کد خبر: 207039 - تاریخ: شنبه، 28 نوامبر 2020 - 10:09

گزارش /

برای رسیدن به نقطه امن؛گردش در گیلان فعلا تعطیل

نزدیک به یک سال است که کرونا حجم هوا را ابری‌تر ساخته و تحمل محدودیت‌ها را جبری تر و اینک تنها می‌توانیم بگوییم گردشگری در گیلان تعطیل است.

 به گزارش خوبان خبر ، نزدیک به یک سال است که ویروس‌ها به سان فیلم‌های معنا گرا، زمان از ما ربوده اند؛ کرونا حجم هوا را ابری‌تر ساخته و تحمل محدودیت‌ها را جبری تر؛ محدودیت‌های دو هفته‌ای اعمال شده و اینک تنها می‌توانیم بگوییم گردشگری در گیلان تعطیل است لطفا سفر و تفریح را باز هم تعویق بیاندازید.

رسانه‌ها صحنه اعلان مرگ صداها، چهره‌ها و مردمان شده اند؛ “و اگر چه آموختیم تا همچون پرندگان در آسمان بال بگشاییم و پهنه اقیانوس را، چون ماهیان درنوردیم، اما هنر ساده زندگی برادرانه را یاد نگرفتیم ” و این را لوتر کینگ گفته است و هنوز برایمان صدق می‌کند آن گاه که با رعایت نکردن‌ها و بی خیال شدن هایمان نسبت به هیولای کرونا پای پرستاران را در هیبت جدید در تقابل با ویروس‌ها به پارک‌ها می‌کشانیم تا با التماس از ما بخواهند تجمع نکنیم که اجتماع، داغدارمان می‌کند و تاب و توان از کادر درمان ربوده است.

میل به ملال نیست، اما زمانه چنان رقم خورده که اتفاقات از پس هم نفس تنگ می‌کنند؛ ویروس کرونا بر گلویمان چنگ انداخته و هر سه دقیقه جانی می‌گیرد و علی رغم همه محدودیت‌های اعمال شده از یکم آذرماه و بستن راه بر سفر؛ خودرویی با پلاکی فارغ از نمره پلاک گیلان روبروی استانداری پارک می‌کند (شاید برای مرتفع ساختن مشکل ترددش به استانداری آمده است) که پلیسی با موتور سر می‌رسد و نحوه ترددش را جویا می‌شود و او با صدای بلند می‌گوید: جریمه اش را می‌پردازم شما صف‌های روغن و مرغ را مدیریت کنید که قربانگاه کرامت انسانی شده است.

بقدری عصبانیت از هیبتش موج می‌زد که منطقی‌ترین راه، فاش نساختن هویت خبرنگاریست؛ عصبانیت برخی صنوف، گردشگران، در راه ماندگان یک روی اعمال محدودیت‌های کرونایی است و روی دیگر آن طنازی‌های مجازیست که لحظه به لحظه وایرال (همرسانی) می‌شود.

قرنطینه کلّه گنجشکی عبارتی است که این روز‌ها با اعمال محدودیت‌ها بار دیگر سوژه طنز “واینرها” یا همان کمدین‌های مجازی شده، اما در واقع نشات گرفته از دوگانگی‌هایی است که علی رغم محدودیت‌ها در جامعه بروز پیدا می‌کند.

” قرنطینه کلّه گنجشکی چیست؟ به قرنطینه‌ای که کارمندان صبح تا ظهر در محل کار هستند و بقیه روز را در خانه قرنطینه هستند، گفته می‌شود؛ ویروس کرونا ساعت ۱۸، “طرح فاصله گذاری هوشمند؛ رفتن بر سر کار‌های کم ریسک از طریق سوار شدن در اتوبوس‌های پر ریسک”، “از این ور میگن از خونه بیرون نیاید از اونور میگن پاشید بیاید سرکار! از جمله طنزبند‌هایی است که این روز‌ها در فضای مجازی وایرال (همرسانی) شده و در این شرایط تلخ لبخند بر لب می‌نشاند؛ و از سویی دیگر اگر چه راه بر سفر بسته شده، اما خود گیلانیان خسته از خانه مانی‌های طولانی پی جوی وضعیت مراکز تفریحی و گردشگری، چون موزه‌ها هستند که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به ضرس قاطع پاسخ می‌دهد: یک کلمه بگویید در گیلان گردش تعطیل است.

گردشگری در گیلان تعطیل است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید می‌کند: همه تفرجگاه ها، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی گیلان تا اطلاع بعدی تعطیل است؛ مراجعه نکنید.

حمید رضا آذرپور ادامه می‌دهد: مدیران مراکز اقامتی هم می‌گویند کاش! در قالب مصوبه تعطیل می‌کردند تا کمتر متضرر می‌شدیم؛ اما این مراکز با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی برای خدمات رسانی به مسافرانی که از طریق حمل و نقل عمومی و برای انجام کار‌های ضروری وارد گیلان می‌شوند، باز است.

او می‌گوید: مراکز اقامتی طبق دستور وزارتخانه آمادگی این را دارند که تخت‌های هتلی بعنوان پشتیبان تخت‌های بیمارستانی باشد؛ رسمی و کتبی اعلام شده است و این آمادگی را داریم در شرایط بحرانی پشتیبان وضعیت بیمارستانی باشیم.

آذر پور تاکید کرمی کند: تفرجگاه ها، موزه‌ها و بنا‌های تاریخی بسته است، اما در شرایط آماده باش هستیم.

فضای مجازی بر شدت باران خبر افزوده و آمار درگیران کرونا هر بار بیشتر تِرَند (پر بحث‌ترین اخبار) می‌شود؛ کادر بهداشت و درمان جان برکفان مبارزه با شیوع کرونا معرفی شدند و راه به راه بر تعداد جان نثاران این عرصه افزوده شد و آمار از دست رفتگان در اثر کرونا این روز‌ها هر بار بیشتر غافلگیرمان می‌کند.

شیوه نامه‌ها را نادیده نگیرید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ٩٠ بیمار بدحال مبتلا به بیماری کووید ١٩ تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان خبر داده و می‌گوید: آمار بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ چند هفته‌ای بود که سیر صعودی تندتری را طی می‌کرد، اما اندکی پس از اعمال محدودیت‌ها گویی وضعیت به ثبات رسیده است ضمن اینکه آمار مبتلایان به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند حدود ۴۵۰ نفر است.

دکتر آبتین حیدرزاده می‌گوید: اگر مردم پروتکل‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و محدودیت‌ها را رعایت کنند آمار بیماران بدحال کرونایی کمتر هم خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: ما نمی‌دانیم که چه میزان به برگزاری نشدن دورهمی‌ها توجه شده، اما ثبات نسبی آمار مبتلایان به کرونا در گیلان نشان از رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها دارد.

مصوبات به مثابه قانون

استاندار گیلان هم با اشاره به بیان کارشناسان و محققان علوم بهداشتی مبنی بر آنکه تعطیلی راه‌حل اصلی مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نیست، گفت: همچنان لازم است استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم شکل‌گیری اجتماعات انسانی و دیگر توصیه‌ها مورد توجه باشد.

ارسلان زارع با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: همان گونه که رئیس جمهوری نیز بیان داشته؛ مصوبات در ارتباط با طرح جامع به منزله قانون و وظیفه‌ای اجتماعی است و همگان باید این مقررات را رعایت کنند.

او با توجه به تعطیلی‌های مقرر شده و نیز یادآوری محدودیت تردد خودرو‌های سواری شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تصریح کرد: اصلی‌ترین رویکرد از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، شکل‌گیری یک انضباط اجتماعی است.

کرونا ضربآهنگ شاد و پر هیاهوی مردمان سرزمینمان را به تقریب از نوروز پارسال، دیگر کرد؛ آئین‌ها در زمان توقف کردند و مردمان خانه نشین به ضرورت از سفر منع شدند و سفر‌ها بار‌ها و بار‌ها به تعویق افتاد.‌

می‌گویند سفر از زمانی آغاز می‌شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند نیک می‌دانند که گیلان سفرنامه‌ای است بی منتهی؛ اگر چه کرونا، حجم هوا را ابری‌تر ساخته و تحمل محدویت‌ها را جبری تر؛ اما این فقط تعویق سفر است؛ سفر‌ها کنسل نخواهند شد و بار دیگر در زمان پساکرونا جاده‌های شمال بهشت چشم را به گردشگران ارمغان می‌بخشند.

محدودیت‌های دو هفته‌ای از یکم آذرماه در گیلان اعمال شده و اینک تنها می‌توانیم بگوییم گردشگری در گیلان تعطیل است لطفا سفر و تفریح را باز هم تعویق بیاندازید.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads