کد خبر: 206268 - تاریخ: شنبه، 7 نوامبر 2020 - 10:55

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان:

حال تئاتر خوب نیست/ارسال۲۱ اثر به سی و سومین جشنواره تئاتر استانی

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استانی، گفت: ۲۱ اثر به این دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش خوبان ، سید امیر مصباح با اشاره به اینکه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان امسال نیز همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی با هدف شناسایی استعدادهای جدید ایجاد زمینه رشد و گسترش هنر تئاتر برگزار می‌شود.

وی به تجربه خوب سال‌های گذشته در زمینه برگزاری این جشنواره در استان گیلان، افزود: گیلان در حوزه تئاتر سابقه دیرینه و درخشان دارد و هر ساله شاهد هستیم که گروه‌های نمایش و تئاتر در استان گیلان با چه شوری خود را برای حضور پر قدرت در این جشنواره آماده می‌کنند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه انتخاب موضوع برای حضور در سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی آزاد بود، گفت: البته به هنرمندان علاقه مند توصیه شده بود تا در انتخاب موضوعات به محورهایی همانند شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، بیماری کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی و منطقه‌ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی توجه کرده و در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال پنج آبان ماه تعیین شده بود که به دلیل درخواست هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش این مهلت تا ۱۵ آبان تمدید شد، ادامه داد: با پایان مهلت و جمع آوری آثار، ۲۱ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

ارزیابی ۸ طرح در جشنواره نمایشنامه نویسی

مصباح با بیان اینکه از این تعداد ۱۶ اثر به صورت سی دی ارسال شده است، گفت: پنج اثر نیز قرار است به صورت زنده از سوی هیئت انتخاب بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره تنها آثار صحنه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گیرد، اضافه کرد: بازبینی آثار نیز از روزهای آینده از سوی هیئت انتخاب آغاز خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در این معاونت ایجاد فضا رقابتی برای گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه تئاتر و نمایش است، گفت: قطعاً ایجاد این فضا به ارزیابی گروه‌ها از عملکرد خود و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برای حضور در عرصه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و حتی بین المللی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم در اجرای تئاتر و نمایش‌های خوب و تأثیرگذار بهره بردن از یک نمایشنامه خوب است جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه‌های آزاد گیلان نیز برگزار می‌شود.

مصباح با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره به پاس یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب‌الله یوسف پورسیفی» از پیشکسوتان تئاتر استان برگزار می‌شود، گفت: پس از انتشار فراخوان ۲۴ طرح از سوی ۱۵ نفر هنرجوی آموزشگاه‌های آزاد هنرهای نمایشی استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و این طرح‌ها در مرحله دوم توسط هیئتی از مدیران آموزشگاه ها بررسی و هشت طرح بدون اولویت برای شرکت در مرحله سوم جشنواره انتخاب شد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادهای جدید در این بخش و تقویت نمایشنامه‌ها برای تولید یک اثر فاخر در حوزه تئاتر استان است.

کرونا و آسیب‌های فراوان آن به فعالان حوزه تئاتر و نمایش گیلان

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان همچنین به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های فراوان فعالان حوزه هنر اعم از سینمای، تئاتر و موسیقی و سایر بخش‌های هنری اشاره کرد و افزود: تعطیلی فعالیت‌های هنری طی هشت ماه گذشته به واسطه شیوع این ویروس آسیب‌های اقتصادی جبران ناپذیری به فعالان این حوزه‌ها وارد کرده که تئاتر و هنرمندان فعال در این عرصه نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه حال تئاتر و هنرمندان عرصه نمایش گیلان خوب نیست، تصریح کرد: این ویروس یازدهمین دوره جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را که همه ساله اواخر مرداد ماه با حضور و استقبال خوب گروه‌های نمایش سراسر کشور همراه بود لغو کرد که این موضوع به فعالان این عرصه ضربه اقتصادی فراوانی وارده کرده است.

مصباح با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه حدود ۱۹ مجوز برای اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در استان صادر شده باشد، گفت: تاکنون هیچ اقدام مناسبی برای رفع این مشکل از سوی ستاد ملی کرونا و متولیان امر انجام نشده که این موضوع گلایه‌های هنرمندان تئاتر را نیز در سراسر کشور و به طبع در استان گیلان به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همچنان هیچ فردی از پایان زمان کرونا آگاه نیست امیدواریم در روزهای آینده شاهد یک تصمیم درست از سوی متولیان امر برای ادامه فعالیت‌های هنری به ویژه تئاتر باشیم.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads