کد خبر: 206472 - تاریخ: شنبه، 14 نوامبر 2020 - 09:09

دانستنی‌های حقوقی؛

رای دادگاه کیفری چیست و چگونه صادر می‌شود؟

اگر رای توسط دادگاه کیفری صادر شود ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

به گزارش خوبان،  رای از سوی قاضی در پرونده‌های مختلف صادر می‌شود که ممکن است حقوقی باشد یا کیفری، اما همین رای کیفری هم موارد و موضوعات مخصوص به خود را دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

رای به طور کلی تصمیم قضایی دادگاه درباره یک پرونده خاص است و اگر از سوی دادگاه کیفری صادر شود به آن رای کیفری گفته می‌شود.

مطابق با ماده ۳۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه پس از اعلام ختم دادرسی با استعانت از خداوند متعال، با تکیه  بر شرف و وجدان و با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود، در همان جلسه و در صورت عدم امکان در اولین فرصت و حداکثر ظرف یک هفته به انشای رای مبادرت کند. رای دادگاه باید مستدل، موجه و مستند به مواد قانونی و اصولی باشد که براساس آن صادر شده است. تخلف از صدور رای در مهلت مقرر موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

بر اساس قانون قاضی برای انشای رای یک هفته زمان فرصت دارد و اگر در مدت زمان مشخص و رای صادره را انشاء نکند او به محکومیت انتظامی تا درجه ۴ محکوم می‌شود و البته از جمله موارد دیگری که قاضی باید به آن توجه داشته باشد این است که این رای باید مستند باشد یعنی مطابق با مواد قانونی حکم صادر شود و قاضی نمی‌تواند نظریات و ایده شخصی خود را در حکم وارد کند.

به موجب ماده ۳۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری رای دادگاه باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انشا پاکنویس یا تایپ شود و به امضای دادرس یا دادرسان برسد.

بر اساس این ماده شماره پرونده، شماره و تاریخ دادنامه و تاریخ صدور رای، مشخصات دادگاه و قاضی یا قضات صادرکننده رای و سمت ایشان، مشخصات طرفین دعوا و وکلا آن‌ها و گردش کار و متن کامل رای باید حتما در دادنامه و رای نهایی درج شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads