطی نباشد. آمریکا باید تمامی هر آنچه را می‌تواند به غیر از ورود نیروهای زمینی آمریکایی در سوریه انجام دهد.

*نیازی نبود در هنگام سقوط مبارک آمریکا در تلویزیون بگوید «حسنی مبارک» باید برود

کیسینجر در خصوص واکنشی که آمریکا باید در هنگام سقوط «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور مخلوع مصر از خود نشان می‌داد، گفت: ما باید محترمانه تر رفتار می‌کردیم. نیازی نبود مقامات ما به تلویزیون بروند و اعلام کنند که مبارک باید قدرت را ترک کند.

وی در تفسیر انقلاب‌های منطقه گفت: انقلاب‌های دموکراتیک و تاریخی به وقوع پیوستند. انقلاب‌های تاریخی نمایانگر مجموعه‌ای از خشم‌ها است و تخریب‌های زیادی به همراه دارد. ارتش و اسلام‌گرایان مصر دو عاملی هستند که به وجود خواهند آمد. فیس‌بوک و گوگل می‌دانستند که چه طور مردم را به میدان اعتراض بیاورند اما آنها نمی‌دانستند که بعد از آن باید چه کرد.

او ادامه داد در نهایت در نمایش بین ارتش و اخوان المسلین، دولت اسلامی باقی می‌ماند و مسئله برای آمریکا این است که آیا نیاز است که در این شرایط (که اسلام‌گرایان می‌مانند) باید برای حمایت از مصر شرایط تعیین کند.

*کره شمالی بعد از 10 سال احتمالا با بروز رخدادی سقوط خواهد کرد

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ارتباط با کره شمالی اینگونه گفت: اگر شما به دنبال چیزی هستید که در حقیقت عامل یک جنگ واقعی شود، کره شمالی می‌تواند این عامل را به وجود آورد. کره شمالی برای چین از اهمیت استراتژیک و نمادین بالایی برخوردار است. دولت کره شمالی احتمالا 10 سال دیگر دوام داشته باشد، اما یک روز اتفاقی رخ خواهد داد که موجب سقوط دولت این کشور می‌شود که البته می‌تواند آغاز رخدادهای هولناک باشد که یک وضعیت غیرقابل دفاع به وجود می‌آورد.

*آمریکا نیز وارد درگیری‌های چین و ژاپن می‌شود

کسینجر سپس از تمایل آمریکا برای توجه بیش از اندازه به شخصیت رهبران چین انتقاد کرد و گفت رهبران جدید چین همگی تحت تأثیر انقلاب فرهنگی شکل گرفته‌اند و به همین دلیل در شرایط بحرانی می‌توانند در مقایسه با گروه‌های پیشین با مقاومت بیشتری عمل کنند. در تنش بین چین و ژاپن در خصوص جزایر مورد مناقشه در دریای چین، آمریکا نیز وارد این درگیری‌ها می‌شود.

*اردوغان، اسرائیل را استعاره‌ای از آمریکا می‌داند

وی در ارتباط با ترکیه گفت که «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه یک اسلام‌گرا است و تلاش می‌کند که نفوذ ترکیه را مجدداً ایجاد کند. این کشور به اسرائیل به عنوان استعاره‌ای از آمریکا نگاه می‌کند و بدون آنکه به آمریکا حمله کند، سیاست خارجی ضد آمریکایی اتخاذ کرده است.

*سیاست خارجی آمریکا در همه جای دنیا قابل اعتماد نیست

کیسینجر در پایان نتیجه‌گیری کرد: تیم سیاست خارجی اوباما در برخورد تاکتیکی با موقعیت‌های پیش رو از خود مهارت نشان داده است اما اما عملکرد آنها به شیوه‌ای نیست که کس بتواند بگوید ما به کجا پیش می‌رویم. فکر نمی‌کنم که دستگاه سیاست خارجی آمریکا طوری باشد که در همه جا بتوان به آن اعتماد کرد. هیچ کس نمی‌داند که ما به کجا پیش می‌رویم.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads