کد خبر: 20669 - تاریخ: یکشنبه، 10 مارس 2013 - 22:00

حسن عباسی:

ایدئولوژی سرمایه‌داری غرب شکست خورده است

خوبان خبر: رئیس مراکز عمده پژوهشی بررسی مسائل سیاسی در کشور گفت: آنچه افق تاریک سرمایه‌گرایی نامیده می‌شود به این دلیل است که این چهار سرمایه‌داری دچار مشکل شده و ایدئولوژی سرمایه‌داری تقریباً شکست خورده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، حسن عباسی در مصاحبه با شبکه رادیویی گفت‌وگو اظهار داشت: آنچه در جنبش 99 درصدی وال استریت در مقابل جریان 1 درصدی امریکا خود را نشان داد از دو زاویه علم اقتصاد و نیز سرمایه داری قابل تعریف است.

رئیس مراکز عمده پژوهشی بررسی مسائل سیاسی در کشور افزود: مفهوم علم اقتصاد در تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود تعریف می‌شود؛ با فرض اینکه افرادی که در یک جامعه یا خانواده زندگی می‌کنند دارای نیازهای نامحدود در برابر منابع محدود هستند.

وی گفت: تبیین اینکه چطور این منابع محدود را به نیازهای نامحدود تخصیص دهیم، پرسشی است که علم اقتصاد باید پاسخگوی آن باشد.

عباسی تصریح کرد: مفهوم علم اقتصاد نوعی میانه روی را دنبال می‌کند، حال آنکه مفهوم سرمایه‌داری بر گرفته از واژه‌ای یونانی و دارای ساختاری متفاوت است که در ایران باستان مفهوم کدخدایی را در مقابل آن داریم.

وی یادآور شد: در اسلام نیازها و منابع را نامحدود می‌دانیم چراکه در قرآن مفهومی داریم با عنوان برکت و انفاق؛ بنابراین در این حوزه اقتصاد مدرن محل چالش است.

رئیس مراکز عمده پژوهشی بررسی مسائل سیاسی در کشور با بیان اینکه مردم ایالات متحده هنوز متوجه فجایای اقتصادی در این کشور نشده‌اند، اظهارداشت: وقتی 99 درصد مردم آمریکا در خیابان‌های آمریکا می‌ریزند، علم اقتصاد مدرن زیر سوال می‌رود؛ بنابراین مردم برای بیشتر داشتن باید بیشتر بخواهند و در ادامه تلاش بیشتری نمایند و چرخه تمدن به حرکت درآید.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی اصالت با تولید است و مقام معظم رهبری جدای از این مسئله مفهوم ساماندهی مصرف و قاعده‌مند شدن آن را تحت عنوان طرح هدفمندی یارانه‌ها مطالبه می‌کنند.

عباسی تصریح کرد: اقتصاد آمریکا اصالت را روی مصرف می‌گذارد و برای رسیدن به مصرف بالا، افراد مجبور به افزایش تولید هستند ولی اگر قرار است اصالت را به مصرف دهیم، باید حد و حدود آن را مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ایالات متحده در حوزه سطح تولید و مصرف دچار مشکل است؛ امروز کار از دست غربی‌ها خارج شده و مدیریت صحنه را از دست داده‌اند.

رئیس مراکز عمده پژوهشی بررسی مسائل سیاسی در کشور خاطرنشان کرد:این در حالی است که رهبری در سال گذشته و در سخنرانی عمومی اظهار کردند تصور اینکه آمریکا و غرب بر همه مسائل اشراف و نفوذ دارد و جهان را مدیریت می‌کند، ساده‌اندیشی است.

وی چهار مفهوم سرمایه‌گرایی در غرب تحت عنوان سرمایه مادی، علمی، اجتماعی و انسانی را شکست خورده برشمرد و افزود: آنچه افق تاریک سرمایه‌گرایی نامیده می‌شود به این دلیل است که این چهار سرمایه‌داری دچار مشکل شده و ایدئولوژی سرمایه‌داری تقریبا شکست خورده است.

عباسی با اشاره به معیارهای حیات بشر امروز، گفت: نبض حیات روزانه هر کشور با قیمت نفت و دلار و علایم حیاتی هر کشور با معیارهای مادی سنجیده می‌شود که از غرب تصری یافته است.

وی ادامه داد:لیبرالیسم به معنای اباهه‌گرایی است و ترجمه آن در مفهوم آزادی خواهی اشتباه است؛ در دهه 80 رهبر معظم انقلاب لیبرالیسم را برای اولین بار به اباهه‌گرایی ترجمه کردند.

عباسی اظهار داشت: در لیبرالیسم اقتصادی مفهومی به نام بازار آزاد داریم که نظارت و کنترلی در آن نیست و با تعریف نیازها رقم می‌خورد که به کالاهای زیر زمینی، قاچاق و بازار سیاه منتج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه غرب در این حوزه به آخر خط رسیده است، افزود: یکی از تبعات اصلی این نوع بازار این است که اقتصاد را در حد نیازهای عادی مردم نگه نمی‌دارد؛ بلکه با ذائقه‌سازی در جهت تولید در بازار آزاد حرکت می‌کند.

انتهای پیام/167


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads