کد خبر: 207109 - تاریخ: دوشنبه، 30 نوامبر 2020 - 10:03

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

بیش از ۶۰ هزار بیمار زنده در ایران با عفونت اچ آی وی زندگی می کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: تخمین زده می شود که بیش از ۶۰ هزار بیمار زنده در کشور با عفونت آچ آی وی زندگی می کنند.

به گزارش خوبان، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نامگذاری اول دسامبر (یازدهم آذر) به نام روز جهانی ایدز، گفت: امسال این روز در سراسر دنیا با شعار « همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک » گرامی داشته می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه در ایران از یازدهم تا هفدهم آذر ماه سال جاری به عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است، گفت: آسیب های اجتماعی و عوامل مرتبط با آن یکی از مهمترین چالش های پیش رو در حوزه های گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و یکی از بیماری های واگیر که ارتباط تنگاتنگی با بخشی از این آسیب ها دارد بیماری ایدز است.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده است نظام مراقبت اچ ای وی و برنامه های کنترل و پیشگیری از این بیماری با خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب های اجتماعی همراه شود تا در کنار آموزش بیماری و تاکید بر راه های انتقال و پیشگیری از آن، درمان صحیح بیماران اچ آی وی مثبت با در نظر گرفتن کاهش احتمال انتقال بیماری بتواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل آن ایفا نماید.

حیدرزاده شناسایی حداکثری بیماران موجود را در این زمینه بااهمیت خواند و گفت: تخمین زده می‌ شود که بیش از ۶۰ هزار بیمار زنده در کشور با عفونت اچ آی وی زندگی می کنند؛ در صورتی که بر اساس آخرین آمار تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر بیمار زنده شناسایی و ثبت شده اند که از این میان ۱۵ هزار نفر تحت مراقبت و درمان می باشند.

وی ادامه داد: این در حالیست که تمامی کشورهای جهان متعهد شده اند تا سال ۱۴۱۰ شمسی به هدف مهم شناسایی۹۰ درصد بیماران موجود دست یابند، ۹۰ درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان به موقع و موثر قرار داده و در ادامه سطح ویروس در خون ۹۰ درصد افراد تحت درمان، کنترل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه ر وز جهانی ایدز و هفته ملی اطلاع رسانی اچ آی وی (ایدز ) را فرصت مناسبی دانست تا عموم مردم علاوه بر آشنایی با عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز، از برنامه ها و خدمات دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز آگاهی یابند و در صورت نیاز، از خدمات مشاوره و آزمایش رایگان اچ آی وی بهره مند شوند.

حیدرزاده با اشاره اینکه شعار روز جهانی ایدز از سوی سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان « همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک » نامگذاری شده است، گفت: این انتخاب نشان دهنده اهمیت همکاری های همه جانبه سازمان ها و ادارات مرتبط می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه در خاتمه با اشاره به برنامه های انجام شده و اقدامات دانشگاه در پیشبرد اهداف پیشگیری از این بیماری و شناسایی موارد ابتلا، از زحمات تمامی تلاشگران عرصه سلامت به ویژه گروه مراقبت بیماری های واگیر که در سطوح مختلف به ارایه خدمات می پردازند ، قدردانی کرد.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads