کد خبر: 206191 - تاریخ: چهارشنبه، 4 نوامبر 2020 - 09:16

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان:

نیمی از روستاهای بدون اینترنت گیلان تا آخرسال از شبکه ارتباطی برخوردار می شوند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه ۱۲۰ روستای گیلان هیچ پوشش اینترنتی ندارند، گفت: با وجود تحریم ها و دشواری های ناشی از آن تا پایان امسال ۵۰ درصد از این روستاها به شبکه ارتباطی وصل می شوند.

به گزارش خوبان، فرزاد توکلی ، اظهار داشت: این روستاها به هیچ شبکه ارتباطی دسترسی ندارند که با توجه به هوشمند سازی مدارس بنا داریم تا هرچه سریعتر آنها را به شبکه اینترنتی وصل کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه بخش خصوصی در مناطق روستایی رغبت کمتری به سرمایه گذاری دارد، اظهار داشت: از طرح توسعه خدمات در روستاها به اسم uso برای این امر استفاده می کنیم که تقریبا ۱۱۰ دکل در این روستاها برای نسل سه و چهار باید ایجاد کنیم که احداث هر دکل بیش از ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

توکلی با بیان اینکه در بحث تلفن ثابت به خودکفایی رسیده ایم، اظهار داشت: اما تجهیزات برای تلفن همراه وارداتی است که با این رقم اعتباری بعید به نظر می رسد که فقط بتوان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای این امر به استان گیلان امسال اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: توسط اپراتور روستایی ۵۴ سایت در دست اقدام است ضمن آنکه ۲۵ سایت تا کنون نصب شده و حداقل ۲۵ روستا از مزایای آن بهره مند می شوند چون ممکن است روستاهای حاشیه ای را هم پوشش دهد.

وی ادامه داد: اپراتور اول از ابتدای امسال در مناطق کمتر توسعه یافته هفت سایت را ایجاد کرده و ۱۳ سایت نیز  ارتقا یافته و اکنون  نسل سوم و چهارم را هم پوشش می دهند؛ ضمن آنکه ۶۳ سایت هم در دست اجراست که از این طریق می توانیم ۵۰ درصد از این روستاها را عملیاتی کنیم.

توکلی با بیان اینکه بحث دسترسی شاهراه حیاتی دیتا استان است، گفت: این شبکه دسترسی یک ظرفیت ورودی دارد و ظرفیت دیگر شبکه ۸۹۵ مگابیت بر ثانیه زیر ساخت استان است که با وجود شرایط کرونایی و در پیک استفاده از این شبکه هم اکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از این ظرفیت خالی است؛ بنابراین در تامین پهنای باند برای دسترسی مردم مشکلی نداریم و  مشکل دسترسی مربوط به پهنای باند نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم به نحوی با شبکه ارتباطی دسترسی پیدا می‌کنند، افزود: دسترسی مردم گیلان به این شبکه ارتباطی حدود ۴۰.۶۳ درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اظهار داشت: در تلفن همراه افراد ممکن است بیش از یک تلفن داشته باشند که بر همین اساس، ضریب نفوذ تلفن همراه استان بالای ۱۶۵ درصد است که عدد بالای ۱۰۰ نشان‌دهنده این است که هر فرد بیش از یک سیم کارت در اختیار دارد.

 وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از جمعیت شهری و روستایی  گیلان به تلفن (از لحاظ ارتباط صدا) دسترسی دارند، اظهار داشت: حدود ۱۲ درصد از جمعیت ۴۰ درصدی که تلفن ثابت ( adsl) دارند یعنی از اینترنت سیمی برخوردار بوده و بر روی خط ثابت اینترنت دارند.

توکلی افزود: از ۱۶۵ درصد جمعیت دارای سیم کارت همراه ۹۰ درصد اینترنت همراه دارند اما  ۱۲۰ روستا پوشش اینترنتی اعم از ثابت و همراه نسل سوم و چهارم ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه این روستاها بیشتر در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای هستند، تصریح کرد: در مناطق جلگه‌ای ضریب نفوذ بالاست از اینرو، کمترین مشکلات مربوط به شهرستان انزلی و رشت و بیشترین مشکل در ارتفاعات رودبار، ماسال، تالش و  رضوانشهر است بنابراین بیشترین پروژه ها در سال های اخیر در این نقاط بوده است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads